selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Stefan's system
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hejsan

Då jag kan tänkas göra något inlägg förutom den annons om Kairn som jag nu har sålt, så bör jag ju göra en presentation.

Heter Stefan som sagt, bor utanför Göteborg (Lerum). Linn-biten började men en 3 år beg LP12 år 1991 plus en ny Akito-arm.
Sedan har det passerat en del grejer, främst dom första åren. Nuvarande system består av samma LP12-verk med cirkus, Lingo II,
Ekos och Adikt, Ikemi CD, Kairn (nyare version), 3 st LK140 och AV5140 aktiv.
Övriga källor är en äldre Arcam Delta 80 tuner, H/K DVD 25 och Panasonic S-VHS video som också är inkopplade i anläggningen.

Övriga (förutom ovan nämnda) Linn-grejer som passerat hemma är Ittok LVII, gamla Lingo, Karik, Numerik, LK1, Powertek,
LK100, Nexus och Kaber.

Min egen skivsamling består väl mest av rockmusik av mer klassiskt snitt, Springsteen och Neil Young är dom gamla husgudarna
men det finns ju så mycket mer också. Hustrun är mer åt folkmusik och klassiskt men jag gillar ju det med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 13:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hej och välkommen till forumet stefan!

Det låter onekligen som ett riktigt trevligt system - känner du dig nöjd eller finns det nya saker i kikaren? ;)

Om du tar några bilder på systemet är det bara att slänga upp! Vore kul att se hur det ser ut.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack för det.

Dom väl konkreta planerna består i att byta alla elementen i 5140 mot
Espek-varianter. Sen vet jag inte, en sak jag skall göra är att jämföra
aktivt med tre LK140 kontra passivt med 2250 på Espek i affären,
låna hem 2250 går ju inte för filtren är ju urplockade ur 5140.
Sen får vi se hur det faller ut.

Bättre CD-spelare skulle man vilja ha, uj vad LP12:an blev bra med
nya Lingon. Men det får nog dröja, Ikemin är ju egentligen bra. Det får
ju komma något billigare än Unidisk 2.1 också innan. Adikt är väl
inte sista ordet som PU heller men jag är nöjd för nu.

Funderar ju ibland på surround men det har ju inte blivit mer än just
funderingar, film funkar bra med bara två kanaler i detta system.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 01, 2004 12:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
jag bytte endast diskanten på mina AV5140....uj uj uj

Vilket lyft !

en rekommenderad uppgradering.



(råkade spela sönder en av mina diskanter, därav byte)

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 09, 2004 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har nu lyssnat ingående på 2250 vid två tillfällen och gjort två jämförelser.
1) 2250/Espek passiv mot 3xLK140/Espek aktiv
2) 2250/Katan passiv mot AV5125/Katan aktiv

2250 var bättre i bägge jämförelserna men skillnade var ju ändå större i det första (vilket ju är vad jag har)

Jag har helt fallit för 2250 och beställt en tillsammans med Espek-element, lika bra att ta det samtidigt som dom
konverteras till passivt och filtren sätts tillbaka.

Jag tycker 2250 sticker ut som en av dom där produkterna som har det där lilla extra. Kände på samma sätt för
Ikemi när den kom (min LP12:a var ju inte lika bra då som nu). En fantastiskt produkt i mina öron!

Jag väntar med spänning...

Två 140 går i inbyte, en får jag sälja själv. Finns det intresserade här så kommer jag att lägga in under säljes när
det är dags. Espek/5140 stereofilter blir till salu också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 09, 2004 20:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej Stefan! Trevligt system du verkar ha! :)

Roligt att få ta del av dina intryck av jämförelsen 2250/lk140 aktivt. Förvånade mig lite att ett enda 2250 spöar lk140 aktivt, om jag nu tolkade ditt test rätt! (eller körde du med flera 2250?)

Det gör mig verkligen nyfiken på hur detta steg presterar, det vore riktigt roligt att lyssna på någon gång. Det var inte så mycket att fundera på i ditt fall alltså? Fick du inte byta in alla dina lk140-steg mot 2250, hur kommer det sig??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 12, 2004 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jo, det är rätt. En 2250 och passiva högtalare. Det är vad jag skall ha.

Vad gäller aktivt kontra passivt så finns det inga givna sanningar men vill man fortsätta den
diskussionen så bör man väl starta en egen tråd om det.

Ang inbyten så blir det i det här fallet lite för lite kontanter emellan för att affären skall kunna ge det
pris jag vill ha för dom. Ett delvis eget val alltså.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 13, 2004 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Trevligt system är väl i underkant?
Oerhört kompetent system skulle jag vilja säja!

Vilken version av Ekos är det som sitter på din 12:a?
Håller med om att Adikt inte är det vassaste i pickupväg men å ena sidan ger den väldigt bra valuta för pengarna och vill man ha märkbart bättre pickup måste man nog gå på en Klyde minst.. och då är vi uppe i nästan 10 Lakan :shock:
Ett nålbyte på en Adikt är ju också en baggis jämfört med en Klyde som skall renoveras.

Antar att du uppgraderat från Ittok LV2 till Ekos..
Hur upplevde du den förändringen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 13, 2004 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jo, det är väl meningen att det skall "sätta" sig nu. Men det sa jag ju när jag hade bytt Kairn :-).
Men 2250/Espek känns bara så "rätt". Nu blir det ju 5140 med Espek-element så det är ju inte
riktigt samma sak kanske, men nästan...

Ekos'en är typ II, den förbättrade, haft den sedan våren -95. Den är från -92.
Faktiskt hade jag en äldre Ekos innan som jag var väldigt nöjd med men jag "ramlade"
över den här. Jag gick steget från LVII->EkosI alltså.
Nu är detta länge sedan men jag minns steget från Ittok till EkosI som en av dom bästa sakerna
jag köpt. Detta var det tonarmsbyte som gav mest helt klart, mer än Akito->LVII coh EkosI->II

Ja, Adikt är ett "klipp". Har kört klart över ett år nu och har aldrig suttit och funderat på
att man måste ha något bättre. Skulle tro att jag byter nål och fortsätter när den kroknar.
1600 spänn för ny nål, att byta in den gamla Klyde mot en ny kostar modiga 8250:-
Bytt Lingo och Kairn jämfört med när jag körde Klyde, tveklöst spelar det LP klart bättre
idag med en billigare pickup.

Jo, man kan ju förbättra ännu mer i form av T-kable. Fast är det meningsfullt med en såpass
billig pickup?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 14, 2004 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
stefan wrote:
Jag har nu lyssnat ingående på 2250 vid två tillfällen och gjort två jämförelser.
1) 2250/Espek passiv mot 3xLK140/Espek aktiv
2) 2250/Katan passiv mot AV5125/Katan aktiv

2250 var bättre i bägge jämförelserna men skillnade var ju ändå större i det första (vilket ju är vad jag har)

Jag har helt fallit för 2250 och beställt en tillsammans med Espek-element, lika bra att ta det samtidigt som dom
konverteras till passivt och filtren sätts tillbaka.

Jag tycker 2250 sticker ut som en av dom där produkterna som har det där lilla extra. Kände på samma sätt för
Ikemi när den kom (min LP12:a var ju inte lika bra då som nu). En fantastiskt produkt i mina öron!
Håller med om att 2250 är en fantastisk produkt men personligen tyckte jag 5125 aktivt lät bättre än 2250 passivt till Katan men det var väldigt jämt. Ska du verkligen sälja aktiva korten tror du inte risken är stor att du börjar sukta efter aktiveringen igen om ett tag? Då är det ju "bara" att köpa till 2st 2250 :wink: eller en billigare variant är att klippa ett 5125 till bas mellanregister och ha 2250 på diskanten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jo, det var väl inte 10-0 till 2250. Tycker att aktivt med 5125 hade "hifi"-mässiga fördelar men 2250 spelade bättre musik.

Nä, jag klipper banden. Har kört aktivt i 10 år nu med den noja det innebär... och alla lådor. Systemet är inte tillräckligt bra för att gå vidare från en 2250 tycker jag. Skulle man vilja det så finns det bättre slutsteg än 2250. Aktivt är en återvändsgränd på längre sikt, fråga dom som har bytt sina Keltik och fyra Kloutar mot Espek och Klimax.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 15, 2004 08:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
stefan wrote:
Aktivt är en återvändsgränd på längre sikt, fråga dom som har bytt sina Keltik och fyra Kloutar mot Espek och Klimax.
Jo, men om det nu är en "återvändsgränd" med Espek och Klimax är det kanske lika bra med tanke på det trauma plånboken förmodligen upplever :D Annars förstår jag hur du menar, man blir lite begränsad i uppgraderingsvägar av de aktiva korten


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 19, 2004 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jo, en 2250 och ett sexpack Espek-element (plus två par motstånd) bars hem tors kväll. Sedan gick den kvällen åt till att byta motstånd på filtren, byta samtliga element, byta den aktiva "plattan" mot delningsfiltren. Det tog sin tid som ni förstår, varje högtalare innehåller ju sex kablar och de skall ju lödas i bägge ändar (på elementet och på filtret). Man vill ju få det rätt med plus och minus samt koppla rätt element till rätt utgång på filtret, gäller att tänka först och löda sedan.

Jodå, det låter som jag hade förväntat mig. Även om elementen väl behöver sin lilla inkörningstid. Bättre är det utan snack och reservationer men det låter ju ganska annorlunda, ibland känner jag inte igen mina skivor riktigt. En del saker som känts lite halvjumma förut lyfter rejält medans gamla favoriter kan kännas... lite underligt. Nu har jag dock varit hemma väldigt lite under helgen, har bara hunnit lyssna några timmar fre kväll och nu (sön kväll).

Lite saker återstår. Nu kör jag med biwire på K600 då 2250 har bara två utgångar, blir till att löda ihop två ledningar i en kontakt på slutstegssidan. Passar också på och byta till fräscha bananer samtidigt då dom har varit med några år. Sedan får jag ju ändå också kolla om högtalaren skall stå på exakt samma plats som innan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 20, 2004 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Nu har jag lött om K600 och hunnit lyssna lite mer, framför allt på LP. Jo, det är bra! Allt sitter som en smäck och basen är sagolikt bra. Livekänslan är nästan kuslig ibland, som en tidsmaskin tillbaka till Angus Youngs och David Gilmours storhetstid. Eller Bruce på Roxy 1977. Man ser dom framför sig. Det här är ett rejält lyft.

Elementbytet gör nog en hel del men det mesta är nog detta superba slustegs förtjänst. Den bättre timingen är påtaglig på ett sätt som man trodde bara uppnåddes med uppgraderingar i programkällan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited