selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 13:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kent
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Inte mycket skrivet om Kent ser jag, så jag startar en tråd.

Köpte deras senaste "The hjärta och smärta EP". Jag har lyssnat en del på Kent genom åren och detta måste jag säga var ett bottennapp. "Dom som försvann" är en bra låt men ljudet är genomgående inget vidare vilket förstör en hel del (kanske behöver en Unidisk?). Övrigt material på skivan är inget som tilltalar mig i allafall. Ska jag ge betyg blir det 1 av 5.

Ska man lyssna på Kent ska man lyssna på skivan Vapen och Ammunition. En vansinnigt bra skiva. Bland det bästa jag hört i svensk musik. Denna skiljer sig på något sätt ganska mycket stilmässigt från deras övriga skivor. Poppigare och roligare på något sätt. Ljudet är helt ok också. Helt underbar mix på skivan. Mitt betyg 5/5.

Hagnesta Hill är också ett bra album. Åtminstone bitvis. Musik non stop är ett tidlöst spår. Dock är skivan som helhet betydligt svårare att ta till sig än Vapen och Ammu... Sätter inget betyg, har inte hört skivan som helhet på allt för länge.

Övrigt av Kent är det för länge sedan jag riktigt lyssnade på för att uttala mig om.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Håller också V&A högst. Om jag förstått saken rätt får man dock inte vara äkta Kent-fan om man tycker så - äkta Kent-fans tycker att ju tidigare desto bättre, helst ska det vara från perioden då Kent inte ens hette Kent utan istället Havsängel (eller nåt sånt). :)

"Dom som försvann" är intressant för den smått bisarra barnkören, men bra? Nja :?


Top
   
 Post subject: Re: Kent
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
"Dom som försvann" är en bra låt men ljudet är genomgående inget vidare vilket förstör en hel del (kanske behöver en Unidisk?). Övrigt material på skivan är inget som tilltalar mig i allafall. Ska jag ge betyg blir det 1 av 5.

Ska man lyssna på Kent ska man lyssna på skivan Vapen och Ammunition. En vansinnigt bra skiva. Bland det bästa jag hört i svensk musik. Denna skiljer sig på något sätt ganska mycket stilmässigt från deras övriga skivor. Poppigare och roligare på något sätt. Ljudet är helt ok också. Helt underbar mix på skivan. Mitt betyg 5/5.
.
Rent allmänt har kent dålig ljudkvalitet, även på V&A faktiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Gillar oxå V&A, men håller med att kvaliten inte är den högsta, men helt ok för att avnjutas, men misstänker att dom funnit sin ljudbild och är nöjda med den.
Har följt dom sedan starten och faktiskt köpt deras plattor alt efter dom trillat ut, dock endast på Vinyl.
Men den senaste EPn har jag inte inhandlat, det jag hörde lät alldeles för trist för att köpas.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Kan meddela att Kents skivor låter mycket bättre på vinyl, vet inte varför vissa av CD-utgåvorna är så otroligt komprimerade...

Att det låter lite trashigt gillar jag bara, det är ungefär som Coldplay - ett skönt sound. Men odynamiskt och platt (som komprimerad musik låter i en vettig anläggning) är ju inget vidare.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag gillar ljudet på V&A, den är riktigt kul att lyssna på i lyan jag bor i nu, även rent ljudmässigt då alltså. Men V&A finns väl inte på vinyl?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ayn wrote:
Håller också V&A högst. Om jag förstått saken rätt får man dock inte vara äkta Kent-fan om man tycker så - äkta Kent-fans tycker att ju tidigare desto bättre, helst ska det vara från perioden då Kent inte ens hette Kent utan istället Havsängel (eller nåt sånt). :)
Misstänkte att så var fallet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
fredde wrote:
Men V&A finns väl inte på vinyl?
Japp det gör den :o

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Stones wrote:
fredde wrote:
Men V&A finns väl inte på vinyl?
Japp det gör den :o
Var hittar man den?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag vet inte hur det är med de allra första skivorna, men i princip allt inkl. det senaste finns på vinyl. Jag brukar bara få tag på såna skivor i Stockholm.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 19:18 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
Hoppla här måste jag sticka in hakan ser jag!
Håller med om att kvaliteten/produktionen är skräp på V&A. Till saken hör att den som har en IKEMI kanske upptäckt att HDCD - indikatorn lyser då man spelar dena skiva! Min undran är WHY??
Jag tror att det är något dj-la kopieringsskyddshistoria som väcker upp HDCD - kretsen. Det finns nämligen inget på skivomslaget som berättar att detta är en HDCD men däremot att den är kopieringsskyddad! Det tragiska här är att jag tror att det är kopieringsskyddet som drar ned kvalitén.

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 20:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Liksom typ allt som är mastrat på Cutting Room är det mycket riktigt HDCD. Varför det inte står på konvolutet är troligen antingen för att ingen bryr sig (det råkar mest vara HDCD-stöd i prylarna de mastrar på), och/eller att det möjligen kostar en slant att sätta dit HDCD-loggan på konvolutet (känns ju inte så troligt iofs).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 21:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Dec 23, 2005 13:19
Posts: 15
Location: Sandviken
Ooops! Jaha så det är alltså HDCD!! Jag ber om ursäkt för min ignorance!
Tycker iallafall att det låter för täskigt!

_________________
Man måste först förtjäna mer än man tjänar för att sedan tjäna mer än man förtjänar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
fredde wrote:
Stones wrote:
fredde wrote:
Men V&A finns väl inte på vinyl?
Japp det gör den :o
Var hittar man den?
Såg ett ex för en liten tid sedan hos Record Hunter.
Testa med att slå en signal till dom och kolla, dom levererar på Postorder
08 - 32 20 23

Är precis hemkommen efter en tripp till Norr, var faktiskt i Piteå i dag :)
Lite synd, kunde ju ha gjort en leverans på en vinyl om jag vetat innan.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited