selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt intryck av den var att den förmodligen ligger Ikemi i hälarna och eventuellt slår en ikemi-kolektor-LK140 kombi....?
Men eftersom jag aldrig gjort en jämförelse så var det en ren spekulation!

Tyckte att det svängde grymt om den via ett par passiva Ninka... men det kan ju också ha varit Ölen :oops: jag drack på visningen hos Takt o Ton!

Någon som lyssnat och jämfört?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Inte direkt jämfört... men jag har en ikemi och tycker själv inte att cms var lika duktig på att plocka fram detaljer, tycker att den tappar när det händer mycket. Men iofs så vill man alltid att ens egna saker ska vara bättre. right?! :?

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt intryck är att det inte har hänt så särskilt mycket med den nya generationen. Lite av en besvikelse faktiskt. När det kommer en ny generation från Linn brukar det vara rejäla steg. Men nu känns det mest som samma pryl med koax digital in som enda extra finess, utöver den snyggare designen förstås. Den slår fortfarande inte Ikemin, men ligger återigen nära. (Jämfört med 3 år gammal Ikemi.) Otroligt prisvärd fortfarande, men inget stort steg upp från Di, det är vad jag tycker. Jag tror attt individuella variationer mellan exemplar kan vara större än skillnaden mellan generationerna! Fläkten surrar dock mera sällan, en förbättring. CD, nästan som Ikemi, Försteg bättre än Wakonda, slutsteg bättre än en äldre LK140, Radio som en Kudos i ett enda paket är dock fortfarande en sensation för 20 tusen begagnat eller 38 tusen nytt.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 30, 2005 22:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Fick jämföra gamla och nya hos T&T och tyckte till en början inte att det var någon större skillnad vid lyssning på CD. Jag ändrade uppfattning när en hiskelig låt på DI'n blev lyssningsbar på nya Movien. :) Alltså det som Fredriksson är inne på, att DI tappar när det händer mycket.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 30, 2005 22:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En annan sak som jag blev riktigt besviken på nya movien är kvalitetskänslan. Di ger ett betydligt bättre intryck.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 18:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

är det någon som testat en classik movie i någon version via förförstärkare+ slutsteg i hh till en ikemi?

de ligger ju inte allt för långt i från varandra i pris, så om classiken lyftes ordentligt i stereo då den kör via externt förstärkeri kunde det vara ett intressant sätt att få radio och dvd i systemet

//jonas

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag sa oven: Jag har jämfört en 3 år gammal Ikemi med Classik Movie Di. Ikemin var bättre, men inte någon stor skillnad, det kändes som när Ikemin hade en dålig dag ungefär. Ungefär samma skivor gick att lyssna på. Försteget i Classiken var bättre än en äldre Wakonda och slutsteget var bättre än en äldre LK140. Så jag vet inte om den behöver "lyftas". Jag har också provat med en 5103 som försteg till en äldre Movie (ej Di) och den lyfte klart av det. Kommer inte ihåg vad det var för slutsteg, men det var endast förstegen som jämfördes. Radio och DVD, 5 kanaligt slutsteg m.m. är "Bonus" när man har en Movie Di! Med lite tur hittar du en för 20 tusen, ett klipp jämfört med Ikemi!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 21:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tack linnofil för kommentar
många har skrivit att movie motsvarar just kollektor LK140 men har inte läst tidigare att man prövat med separat förstärkeri- intressant att läsa.

som jag skrivit i en annan tråd har jag LP12/ GENKI/ KAIRN/ lk85 *2 som skall aktiveras. därför är det intressant att veta hur movien låter med high end förstärkare.

som sagt, man får många pryttlar i ett nätt paket. radio till frun och dvd till familjen och en "nästan ikemi" till mig :)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Jonas,

Jag tror att din Genki kan klås av en Movie Di, så se upp! Jag har provat med min förra (har den inte kvar längre) LK140 och den lyfte en Classik Musik, men på Movie Di var det inget lyft. LK85 aktivt bör den inte kunna rå på. Men jämför du med passiv biamp så kanske frun inte vill ha de extra burkarna... Med Karinen som Phonosteg skulle du kunna ha den dold och bara Movie Di och LP12:an synlig, ev aktiva slutsteg kan också döljas. Snyggt och bra! Unidisk SC är förstås ett ännu bättre alternativ, men ack så mycket dyrare!

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00