selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 23:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Broccoli wrote:
Jag har en känsla av att pickupen mår bättre och håller längre om man använder tonarmslyften.
Jag har en känsla av att tonarmslyften mår bättre av att inte användas.
Har inte använt lyft på många år själv och kan inte se att den vanan skulle
förkortat livet på någon av mina pickupper.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 13:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Måste säga att jag slutade helt använda lyften sedan jag bytte till Akito 2. Lyften verkar inte vara riktigt anpassad för det tjocka armröret så lyften lyfter armen så högt att det blir stort när omöjligt att "sikta" rätt med pickupen.

Att använda handen är inte alls något problem dock tycker jag. Ser inte att lyften skulle göra det mycket varsammare än jag själv (om jag inte är full eller slarvar förstås).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Lyften garanterar ju åtminstone att armen inte rör sig i sidled. Men är man stadig på handen så är det säkert inget problem. Jag är lite klantig av mig, jag erkänner :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Klanters wrote:
Måste säga att jag slutade helt använda lyften sedan jag bytte till Akito 2. Lyften verkar inte vara riktigt anpassad för det tjocka armröret så lyften lyfter armen så högt att det blir stort när omöjligt att "sikta" rätt med pickupen.

Att använda handen är inte alls något problem dock tycker jag. Ser inte att lyften skulle göra det mycket varsammare än jag själv (om jag inte är full eller slarvar förstås).
Höjden på lyften är jätteenkel att justera, bara lossa den lilla skruven på sidan bara.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
fredde wrote:

Höjden på lyften är jätteenkel att justera, bara lossa den lilla skruven på sidan bara.
Åfan!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag hade själv en misstanke om att ett flitigt nedsläppande av nålen i spåret borde ge skador på vinylen, men nu tror jag inte längre det.

Jag har lyssnat på vissa inledande passager av låtar säkert 100 gånger när jag jämfört de där #¤%&# svåra pyttesmå skillnaderna som kan finnas mellan två nästan likadana komponenter. Varje gång snabbt påslängd nål mitt mellan två spår på LP:n. Men inte sjutton hörs det något slitage inte!

Frågan är alltså hur mycket en Adikt/annan bra pickup (på en LP12) egentligen sliter på skivorna. Får den bestämda känslan att det bara är dåliga skivspelare/nålar, hantering, smuts och annat som försämrar skivorna.

Nålen tror jag inte bry sig det minsta om man använder lyft eller ej. Använde lyft förr och nålarna räckte lika länge.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
I början av skivorna är det ju ingen match, men om jag av nån anledning ska slå på sista låten på en sida blir det rejält klurigt :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ayn wrote:
I början av skivorna är det ju ingen match, men om jag av nån anledning ska slå på sista låten på en sida blir det rejält klurigt :?
Precis, hur långa fingrar har ni egentligen? :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Inga problem att inte använda lyften heller tycker man får så mycket säkrare nersänkningsplats på var man vill ha den i gämförelse med att använda lyften oavsett om det är i början eller slutet eller mitten av skivan.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 15:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ayn wrote:
I början av skivorna är det ju ingen match, men om jag av nån anledning ska slå på sista låten på en sida blir det rejält klurigt :?
Tycker det går utmärkt. Vad har ni för prinskorvar till fingrar egentligen :wink: :wink: ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Heh, jag använder aldrig lyften.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Hm, intressant det här!

Jag har alltid använt lyften på min Akito i tron om att det sparar både pickup och skivor. Min käresta däremot envisas med att aldrig använda lyften, trots mina upprepade förmaningar ( :oops: ) om varför lyften skall användas. Kanske dags att krypa till korset och sluta använda lyften jag med...


Top
   
 Post subject: Ittok - mer info
PostPosted: Wed Dec 28, 2005 12:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2004 18:10
Posts: 196
Fredde: tack för tipset! Nu slipper jag den långa väntan...och vet till vad den lilla insexan ska vara. Men det är ju LITE störande att en det sitter en skruv i armen precis där lyften har en skruv...

Är det någon som har mer info om alla skruvarna på Ittok förutom de mest uppenbara?
T ex de som sitter nära skalet och de nyss nämnda på armen där lyften sitter...
Apropå moddar, det fanns ett modkit med nya kablar och dämpning av de otaliga resonanserna i mellanregistret...
Eller går ni och köper en Ekos i st f att trimma upp Ittok lite?
Mvh
t


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 28, 2005 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Själv använder jag alltid lyften. Känns lite säkrare och jag skulle bli ganska sur på mig själv om jag klantade till det med min 20 ksek-pickup....

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited