selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kollade igenom mina nätsladdar nu och konstaterade att jag har följande

2 euroelectric
1 KKDK
2 Volex Pencon
2 N12251 EL701A

Vad är bra och vad är sämre?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 02:24 
Site Admin
Site Admin

Mitt tips är att lyssna sig fram och se om man tycker att det föreligger någon skillnad först av allt. Innan man beställer 50 nätkablar. ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Intresset här på forumet kanske är större än vi anar?
Jag ska ta och ägna lite tid åt det här igen. Har diverse varianter liggande som jag inte ens hunnit lyssna på...

Återkommer om det blir resultat, men då ska det vara både klart bättre än Ching Cheng och till ett vettigt pris. En nätkabel som kostar skjortan känns inte som någon sympatisk produkt även om den låter lite bättre.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 05, 2005 21:02 
Site Admin
Site Admin

per wrote:
50 är ju lite saftigt. Vilken sladdhärva! Men det är ju inte otänkbart att många skulle kunna tänka sig att köpa 10 st eller något. Det beror ju lite på priset också. Intresset här på forumet kanske är större än vi anar?
Samtidigt är det rätt osäkert att utifrån ett gäng entusiaster ta hem 1000 nätkablar. Trots allt är det ganska få som har så stort intresser för ljud att de bryr sig om att seriöst utvärdera en sådan produkts skillnad på sitt hifisystem. Även om ett par dussin köper direkt så är det forfarande 900 kvar att sälja för att få någon reell vinst för säljaren...

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Allt är säkert en förhandlingsfråga, men låt mig säga så här: Om de som kontaktat mig angående just nätkabel skulle beställa 50 st var så får jag nästan ihop till en beställning. :wink:
Nu banne mig får alla forumdeltagare beställa nätkablar o säg till alla Linn butiker likaså.
Ska väl inte vara så svårt att kränga ett gäng kablar?

Fredrik - berätta hur många du behöver betällning på innan du sätter igång!

Sedan vet du att du även kan göra förgreningsdosor o förlängningskablar :wink:
Stor marknad för det med...

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det en lätt desperat ton jag anar, Jan? :wink:

Man kan faktiskt bli lite desperat om man jämför den bästa Ching Cheng med de kablar Linn skickar med numera. De praktiskt taget förstör flytet i musiken! Otroligt dåliga, Biltemas "Rhythm"-kabel för 29 kr (välj dem där texten går i riktning mot väggkontakten) är bättre och den är ändå inte fantastisk på något sätt.

Undvik Linns Volex/Tongyuan till varje pris! Åtminstone till stereon.

Jag har lyssnat igenom mina varuprover nu och har faktiskt något lovande på gång. Men som sagt, jag säger till när det blir klart.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Är det en lätt desperat ton jag anar, Jan? :wink:

Man kan faktiskt bli lite desperat om man jämför den bästa Ching Cheng med de kablar Linn skickar med numera. De praktiskt taget förstör flytet i musiken! Otroligt dåliga, Biltemas "Rhythm"-kabel för 29 kr (välj dem där texten går i riktning mot väggkontakten) är bättre och den är ändå inte fantastisk på något sätt.

Jag har lyssnat igenom mina varuprover nu och har faktiskt något lovande på gång. Men som sagt, jag säger till när det blir klart.

Tongyuan är det en egen sorts kabel?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Är det en lätt desperat ton jag anar, Jan? :wink: .
Ja, som du själv skriver suger de nya kablarna hårt o mina chakra kräver bättre kablar.
Har bara en bra kabel idag o den sitter på 1.1. :cry:
Sen ska vi inte tala om alla förgreningskablar o förlängningskablar :roll:

Rotade i garaget i hittade en jordplint, ska testa om det kan ge bättre ljud om man drar en egen jordkabel från den till förgreningskabeln o dunkar in uttaget i ett ojordat vägguttag - vad tror du?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Inga priser till de som kan gissa vilka kablar jag har på mina chakra o subben :evil:

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonguyan är märket som Linn skickar med alla apparater sedan en tid. Köpt standardsladd som alla de tidigare. Men förut lyssnade de och valde den som lät bäst. Nu har de tydligen struntat i det.

Det tror jag kan funka, Jan. Jag kör själv med den lösningen för närvarande. Testa båda riktningarna på jordkabeln, intressant skillnad. Vet däremot inte vilket kabel man ska använda. Var det Naimerik som antydde grovast möjliga? Låter lite jobbigt...

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 11:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Pratade med min handlare igår som ansåg att det bara var slöseri med pengar att byta ut standardkablarna.
Tyvärr är bara en av mina kablar ching cheng, dom andra är tonguyan :?

Kanske man skulle byta ut tonguyan kablarna?

Frågade även honom om grendosor med svaret att det räcker att välja en grendosa som ser rejäl ut och saknar strömbrytare. Och aldrig med nån typ av filter i !

Nån som har nåt tips på en billig rejäl grendosa utan strömbrytare och filter? ..får förstås gärna se snygg ut också :)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 18:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Gäller dessa skillnader mellan nätkablar lika mycket på vanliga respektive switchade nätdelar?

Själv är min enda switchade nätdel min Ikemi. Om olika kablarna av olika kvalitet påverkar lika mycket så borde väl min enda ching-cheng kabel kopplas dit. Annars kanske den gör mer nytta någon annanstans (och kabeln av märket Voldemort kopplas dit :twisted: )

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 09, 2005 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min slutsats är att det spelar roll på alla apparater, oavsett nätdel. Dessutom blir det samma sorts skillnader, alltså den bästa kabeln låter bäst på alla apparater. Det är alltså inte så att kabel A passar bättre till slutsteg, kabel B till switchade nätdelar o.s.v. Och det är ju skönt, för det förenklar det hela.

I vanlig hierarkisk ordning ska den bästa nätkabeln sitta på signalkällan. Samma sak gäller grendosan: Signalkällor ska sitta först, sedan försteg o.s.v.

Ursäkta om det låter fräckt, men säger någon "det räcker med en som ser rejäl ut" så tyder det på att personen ifråga inte har lyssnat själv. Grendosor låter olika och det finns tyvärr inga enkla samband mellan utseende och prestanda. Man måste utvärdera med musik! Samma sak som med allt annat inom hifi. Ingen här köper väl den CD-spelare som ser mest rejäl ut?

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 10, 2005 04:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag håller absolut med Fredrik på den här punkten.Jag använder min bästa nätkabel till signalkällan och det är nästan otroligt hur stor förbättring en nätkabel kan göra.Mina nätsladdar hör (tyvärr) till kategorin styva,otympliga och hart när omöjliga att ens böja!Inte de mest praktiska kablarna alltså,det kan vara ett rent elände att få dom på plats.

Men efter att ha testat bra nätsladdar och sedan gå tillbaka till standardsladdarna så är det ett kors som jag med lätthet bär.

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00