selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 17:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 12:48
Posts: 50
Location: Malmö
Någon som vet vilka aktiva kort som passar i nya Chakra stegen? Måste man köpa nya kort?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 30, 2005 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Kristian wrote:
Någon som vet vilka aktiva kort som passar i nya Chakra stegen? Måste man köpa nya kort?
Japp man måste köpa nya kort som är specialgjorda för chakra. Det finns kort till nya högtalare men har man gamla måste man kolla om Linna har fixat kort till dom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
hej alla

Jag har lånat hem ett par ninka samt ett par katan, jag har även lånat hem ett par aktiva kort till ninka

Min kringutrustning är ett 5125, unidisk sc

Efter att ha jämfört båda högtalarna passivt måste jag säja att jag föredrar katan p.g.a att de är renare i diskanten, visst var det mera bas i ninka men tyvärr så känns ninka lite dov(inte lika klar) som katan.

nåväl jag skruvade i dom aktiva korteten i slutsteget och testade ninka igen.........wow vilken skillnad, nu helt plötsligt var basen mycket renare och det dova var borta, det vart en helt ny högtalare! :)

Nu har jag tyvärr inte möjlighet att testa katan aktivt eftersom det inte fanns nå kort att låna till dessa.

Men eftersom jag gillade katan bättre när jag körde båda högtalarna passivt så undrar jag om man kan räkna med samma lyft om man aktiverar ett par katan som man fick med ninka? med tanke på att katan har så mycket mindre baselement samt att de var renare redan som passiva.

det enda som jag tyckte med katan var att de var lite tunn i basen men jag undrar om det blir bättre om de är aktiva? , (för ninka vart grymt mycket bättre)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 02:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Personligen tycker jag att Katan lyfter ännu mer vid aktivering.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag är supernöjd med mina aktiva Katan, oftast saknar jag ingen bas, även om de inte blir fysiska på samma sätt som Ninka. Har dock haft en del akustikproblem i rummet (betong), men ju bättre jag får till såna faktorer desto mer nöjd blir jag med burkarna. Känns som att de har väldigt stor potential.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 04, 2005 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
pekka71,

Personligen tycker jag att Ninka växer mer än Katan vid aktivering. Ninka låter ganska luddigt passiva, något som till stor del försvinner vid aktivering. Därmed INTE sagt att Katan inte växer, tvärtom. Katan blir också som en ny högtalare, betydligt mer tajt och fysisk, om än inte lika stor förbättring som på Ninka. Jag tycker att Katan spelar i en annan liga än Ninka, oavsett passiv eller aktiv.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 11, 2005 07:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Försökte hitta svar på nedanstående frågor på forumet men hittatde inget, ursäkta om det blir upprepning.

1: På kontaktplattorna till Ninka står det att polariteten för diskanten skall vara fasvänd vid aktiv drift. De har ju markerat + och - skall man inte följa det eller är det bara en kommentar så att man inte sätter dem lika som basen?

2: Jag frågade handlaren när korten monterades i mitt 5125 om det behövs en kabel mellan stegen. Signalen från min Unidisk SC går in i ett (två, v och h) steg, basstegen. Borde man inte koppla ut från samma steg till diskanten med en interkonekt?
Handlaren påstod att stegen var länkade internt och behövde därför ingen extern "bryggning"? Rätt eller fel?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 16:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Jag tror jag fått rätt på det men om någon har kommentarer är jag tacksam


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Fredrik S wrote:
Handlaren påstod att stegen var länkade internt och behövde därför ingen extern "bryggning"? Rätt eller fel?
Varför inte lita på handlaren i det här fallet? :shock:

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jajo wrote:
Fredrik S wrote:
Handlaren påstod att stegen var länkade internt och behövde därför ingen extern "bryggning"? Rätt eller fel?
Varför inte lita på handlaren i det här fallet? :shock:

/ jajo
Njae...de hade fel angående just detta på chakrastegen :?
Missledda av Linn...
Fakta; 5125 kan ha intern kablage, chakra kan inte!
Ibland kan forumet ha mer korrekt info :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 14, 2005 17:34 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Åhfan. Det låter ju rätt intressant får oss 5125-ägare som kör aktivt i någon variant. Är det någon här som provat kabla den internt? Beställs kablar från Linnhandlare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 15, 2005 03:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Jag har 5125 och testade som Handlaren rekomenderade

Från signalkällan (Unidisk i mitt fall) till antingen bas eller diskantstegen ut från både diskant och bas (såklart).
Detta funkade inte. Jag körde in signalen i basstegen och fick ingen diskant. Kopplade in en "brygga" mellan utgång bas till ingång diskant.
Nu funkar det och spelar bra
Någon som har en kommentar om högtalar ingångarna aktivt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 15, 2005 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Det ska gå att koppla ihop internt åtminstone om du har Akurate-kort?
Lejonklou har kollat upp det här han vet nog bäst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 15, 2005 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fredrik S, du får förklara mer i detalj.
Svår att veta har du gjort.

Men du kan inte bara ta bort de externa kablarna o tro att det då finns interna som då tar över automatiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 15, 2005 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det är bara den aktiva korten till Akurate som har intern koppling mellan korten. Då krävs att man kör en 5125 till varje högtalare. Man bör koppla försteg till superdiskant/diskant-kort, vidare internt till mellan/övre baskort och sedan (om det är aktuellt) till lägre baskort och därefter (om det är aktuellt) ut ur 5125 och till subwoofer.

De interna länkarna låter bättre än att köra silverkabel externt.

Aktiva akurate-system går att trimma rätt mycket i och med denna mängd interna kablar. Med optimerat kablage så blir det fantastiskt mycket bättre.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Fri Dec 16, 2005 11:00, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited