selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 01:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 27, 2004 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag och Jonas från forumet ägnade fredagen åt att provlyssna på Riaa-delen i LK1an samt en Kairn pro med slimline.

Image
LK1.

Image
Kairn Pro med Slimline.

Hur blev resultatet då?

Till att börja med kan vi konstatera att Riaa-delen i LK1 är betydligt bättre än den i Kolektorn. Ljudet blev betydligt renare och framför allt tajtare. Kolektorn lät trött och spretig i jämförelse. Ljudet blev även mycket mer tröttande att lyssna på i längden i Kolektorn. Med tanke på att LK1an är från -90 kan man verkligen undra vad Linns konstruktörer håller på med idag när de inte lyckas bygga Riaa-delar som håller bra kvalitet numer. Visserligen kostade LK1 en hel del då den fanns men med tanke på åldern tycker man att Kolektorn åtminstone skulle stå sig bättre än vad den gjorde.

Kombinationen LK1 + Kairn lät grymt bra. Så bra att vi bara satt tyst och lyssnade igenom låt efter låt på skivan. Detta var verkligen en kombination som jag gillade. Med den separata nätdelen till LK1 har jag en känsla av att man tar ytterligare ett stort steg mot nirvana...

Denna förstegskombination tillsammans med lite starkare drycker senare på kvällen bidrog till en mycket trevlig helg. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 28, 2004 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hej Fredde,

Mycket intressant test, jag har hört både bra och mindre bra om Kolektorns RIAA, men om LK1 har jag bara hört gott, dock är den rejält gammal så lite skeptisk var/är jag :wink: Har LK1 pre out från RIAAn? i så fall är en LK1 och AV5103 min framtida dröm. Det skulle ha varit intressant att höa en jämförelese mellan LK1 + Kairn och Kairn med RIAA.

/Tomas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 28, 2004 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
don Tomaso:
När man kör LK1an som RIAA så tar man ut signalen på tape out.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 28, 2004 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
hepcat wrote:
don Tomaso:
När man kör LK1an som RIAA så tar man ut signalen på tape out.
Ok och uppenbarligen låter det ju bra också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag har ägt både LK1, gammal Kairn och ny Kairn. RIAA-steget i Kairn är tveklöst bättre än LK1. Ju nyare Kairn desto bättre, LP på en Kairn från 2000-talet är helt enkelt grymt bra. Saken är den att en ny Kairn som grammofonsteg och linjesteg in i ett slutsteg låter bättre än en gammal Kairn eller LK1 som grammofonsteg in i ett annat, bättre linjesteg som t ex 5103 eller vad ni vill. Så viktigt är RIAA-steget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Synd att vi inte hade möjlighet att testa en Kairn med phono, det hade onekligen varit intressant att höra hur bra den är.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jo man får kanske hålla ögonen öppna efter en Kairn med Phono det lär hursomhelst bli ett rejält lyft från Kolektor. AV5103 är ju fortfarande lite dyr och då behöver man ett separat RIAA steg också.

Skulle vara extremt intressant att få provlyssna ett nyare Kairn med phono, kommande forumträff kanske?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 13:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Jag har en (gammal) Kairn med phono som jag kan ta med till dig (fredde) i samma veva som jag åker och lyssnar på din cirkusifierade tolva.

När nu det blir av...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 31, 2004 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Klanters wrote:
Jag har en (gammal) Kairn med phono som jag kan ta med till dig (fredde) i samma veva som jag åker och lyssnar på din cirkusifierade tolva.

När nu det blir av...
Det vore intressant. Vad är det för årsmodell på Kairnen din? LK1an var på lån under ovanstående test så den har jag inte hemma så vi kan jämföra med den men det kan vara intressant att koppla in den ändå!

Hursomhelst så är det bara att titta förbi, pm:a bara först, så kommer vi överens om något!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited