selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Artikulat!
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 16:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var och lyssnade lite på Artikulat 350A (helaktiva) tillsammans med Kisto och 1.1. Säger bara WOW!!! Vilka högtalare alltså...helt otroligt fysiska och rena. Jag kan på rak hand säga att det systemet i det rummet är det bästa jag hört någonsin.

Sen såg jag nya movien också, snygg design men kändes plastig och hade inte så bra finish.

Var bara tvungen att skriva av mig lite, är helt lyrisk!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 17:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, jäklar vilket drag. Senare på kvällen spelades det ganska högt och
de lät bara bättre ju mer man ökade.
Nya Movien lät mycket bra. Bilden mot proje var oxå bra . Men jag är böjd att hålla med om lookén. Sen har jag aldrig begripit frånvaron av
metallsläde i dessa prisklasser.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 18:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Synd bara att jag HELT glömde bort denna musikafton. :cry:
Vore kul med lite fler intryck.
Ingen som tog några bilder?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Artikulat-burkarna finns kvar t o m lördag eller måndag...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var verkligen bra och lät som en fullvuxen 242. Framförallt var det bra på slutet när det inte var så många i rummet samt att volymen höjdes. Det spelade på ett otvunget sätt med allt bibehållet och fantastiskt homogent.
Det var en CD12 som källa och det hördes.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 19:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag var också och lyssnade igår... Jag personligen föredrar Espek, den är lite charmigare, inte lika rak på sak. Men det är jag personligen som tycker så.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
Jag var också och lyssnade igår... Jag personligen föredrar Espek, den är lite charmigare, inte lika rak på sak. Men det är jag personligen som tycker så.
Utveckla gärna vad du tycker är bättre med Espek.

"Charmigare" är ganska svårt att sätta fingret på. Menar du att Espek är mer beslöjade och färgade?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 20:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag vet inte riktigt varför jag tycker bättre om espek. Artikulat spöar skiten ur dem vilken dag som helst i att leverera ren musik. Men dem levererar musik väldigt opersonligt. Espek färgar det lite grann och det måsta vara det jag tycker är bättre. Sen et jag att man inte ska svära i kyrkan, men det är lite samma sak med majik och kolektor. Majiken charmar mig mer än kolektorn, men kolektorn gör allt bättre.

Nöjd med svaret?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var ju också där och mitt intryck av hoppet från de fina Espek var att man i princip klev ur garderoben... eller öppnade ett fönster eller hur man nu skall beskriva det!

Det var en mycket rikare och mer detaljerad återgivning och basen var minst sagt attack villig!
Rösterna som upplevdes naturliga redan med ESPEK (Inte konstigt med tanke på CD12 som signalkälla) så ökade känslan ännu mer av att sångarna stod och sjung i rummet!
Här får man det ultimata svänget som Linn är bäst på kopplat till absoluta highend egenskaper när det gäller tredimensionalitet, dynamik, klang och vad man nu kan hitta på för termer i en och samma högtalare!
Men så var det priset... :roll:
I och för sig förstår man till viss del att den kostar lite efter Allans förklaring angående konstruktionen. Lite U-båts teknik har tydligen legat till grund här också...

Jag passade också på att lyssna till den nya Classik Movien!
Valde att lyssna på den som var uppkopplade single wire mot ett par Ninka och hade väldigt låga förväntningar då jag parkerade baken i lyssningssfåtöljen... Men cd återgivningen upplevde jag som otroligt bra och jag tror ärligt talat att Ikemi blivi omkörd :shock: det svängde ju grymt bra och den spelade allmänt rent och fint! Att kraften i de inbyggda slutstegen också räcker till så bra är imponerande!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 21:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Angående movien som jag då också lyssnade tyckte jag att det var lite av en besvikelse. Den gav inte alls samma engagemang med ninka som jag har hemma med ikemi, majik och kan IV. Men däremot tyckte jag att den gjorde bra ifrån sig med akurate!? Akurate verkar vara ganska lättdrivna!?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 10, 2005 23:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Bra driv i dessa burkar! Kanske något för en gammal Keltik- och Isobarikälskare!

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredriksson wrote:
jag vet inte riktigt varför jag tycker bättre om espek. Artikulat spöar skiten ur dem vilken dag som helst i att leverera ren musik. Men dem levererar musik väldigt opersonligt.
Ge grabbarna på Linn lite tid att fila till dom!
Är en herrans massa teknik/prylar i dom så det finns antagligen en stor potensial för förbättring.
Iom att de blev så grymt försenade undrar man ju om de är färdigutveclade eller om ekonomerna sa, släpp dem o förbättra efterhand :?
Skulle aldrig köpt de nya chakrastegen så tidigt om inte Klimax Twin chakra funnits i produktion sedan ett år. (men om ett år låter nya chakra säkert bättre - så är det ju alltid med Linn)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 00:39 
Moderator
Moderator

Ja! Någonting för gamla Isobarik- och Keltikälskare kan det säkert vara, gissar jag. Är grymt avis på alla er som kan besöka dessa lyssningkskvällar.

Själv är jag relativt ny Keltikälskare, så jag får väl vänta några hundra år innan det är läge att byta till dessa. :?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 01:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tyckte också att de var helt ok ljud i burkarna. Däremot kan jag inte låta bli att undra hur många av de som var där igår (2 demon* ca 20 pers) som verkligen funderar på att investera i Artikulate. :roll:
Tror inte det är så många faktiskt, däremot måste jag säga att denna kväll gav en helt annan insikt för mig...
Akurate blev ju plötsligt billiga och prisvärda :lol:
Man får ju faktiskt hela Akurate 5.1-serien för 205k (inkl stativ). Detta ger 105k att köpa slutsteg för = 2*C6100 + 1*C4200 (eller någon annan rolig kombo) för att komma upp till priset av Artikulate.
Men då är vi som sagt inne på den eviga frågan om bio vs. stereo. Jag vet då vad jag skulle föredra, kommer aldrig glömma bort Pink Floyd SACD på Uni 1.1, Kisto och hela Akurate-serien...
Spela lugnt!

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 09:06 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Däremot kan jag inte låta bli att undra hur många av de som var där igår (2 demon* ca 20 pers) som verkligen funderar på att investera i Artikulate.
Det är förmodligen inte så många. Samtidigt så tror jag inte du är ensam om insikten om att Akurate plötsligt "bara" är dyr. Eller som Fredriksson får upp ögonen för Espek... Kan väl inte bara vara andra brancher som gärna visar upp det värsta och sedan köper kunderna samma märke men då produkter med en prislapp som passar fler. Eller vad tror ni andra?

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00