selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 00:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 18:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
I en annan aktuell tråd så finns det en kommentar som jag tycker kvalifiserar till en egen diskussion.

Nämligen att Keilidh låter bäst lite väl långt ner, jag har vid ett antal tillfällen funnit mig själv sittandes framför soffan.
Läste en kommentar på ett annat forum där en Keilidhägare sade att han trodde att en stor del av förbättringen som stenfötterna ger helt enkelt beror på att de lyfter upp högtataren 7-8cm.

Jag har efter detta experimenterat med att vinkla upp dem några grader, och visst ger detta en förändring av ljudet. (Som vanligt kan jag inte bestämma mig för om jag tycker att det är till det bättre eller inte :? )

Kanske detta är en orsak till att Tukan ibland anses vara bättre???
Upp med Keilidh på stativen :!: :!: :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag har ju inte hört Keilidh ännu (och kommer nog inte göra det inom den närmaste tiden heller). Man brukar ju säga att diskanten ska sitta i öronhöjd? Keilidh är ganska låga och diskanten hamnar väl i midjehöjd när man sitter i en vanlig stol/soffa?

När jag lyssnade på Katan på T&T så var det på dom gamla Sara-stativen (varför?) Jag tyckte inte dom lät speciellt bra och det beror på tre saker:

* Bara en Classik, dom behöver mer effekt.

* För tätt mellan högtalarna (enligt mitt tycke)

* För låga stativ. Kändes som att man ville sätta sig på golvet.

...så visst har det en inverkan på hur man upplever ett par högtalare. Jag anser att en högtalares (ljudet i allmänhets) viktigaste egenskaper är just att kunna dra ut på ljudbilden, både på bredden, höjden och på djupet. Rent ljud är en sak, men för att unvika en grötighet så ska det även kunna separera och sprida dom förekommande intrumenten i ljudbilden.


Top
   
 Post subject: stativ till kelidh?
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 18:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Feb 12, 2004 23:11
Posts: 36
Location: uppsala
kommer verkligen Keilidh UPP 7-8 cm med stativ?, tar man inte bort den svarta plattan under högtalaren och ersätter den med stativen med samma höjd som resultat?

Mvh
Henrik Mattsson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Nej och ja. Dock kanske polymerstandsen är något tjockare, men det är mm vi talar om, inte cm.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Har ni provat att ställa dem på en stenplatta? Det kanske fungerar jag vet inte, tänkte aldrig på att prova det själv då jag hade Keilidh.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 30, 2004 22:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 23, 2004 21:03
Posts: 27
Hej!

Jag kan inte hålla mig längre utan måste bara blanda mig i den här diskussionen också :)

Polymerstands bygger inte nåt speciellt i höjd, men tillsammans med Skeets gör det lite skillnad. Men fortfarande bygger det för lite i höjd för Keilidh. Prova att skruva ut spiksen så mycket det går. Det, polymer och Skeets ger kanske 5 cm. Ser tufft ut också.

Prova bygg egna Skeets som bygger mer. Ta till exempel en industriell hårdpolymer som Oxelit och såga stadiga bitar, borra ett litet hål som man kan sätta spiksen i. Nu blir keilidhsen kanske 7 cm högre. Oxelit är hal så minsta lilla knuff flyttar högtalarna. Prova matttejp under Oxeliten. Rock solid.

Jag använde finbetong för att gjuta egna stativ kompletta med spikesgängor och hål för montage. Sen lade jag en industrigummiduk imellan högtalaren och betongen och skruvade ihop allt. Skeets byggde jag av olika material och just nu är det rejäla bitar vitek under spiksen. Mina Keilidhs är 13 cm högre med detta än med orginalstativ. Lättstädat men tungflyttat med andra ord. :)

Man kan också montera stativen med orginalplinten kvar om man byter ut bultarna till längre sådana. Det är vanliga M5. Hur högt upp är vi då? Kaberstuket får man gratis på köpet.

Det är ju roligt att mixtra på :D Lite DIY piggar upp.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited