selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lämpliga högtalare
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Då tar man och slänger in sitt första inlägg i form av en fråga.
Jag misstänker att det finns en del Linn erfarenhet på detta forum och tänker som nybliven medlem utnytja denna. Saken är den att jag funderar en del kring högtalare, vilka som kan vara lämpliga för mig närmare bestämt. Rummet jag spelar i är 5,2m långt och 2,7m brett. Stereon står vid ena kortväggen. Väggarna är av betong. P.g.a storleken på rummet mistänker jag att stativare gör sig bäst. Kom med förslag. Katan, Tukan, Kan eller kanske en golvare som Keilith, tacksam för hjälp.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hej och välkommen hit,

Jag har ganska litet rum och spelar med Katan och är hur nöjd som helst nu har jag inte så smalt rum som du (mitt 3.60 x 5) och jag har högtalarna på långsidan. Jag har högtalarna rätt så tätt ihop ca 1.90 men skulle vilja ha dom ännu tätare och i ditt fall är det ju nödvändigt att ha dom tätt för att slippa kantreflexer. Tror nog det funkar med Linns golvare i ditt rum också men det bästa är ju att först lyssna vad man gillar och sen testa hemma. Så gjorde jag, valde mellan Ninka och Katan men hade bara Katan hemma, valde dom pga av dels storleken men framförallt för att dom lät bättre i mina öron.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Hej Tjagge!

Beror ju också lite på vad du har i förstärkarväg.
Har du en vid låga impedanser strömstark förstärkare så är Katan självklart det bästa valet!
Tukan och Kan är dock mer lättdrivna och självklart billigare.
Tror dock att de passar ungefär lika bra i ett litet rum som du har.
Vad har du för elektronik idag?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Tackar för välkomnandet.

Jag har i alla fall lite Linn prylar.
CD:Arcam CD-72T
Förförstärkare:Kolektor
Slutsteg:LK-100

Visst går det att köra Katan med Tukans aktiva kort?
Att skaffa ett LK-100 till känns troligt rent ekonomiskt just nu och då passar väll inte Katan kort?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Du har ju riktigt bra prylar! Så där en 10ggr bättre än det man kan köpa på On Off :!:

LK100:a orkar med att driva Katan men det måste erkännas att dessa Katan högtalare är väldigt törstiga på ström och åtminstone jag skulle rekomendera att man kör minimum en LK140:a!
Men bästa rådet är som vanligt att provlyssna hos närmaste Linn butik.
Det är ju du själv som skall trivas med högtalaren!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Har bara lyssnat på Katan med AV5125, 2 kanaler, bi-ampat och aktivt. nej vänta det var ju inte sant har lyssnat med Classik också men det minns jag knappt men bra lät även det men Sondeks råd är mycket klokt vad jag har hört de flesta säga. Även recensionen i Hif&Musik sa att dom var väldigt törstiga, men ger man dom bara vad dom behöver är himmelriket där.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 19:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej!

Jag tror att Katan bör testas med lk100 först för att se om det räcker till, har ett par Katan och de verkar trolla bort kraften nånstans på vägen...mit lk140 funkar dock rätt bra.

Ett som jag ser det mycket intressant alternativ är Tukan med aktiva lk100 eller vilken högtalare som helst med aktiva lk100 för den delen. Funderar du på Katan så kan du ju knata förbi mig och prova att spela dem med din förstärkare och se vad som händer. Du bor väl i Umeåtrakten som jag förstår det...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 19:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ja. Tukankorten funkar med Katan och kör du aktivt behöver du inte oroa dig lika mycket för att förstärkeriet skulle vara för klent.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Sondek:Tack för det, det är ett år sedan jag köpte mina första "HiFi" prylar på Stereokompaniet här i stan så helt fel hamnade jag inte. Var först på en annan butik men det är en annan historia....

Sony:Tackar även här för inbjudan, jo jag bor i Umeå, på Teg.

Jag passar på att fråga vidare. Som jag skrev har jag en CD-72a och funderar på att byta ut den till en Karik. Törst man fråga vad herrarna tror om det. I Östersund såg jag en väldigt ny Karik (över 15000 tror jag) för 7500:- (tror jag igen). Vettigt eller? Tilläggas bör att mina nuvarande högtalare är JPW-203.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited