selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 20:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Köpte mina Keilidh för säkert 5-6 år sedan visseligen utan stenfot men med 2x2,5m K-400 för 6200:-, då med uppgraderad diskant.

Har aldrig varit i närheten av att ångra mig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Olika bud... T&T hade ett par inne nu för 7400:- (eller 7600:-) (utan stenfot). Det var lite dyrt, men jag räknade med att få ner det priset en del.

Sen sa nån att bytet från Keilidh till Tukan var en stor förbättring? Stämmer detta (om man bortser att just den personen hade ett rum/placering som inte passade till Keilidh?). Kan man jämföra Tukan mot dom?

Tukan går ju som att hitta till rätt bra pris. Plus vad tycker ni om Kan Vs. Tukan? Skulle vara kul att veta eftersom jag enbart har hört Kan (senaste versionen).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Keilidh är duktiga högtalare som kan bestraffas något fruktansvärt utan att klaga. Partyfaktorn är enorm! Dessutom spelar dom ifrån det mesta annat på marknaden i prisklassen (allt som jag utsatts för iaf). Jag körde dom både passivt och senare aktivt och ännu senare med stenfötter. Har dom i varmt minne!

Men, dom får spö av Tukan/Katan/Ninka. När jag köpte mina Keilidh hade jag egentligen efter provlyssningar kommit fram till att det var Tukan jag borde ha, men efter velande och bestämda åsikter från min sambo kom vi fram till att en extra oktav inte är ett argument man ignorerar speciellt lätt. Klassiska dilemmat med stativare - oftast är en stativare bättre än en golvare för samma pengar, men dom spelar ju så jäkla mkt mindre också. Du tappar en betydande och viktig del av musiken, men vinner i prestanda på det som är kvar.

Liten avstickare där med stativare vs. golvare .. men kort sagt: Ja, Ninka är bättre. Skillnaden är enorm. Tukan är också bättre. Likaså Katan. Keilidh har lite problem med att den (även aktivt tyvärr) är lite "murrig" i mellanregistret. Dom låter subjektivt inte speciellt "öppna", till den grad att jag faktiskt störde mig en del på det. Ninka har botten, attack, muskler, men låter fortfarande öppna. Allt detta negativa, ska man komma ihåg, är bara påtagligt när man jämför med något av följande alternativ:
1) stativare som rånar dig på en dryg oktav extra i jämförelse med golvare (Tukan/Katan)
2) golvare som kostar dubbelt så mycket (Ninka)

Jämfört mot, mer rättvist, andra golvare för samma pengar så är Keilidh en jättetrevlig och duktig högtalare som får det mesta icke-Linn att låta som en luddig ryamatta i jämförelse. Dessutom är dom jävligt roliga på det sättet att dom som sagt tål stryk som få andra högtalare. Många gånger har dom benämnts "mini-Keltik" i just det avseendet.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Som gammal Keilidh och Tukan ägare kan jag inte annat än hålla med daniel.n!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 15:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
equi2 wrote:
Olika bud... T&T hade ett par inne nu för 7400:- (eller 7600:-) (utan stenfot). Det var lite dyrt, men jag räknade med att få ner det priset en del.

Sen sa nån att bytet från Keilidh till Tukan var en stor förbättring? Stämmer detta (om man bortser att just den personen hade ett rum/placering som inte passade till Keilidh?). Kan man jämföra Tukan mot dom?

Tukan går ju som att hitta till rätt bra pris. Plus vad tycker ni om Kan Vs. Tukan? Skulle vara kul att veta eftersom jag enbart har hört Kan (senaste versionen).
Då jag inhandlade mina högtalare så stod det mellan Keilidh och Tukan. Personligen kunde jag tycka att Keilidh har en något låg ljudbild(höjdmässigt). Upplevde även Tukan som snäppet mer detaljerade.

Så det blev Tukan med Brakitstativ och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med de högtalarna :D Märkte vid senaste uppgraderingen till CMS Di att de högtalarna har mycket att ge fortfarande.

Vid jämförelsen med Kan så tycker jag att skillnaden var ganska stor. Detaljrikedomen, möjligheter till att köra aktivt och finishen gjorde att Tukan gick vinnade ur kampen.

Kan varmt rekommendera Tukan, speciellt till de priser du kan få dem idag för!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Aha... ibland är det dumt att man lyssnar på andra :? Fast jag litar rätt mycket på privatpersoner här på forumet, eftersom ni inte har speciellt mycket att vinna genom att "luras".

Tukan var mycket intressanta och hade jag bara haft lite mer pengar så hade jag köpt ett par (iaf åkt och provlyssnat på dom) tidigare i november 2003. Sen fick jag höra av en viss person att Tukan var gamla högtalare, som aldrig riktigt varit någon "stor" högtalare. Han rekommenderade att köpa något annat istället...

...så Tukan hamnade långt nere på listan. Nu när ni säger så här så känns ju Tukan helt klart intressanta. Jag ska mest troligt låna hem ett par gamla trotjänare i form av ett par Kan:ar. Så det ska bli intressant att lyssna på dom i hemmiljö.

Sen en fråga: Tukan? Hur mycket kräver dom av förstärkaren? Katan tyckte jag inte alls spelade speciellt bra tillsammans med en ensam Classik. Kan lät bra med samma konfiguration (mitt intryck). Var hamnar Tukan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
equi2 wrote:

Sen en fråga: Tukan? Hur mycket kräver dom av förstärkaren? Katan tyckte jag inte alls spelade speciellt bra tillsammans med en ensam Classik. Kan lät bra med samma konfiguration (mitt intryck). Var hamnar Tukan?
Jag har har kört Tukan med vanliga Classik Music + CMS Di och jag tycker att det är lättdrivna. Så Tukan med ensam Classik blir bra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 21:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kan inte annat än att hålla med om att Keilidh är fantastiska högtalare! Hade ett par och jag saknar dem verkligen! Man kunde verkligen smiska de högtalarna och de tålde allt! Om du har möjligheten att köra dem aktivt så tycker jag absolut att du ska göra det, för det är en uppgradering utan dess like! Men tyvärr stämmer det att ljudbilden är lite för låg på dem, men har du polymerstandsen till så är det bara att skruva upp de främre spikarna!
Tycker inte att du ska betala vad T&T begär då det absolut är i häftigaste laget och de är knappast kända för att hålla bra priser där uppe! Du hittar lekande lätt ett par för 6 och det är de garanterat värda!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Då är Kan I hemma och visar upp sig. Fast ska sanningen fram så syns dom knappt på grund av sin storlek :lol:

Visst låter dom bra. Fast långt ifrån perfekt. Lite saknas i basen. Dom ska stå nära väggen, vilket jag även kände efter att ha flyttat dom 5 cm närmare väggen. Fast jag upplever dom bli lite "bumliga" om dom kommer för nära väggen (närmare än 4-5 cm). Så gärna en liten bit ut för att få mer "kropp" i basen.

Diskanten kan gräva fram många små detaljer man inte hört förut, fast aj vad vasst det låter ibland. Fått dra ner diskanten 2-3 steg på Classiken (så borde det ju inte vara). Annars så täcker den upp mina behov på detta området.

Sen har den en speciell karaktär på mellanregistret. Tycker den presterar dåligt i vissa fall. Vissa saker låter väldigt olikt var man är van med.

Slutsater så här efter dag 1 är följande:
Basen låter av naturliga skäl aningen klenare än en golvare. Fast den är väl markerad och lät att följa. Sången är ibland konstigt nog svårare att följa än jag är van med. Möjligt att det kan bero på den vassa diskanten.

Annars känns musiken aningen avskalad, lite tunnare än vanligt. Fast kryddad med en massa små detaljer man inte upplevt tidigare.

Har nu lyssnat på "Kan I" och "Kan IV". Den senare på T&T (vilket påverkar en hel del). Kan IV kändes mer komplett och mindre avskalad. Frågan om det bara är deras lyssningsrum som gjorde det?

Just nu önskar jag dock att jag hade ett par Tukan att provlyssna, eftersom dom känns mest intressanta just nu. Någon mer vänlig skäl som vill yttra sig om Tukan? Bättre än Kan? Skulle som passa mig bättre?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 21, 2004 00:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Köp det du har råd med direkt och byt sen när du sparat ihop mer.
Du förlorar inte så mycket på att göra så. Dessutom får du
erfarenhet som är bra att ha i bagaget. Inget är som att få
uppgradera i små steg ofta. Ett av mina starkaste minnen är när
jag började köra Keilidh aktivt. Tror föresten att Akurat
kommer få samma effekt vid aktiv drivning. Lite hårda först sen
aktiva mycket varma och beroendeframkallande :-)
Om du tittar framåt kanske Ninkaägare byter till Espek eller 5140
med eller utan uppgradering, nu när det börjat lossna lite.
Satsa på biampning så att du är förberedd för aktivt istället.
Men det är ju jag förstås, du kommer ju att göra som du vill.
Men en sak är säker, du saknar inte viljan.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 21, 2004 02:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
nasoferm wrote:
Kan någon ge mig lite intryck av Keilidh och vad dom är värda ungefär??

Tot begärde 8900:- för dom men de blir ju då såklart ett inbyte så jag kommer ner lite till.
Min sambo tyckte Keilidh skorrade i vårt gamla vardagsrum när jag hade dem hemma på demo. Det blev Koesa den gången eftersom jag inte hade råd med KABER.

Jag har sett KABER gå från 6500 beg. KABER låter 1000x bättre än Keilidh (Särskilt mellanregistret). Nu har jag Kaber. För samma pengar beg är Kaber alltså i mitt tycket ett mycket bättre köp.

(Nypris 1996 var ca 9kkr får Keilidh och ca 25kkr Kaber).

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 21, 2004 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har fått för mig att Kaber kräver väldigt mycket av förstärkeriet (vilket jag saknar). Jag hade från början planerat att lägga ut upp till 11.000 (ett par beggade Ninka), men dom dyker ju aldrig upp.

Sen efter att ha provlyssnat lite smått på Kan/Katan etc. ökade intresset för dessa små krabater (Kan/Tukan), som dessutom inte alls kostar speciellt mycket. Man får ju ett par högtalare och en LK140, iaf en Axis för samma pris.

Kan:arna får väl försöka vissa framfötterna här hemma under den närmaste veckan. Så får vi se hur det slutar... Annars är jag fortfarande intresserad av intryck angående Tukan och även skillnader mellan Kan I-IV.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 21, 2004 11:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
equi2 wrote:
Har fått för mig att Kaber kräver väldigt mycket av förstärkeriet (vilket jag saknar). Jag hade från början planerat att lägga ut upp till 11.000 (ett par beggade Ninka), men dom dyker ju aldrig upp.

Vill bara passa på att säga att det i skrivande stund finnns ett par svarta Ninka till salu på ebay. Med 8h kvar ligger dem på 700 euro. Det tycker då jag känns som ett bra pris, men då måste de ju så klart fraktas, vilket kan kosta en del (vet ej hur mycket)

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... gory=21991

I övrigt kan jag säga att jag inte har någon större erfarenhet av alla dessa olika högtalare, men personligen blev jag väldigt förtjust i KanIV när jag hörde dessa för första gången :)

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 21, 2004 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Bra pris.. fast dom var svarta och det ville jag inte ha.. sen känns det lite farligt att köpa från Tyskland. Då går det att vänta tills det dyker upp ett par i Sverige (så brådis är det inte).

Mm.. Kan IV imponerade på mig också. Mycket mer komplett än Kan I (eller är det bara T&T's lyssningsrum).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited