selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 09:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Såld!

Hej!

Jag säljer mitt Linn LK1-försteg som är ombyggt till rent MM-phonosteg av Lejonklou här på forumet. Modifikationen gör att man kan använda vanliga signalkablar både till och från phonosteget. LK1an måste inte vara påslaget för att agera phonosteg och inga volymkontroller eller andra knappar är aktiverade.

Som phonosteg låter det helt sagolikt bra med ett grymt ös.

Jag hade tänkt mig 1500:- vid upphämtning i Uppsala, inklusive original-kabel från Linn. Kan levereras till Uppsalas omnejd utan extra kostnad.

Hör av dig med PM om du är intresserad.

/ jajo


Last edited by jajo on Thu Oct 27, 2005 08:45, edited 2 times in total.

Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Linto på gång?


Top
   
 
 Post subject: Re: Phonosteg, Linn LK1
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
jajo wrote:
Modifikationen gör att man kan använda vanliga signalkablar både till och från phonosteget. LK1an måste inte vara påslaget för att agera phonosteg och inga volymkontroller eller andra knappar är aktiverade.
Använder man inte alltid vanliga kablar? Ursäkta puckofrågan men jag är ingen teknikguru 8)


Top
   
 
 Post subject: Re: Phonosteg, Linn LK1
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
monkeydevil wrote:
jajo wrote:
Modifikationen gör att man kan använda vanliga signalkablar både till och från phonosteget. LK1an måste inte vara påslaget för att agera phonosteg och inga volymkontroller eller andra knappar är aktiverade.
Använder man inte alltid vanliga kablar? Ursäkta puckofrågan men jag är ingen teknikguru 8)
Jo man använder allt vanlig kablar men med andra kontakter (XLR) annars förutom skivspelar ingångarna som är vanliga RCA.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 25, 2005 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Moddningen av LK1 till rent grammofonsteg innebär att man väljer EN av stegen MC och MM (jajo har valt MM eftersom han har Adikt). Den andra ingången (i detta fall MC) blir då kopplad som utgång. Alltså kan man, förutom att gå via tape out:s XLR-kontakt, även köra med en vanlig RCA ut från LK1:an. Till exempel Linn black eller Linn silver.

I moddningen ingår också att man slår av logik (logiken är vanligtvis det som kan krångla på gamla LK1:or), linjesteg och volymkontroll. Endast grammofonsteg och tape out-krets är på och de är direktkopplade till varandra utan switchar. Vill man byta från MM till MC måste man löda om inuti.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 23, 2005 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag slänger nu med ett par fabrikslödda Black Interconnect (värde 1000kr) tillsammans med LK1:an.

Det ger en viss förbättring mot att använda LK1:ans originalkabel (via tape-out).

/ jajo


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 23, 2005 21:58 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hur står sig en sådan (din?) ombyggda LK1:a jämfört med phonosteget i en Kolektor av första versionen?


Top
   
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 23, 2005 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
per wrote:
Hur står sig en sådan (din?) ombyggda LK1:a jämfört med phonosteget i en Kolektor av första versionen?
Jag har inte gjort jämförelsen själv, men mot en tidig Kolektor skulle jag gissa att LK1:an är bättre (mycket tack vare modden som deaktiverar mycket onödigt i LK1:an).

Lejonklou har demat den mot en ny Kolektor, och där stod det väl klart att stegen är bra på olika saker. LK1 rockar mer, medans Kolektorn är lite ärligare.

Personligen föredrar jag LK1:ans pigga karaktär över Wakondans phonosteg t.ex.

Men LK1an är nog främst ett alternativ för de som sitter med icke-Linn-försteg (såvida det inte är en Hudik då :wink:) eller gillar ös framför finlir.

/ jajo


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited