selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 30, 2005 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Classik wrote:
sen när är det KUL att jobba, skulle gärna slippa den biten å bara softa omkring resten av livet..... :)
Byt jobb 8)

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 30, 2005 23:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jajo. Det är ju faktiskt sant. Trivs man inte får man byta. Dock oftast lättare sagt än gjort.
Fast jag måste ju erkänna att jag faktiskt trivs på jobbet ibland. :wink:

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 14, 2005 00:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Oct 02, 2005 22:30
Posts: 39
Håller med många av de föregående punkterna men utvidgar begreppen lite

*En kvinna (hon måste absolut inte vara någon jag är gift med och juridiskt bunden till. Skilsmässor och sambolagar kan få förödande konsekvenser. Särbo är ultimat, tillfälliga förbindelser ledsnar man ju rätt fort på :oops:

*Någonstans att bo (hus, eller ljudisolerad lägenhet eller en mysig husvagn, bara jag äger den och ingen kommunal bostadsförmedling eller grinig käring

*Bil är helt rätt att ha.

*Mängder av bra musik och film

*En schysst anläggning eller en privat musiker i hemmet kanske :)

*Kul jobb eller pengar och ligga och slöa på sofflocket

*Frihet!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Det viktigaste i livet är att knulla lite då och då.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack för dagens gapskratt, Carl :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 17, 2005 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ed wrote:
daniel.n wrote:
Man kan vrida på det också, det gamla talesättet "man kan inte köpa lycka" brukar jag besvara med "han som sa det visste bara inte var man skulle handla". Jag hävdar med bestämdhet att man blir lyckligare av pengar, eller snarare av problemen och orosmomenten som försvinner som resultat. När studietiden var över och jag slapp bekymra mig över hur jag skulle kunna betala hyran under varje sommar blev jag lyckligare.
Visst kan man hålla med om sånt. Det är ju förstås mer komplicerat än sådant. Något som är tydligt med många fattiga kulturer att det finns en otroligt generositet. Man har liksom nästan inget och har då inget att förlora. Jag har en erfarenhet när jag bodde i en hydda en gång i kina. Den fattiga familjen hade en skjul som knappt kunde stå upp. De hade en färg tv. antennen var så dålig att man knappt såg i färg:) De bjöd mig på den bästa maten de hade. Familjen själv åt ris med en buljongsoppa. Man kan undra varför de köpte en tv istället för enligt maslowbehovstrappa skulle de ju renovera sitt hus för den pengen.

Varför det inte är självklart att man blir lyckligare med pengar är att i västerländska konsumtionssamhället finns det en bild av att man blir lycklig med saker, resor, osv.... Om man har väldigt mycket pengar finns det inte mycket saker man har kvar att drömma om. Det är kanske drömmen som är lyckan... att gå och drömma om en grej, spara för den ett tag, sen köpa den... och sedan använda den.... Men som med linn (självkritisk här) när man väl har köpt högtalarna som mar har sparat till, börjar man tänka vad man kan uppgradera till för högtalare. men jag vill ju å andra sidan inte påstå att fattigdom är något att sträva efter. Det är att försöka hitta en balans på något sätt.
Tar upp denna gamla diskussion igen.
Klart man blir lyckligare med pengar.
De i hyddan är klart lyckligare om de kan äta sig mätta :wink:
Vad jag vill säga är att alla har en nivå som innebär överkonsumtion men man behöver faktiskt pengar för att nå UPP till lagom nivå.
I afrika är den nivån mat o vatten, ev husrum o medecin
För uteliggaren liknande nivå...

Jan som ALDRIG glömmer hur det var o vara fattig student :D
O som fick lite panik innan man fick ihop tillräckligt med poäng för att kunna få studiemedel nästa termin!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited