selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rengöring av CD skivor
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 21:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Vad tror ni om en sån här?

http://www.kronandata.se/_/product/defa ... uctId=6851

Köra skivan i den före man lyssnar och därmed mindre skit på linsen. :?: :roll:

_________________
man får det man betalar för


Top
   
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Classik wrote:
Vad tror ni om en sån här?

http://www.kronandata.se/_/product/defa ... uctId=6851

Köra skivan i den före man lyssnar och därmed mindre skit på linsen. :?: :roll:
Ja, om du vill göra det enkelt för dig. Annars kan du putsa cd´n med vatten + liten inblandning av tandkräm och sedan skölja rent med en tvållösning. Se för övrigt artikeln i Ny teknik:
http://www.nyteknik.se/art/42122

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 19, 2005 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag har bara provat ett par rengöringsmaskiner av mekanisk typ, men de var inte bra. Vid en hastig titt på skivan efter rengöring kunde den se bättre ut, men om man inspekterade den noggrannt såg man att den fått massor av mycket små repor på ytan. Skivorna verkade inte spela bättre heller jämfört med om jag bara "diskat" dem.

Med diskat menar jag att jag använt rent diskmedel, gnidit det lätt med fingrarna och sedan spolat från en kran utan spridare så att vattnet rinner av helt och hållet. Sedan en minimal avtorkning. Ska prova tandkräm nästa gång.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Sep 20, 2005 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Classik wrote:
Vad tror ni om en sån här?

http://www.kronandata.se/_/product/defa ... uctId=6851

Köra skivan i den före man lyssnar och därmed mindre skit på linsen. :?: :roll:
Ja, om du vill göra det enkelt för dig. Annars kan du putsa cd´n med vatten + liten inblandning av tandkräm och sedan skölja rent med en tvållösning. Se för övrigt artikeln i Ny teknik:
http://www.nyteknik.se/art/42122

/ B
COOLT! Det där måste man ju prova!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 18:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Oct 02, 2005 22:30
Posts: 39
När ni använder vatten, se till att det är destillerat och inte kranvatten, särskilt viktigt att tänka på om man bor i ett område med hårt vatten. Annars kommer ni att få beläggningar av metaller i spåren och det låter ingen skiva bättre av.

Själv använder jag dd-vatten. Funkar utmärkt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Aspergillus wrote:
När ni använder vatten, se till att det är destillerat och inte kranvatten, särskilt viktigt att tänka på om man bor i ett område med hårt vatten. Annars kommer ni att få beläggningar av metaller i spåren och det låter ingen skiva bättre av.

Själv använder jag dd-vatten. Funkar utmärkt.
Helt rätt med beläggning av skräp i spåren OM man rengör vinyl. Nu var ju frågan hur man rengör cd´s, så det där med fysiska spår är lixom inte lika aktuellt :D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 21:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Oct 02, 2005 22:30
Posts: 39
Så dina CD-skivor är helt rep- och fläckfria? Om du rengör dessa med oren flytande substans kommer reprona/groparna fyllas med avlagringar, smuts och kan dessutom förvärras.

Kalkavlagringar lägger sig för övrigt även på en slät yta, kolla in badkaret eller badrumskaklet!

Angående vinyl så förkastar jag all slags rengöring som inte sker med nålens resa runt skivan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Aspergillus wrote:
Så dina CD-skivor är helt rep- och fläckfria? Om du rengör dessa med oren flytande substans kommer reprona/groparna fyllas med avlagringar, smuts och kan dessutom förvärras.

Kalkavlagringar lägger sig för övrigt även på en slät yta, kolla in badkaret eller badrumskaklet!

Angående vinyl så förkastar jag all slags rengöring som inte sker med nålens resa runt skivan.
Aha, var det så du menade? Visst kan det finnas repor på en CD och visst kan det fastna skräp i dom. Kopplade bara inte ihop det med "spår", det är för mig något som finns på en vinylskiva :-)

På en slät yta kan avlagringar torrpoleras bort, men är det repor kan det säkert sitta fast ordentligt. Det finns maskiner som kan polera plasten så eventuella repor försvinner, men de är väl inte helt gratis kan jag gissa. Har en kamrat som testat att återställa repiga cd- och dvd´s och det går mycket bra men inte hur många gånger som helst. När skivan blir för tunn fokuserar inte lasern som den ska längre....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 22:16 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Oct 02, 2005 22:30
Posts: 39
Min erfarenhet är också att det inte är en hållbar lösning att polera bort repor, till slut blir det för tunt, bättre att inte repa den från början :P

Tyvärr börjar redan mina äldsta CD-skivor spricka, och då hjälper ingen polermaskin i världen. Min the Bodyguard från nittitalet är inget jag hade lyssnat på även om den varit hel, men snart börjar säkert även de bra skivorna falla i spillror, då återstår bara vinylen, repig, men fullt lyssningsbar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 10, 2005 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Aspergillus wrote:
Min erfarenhet är också att det inte är en hållbar lösning att polera bort repor, till slut blir det för tunt, bättre att inte repa den från början :P

Tyvärr börjar redan mina äldsta CD-skivor spricka, och då hjälper ingen polermaskin i världen. Min the Bodyguard från nittitalet är inget jag hade lyssnat på även om den varit hel, men snart börjar säkert även de bra skivorna falla i spillror, då återstår bara vinylen, repig, men fullt lyssningsbar.
Personligen har jag bara problem med hembrända CD, vissa av dem är svårlästa redan efter något år. Problemet är dock övergående, dagens cd-r verkar vara bättre än för ett par år sedan. "Köpe-CD" har jag bara haft trassel med en enda faktiskt, såvitt jag minns.

Vad man kan göra är att så fort minsta tecken på ospelbarhet dyker upp är att rippa av cd´n i en dator och bränna en ny skiva. Förlust i ljudkvalité är förumbar eller ingen alls, under vissa omständigheter kan den tom bli bättre!

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited