För mig är det iaf konstigt att jitter spelar in. Men jag hör skillnad på digitalkablar utan problem ändå.
För att spinna vidare på varför det är konstigt;
som jag förstår det är det upp till mottagar-apparaten att ställa in sin klocka efter den takt som datat trillar in över S/PDIF eller Toslink eller AES/EBU eller vad det nu är för digital länk. Mottagaren kommer slussa in mottaget data till sin DAC i takt med sin klocka. Skulle klockan gå så fel att DAC blir utan ett sample vid något tillfälle eller att mottagaren måste slänga bort ett sample för att den inte hann passa det till DACen innan det var dags för nästa, så skulle det bli oljud - klicks/pops/tystnad. Likaså (iaf vid DD/DTS) skulle ett feltolkat paket generera ett rejält missljud. Detta händer aldrig någonsin och därmed kan man iaf sluta sig till en sak för normala system:
DACen får
alltid korrekt data, och lirar snällt datat allt eftersom, sample per sample.
Men, takten spelar förstås roll också. Om mottagarens klockar svajar som en besatt för hänga på en risig sändare eller dålig länk (digitalkabel) med massor av jitter, dvs den lirar ex.vis CD-data i stundtals 44.1kHz men ibland 35kHz och ibland 50kHz, då förefaller det högst logiskt att det går att höra. Men jag tror inte att detta är fallet.
Lägg på en buffer i ekvationen som mottagaren försöker hålla halv-full hela tiden, nu behöver den inte längre klocka om DACen sample för sample, utan kan när buffern sjunker till 40% full kanske justera
upp takten lite, när buffern blir 60% full justera
ner takten lite. Detta lär isf hända bara "då och då" och bör alltså inte påverka ljudet 'löpande'. Det kanske t.o.m. är tiotals sekunder eller längre mellan justeringarna? Jag är hemskt dålig insatt men tror att det är ungefär såhär det går till i många apparater.
För att skruva upp det ytterligare så minns jag dock att jag nånstans läst/hört att Linns AV5103 faktiskt kör med
tre nivåer av omklockning. Låter ju .. vettigt.
Men likförbaskat är det klar skillnad mellan bra och dåliga digitalkablar till min 5103. Skillnaden är tydlig från min gamla H/K DVD (oavsett PCM eller DD/DTS), men finns där även från Ikemi.
Point being; vanlig "svaj-logik" räcker inte för att förklara hur skillnaden uppstår tycker jag. Inte för mig iaf