selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 17:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 14:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Är ljudkvaliten på en snordyr audiofil-utgåva, t.ex 180 g pressning så mycket bättre än ett bra original? Om man jämför med en billig tysk pressning är ju det mesta bättre men jämför med t.ex en amerikansk?
Funderar bla på Willie Nelsons "Stardust" för ca 359kr ny eller ge mig till tåls och hitta en begagnad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 15:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Bara att det är en 180-gramspressning säger i sig nästan ingenting, då jag har några sådana och kvaliten är högst skiftande.
Jag har fått uppfattningen att man gör en massa nya 180-gramspressningar där man inte alls bryr sig om hur det låter utan det ska bara vara 180g.
Därmed inte sagt att det bara är skit. Jag har iallafall en som låter bra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 796
Location: Förenade Arabemiraten
Klanters wrote:
Bara att det är en 180-gramspressning säger i sig nästan ingenting, då jag har några sådana och kvaliten är högst skiftande.
Jag har fått uppfattningen att man gör en massa nya 180-gramspressningar där man inte alls bryr sig om hur det låter utan det ska bara vara 180g.
Därmed inte sagt att det bara är skit. Jag har iallafall en som låter bra...
Simply Vilnyl kan ha skiftande kvalitet på mastertejparna men plasten är alltid perfekt.
EMI Classics och Classic Records har genomgående bra koll på hela kedjan.
Dido, Clapton, Peter Gabriel låter fantastisk. Men om samma skiva finns i olika gram från samma skivbolag skulle jag inte vara rädd att ta den billigaste då den sannolikt är mastrad Från samma master vilket ger i stort sätt samma bra ljudkvalitet.

Om en ny 180g är bättre än en orginal 160g (säg 20 år gammal) är väl högst tveksamt
men värt att jämföra. Det kan skilja mycket åt ena eller andra hållet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 27, 2005 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Jag kan inte dra mig till minnes ett enda tillfälle då ett nytryck, audiofilutgåva eller inte, överträffat ett orginal.

Vissa är i närheten, många inte. Dock är nytrycken oftast mycket lättare att överhuvudtaget få tag i, och ofta är det det som räknas. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 28, 2005 08:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag låter tillgången styra den här gången, det är värt en del att få hämta en sprillans ny skiva på posten i stället för att leta på begagnatmarknaden och inte veta när skivan dyker upp. Jag blev helt såld på Nelsons "Stardust" (Unidisk, Exotik, Klimax, Komri, Ljudkompaniet). Skivan kommer från Classic Records så den kanske håller extra hög kvalitet?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited