selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 08, 2004 20:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

OTTO wrote:
Har du sagt A får du säga B också!
Vilka fabrikat har du fastnat för och varför??
Hehe,Som sagt,Sonus Faber är ett märke som jag verkligen gillar.Pathos ett annat.
När det gäller slutsteg så är det ett som stått i särklass.Då får det heta Linn Klimax,Bladelius Grendel och t.o.m Lamm M2.1,allt har stått sig slätt i jämförelse med VTL,slutsteget som jag har lyssnat på heter ML-450.
Länk: http://www.vtl.com/pages/signature.html#MB450
Maken till slutsteg får man leta efter,nu är dom inte gratis,men billigare än klimax mono-block iaf :wink: :roll: .Jag har till min egen stora förvåning upptäckt att jag gillar Rör!tror inte att jag kommer någon någon mer "ren" transistorförstärkare igen.
När det gäller kablage så är Synergistic Research ett märke som jag fastnat för.
Vad är det som gör att jag fastnat för ovanstående märken?Svårt att säga,kanske att det låter naturligt om grejorna.Det är hur som hellst skoj att lyssna på musik och det är väl DET som är det viktiga.

Mvh New Order

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 08, 2004 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Synd att rören inte sticker upp bara det är bara så snyggt. att du gillar rör förvånar inte mig gillar själv rör oxå och spela musik det kan de och som sagt det viktigaste är ju att det är kul att lyssna. Får man fråga om du vet var man kan provlyssna på VTL någonstans.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 08, 2004 22:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hepcat wrote:
Synd att rören inte sticker upp bara det är bara så snyggt. att du gillar rör förvånar inte mig gillar själv rör oxå och spela musik det kan de och som sagt det viktigaste är ju att det är kul att lyssna. Får man fråga om du vet var man kan provlyssna på VTL någonstans.
Jag såg att hifi-huset i Örebro säljer VTL.Har tyvärr ingen aning om vem som är generalagent.Jag hade turen att lyssna på Vtl hos Bossanova i Luleå innan han la ner verksamheten.Kan bara hålla med dig,visst vore det läckrare om dom visat rören mer,som BAT ungefär.Men jag tror att du kan förlåta det om du få en chans att lyssna på dom i rätt omgivning!

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dammar av en gammal tråd där jag försökte få några synpunkter på andra märken en Linn. Kanske aktuell nu när en diskussion om andra märkens prisvärdighet vs. Linns efterfrågas.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är en intressant fråga. Det är ju trevligt att detta forum också har lite högre i tak. Jag råkade nämna en gång på topica att jag jämfört dcs (förmodligen världens bästa cd-spelare, 300-400 tkr) med min karik-numerik (10 år gammal nypris ca 40 tkr) och att dcs var betydligt bättre. Det blev ett jäkla rabalder med personangrepp etc.

Hur som helst, till frågan. För mig känns det som att det finns tre märken jag gärna skulle ta en närmare titt på. Som gammal linnist så är ju naim ett självklart alternativ, särskilt deras förstärkare men även deras cd-spelare. Det andra är Monitor Audio, brittiska högtalare som jag hört ett flertal gånger med naimprylar och blivit väldigt förtjust varje gång. Vet dock inte hur de låter med Linn. Det tredje märket är B&W. I uk är det vanligt att linnförsäljare föreslår system med linn och B&W, medan i B&W i Sverige har fått en annan stämpel förmodligen pga att att hfiklubben är distributör. Ett annat märke som jag gillar men nog aldrig kommer att köpa är Mark Levinson, de har en integrerad förstärkare som är skitbra men tyvärr är priset i nivå med kvaliteten.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 18:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant att läsa om allas funderingar och olika tänkbara märken.
Jaja... Jag har alltid tyckt om det engelska märket Creek som endast håller sig till två kanals. Jag kan nämna att min första hifi förstärkare var en Creek 4040 som spelade väldigt musikaliskt. Jag har dock inte hört på nyare Creek förstärkare elr cd spelare.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 18:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tror att många skulle falla som furor för Totems högtalare om dom fick lyssna på dom.Jag har hört på Model1,Hawk och Forrester och alla tre är otroligt trevliga högtalare.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Jag tror att många skulle falla som furor för Totems högtalare om dom fick lyssna på dom.Jag har hört på Model1,Hawk och Forrester och alla tre är otroligt trevliga högtalare.
Jag tror på synergi och att skapa en anläggning med delar ur samma märke. Detta gäller inte högtalare och jag har hört bra högtalare från ett antal märken. Ett problem är att det tar tid och träning att få till integrationen hägtalare/rum ,dvs tuning, och utan att ha den optimal är det dumt att döma. Jag har aldrig hört varken Komri eller Keltik spela musik engagerande men är helt övertygad av att det är potenta högtalare.

När det gäller Totem har jag flera gånger hört bra resultat även om jag måste döma Model 1 till att vara etn amerikansk skithögtalare av högsta rang. Stort, uppblåst och helt livlös ljudåtergivare som inte kan hålla reda på två toner samtidigt.

Givetvis går det att med blandad kompott få ihop ett bra system men det kräver tålamod och tillfälle att prova och utvärdera. Att skylla på fel kablar tror jag är ett sätt att skylla ifrån en dålig matchning i övrigt.

Tyvärr är det svårt eller omöjligt att prova sig fram på bred front och de flesta handlare är mycket avvisande till märken man inte säljer.

Att tro att Linn är det enda märket som återger musik är lika befäng som att säga att ett bilmärke är överlägset alla andra. Personlig preferens är avgörande och huvudsaken är att lusten till spelning finns och att det är roligt att spela skivor.

/Erik

PS. JAg är nyfiken på SpectralDS

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har valt "Linn for life" kan inte tänka mig en enda del i kedjan som inte är Linn ja förutom skivorna då. Så fanatiker är jag väl då och det känns bra :D

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 22:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linn är ett märke som jag växt upp med eftersom den enda Hifi-butiken inom räckhåll var takt&ton. Jag satt med mina broshyrer och drömde om prylarna jag hade hört demas. Jag trodde helt enkelt att Linn var bäst eftersom jag inte hade hört nåt annat. När jag sen fick höra en gammal Naim förstärkare spöa skiten ur min kolektor Lk85 kombo så blev jag lite förstummad. Jag sålde 85an och testade en lk280 istället, betydligt bättre.
Jag har nu kommit fram till att jag verkligen gillar både naim och Linns äldre prylar bättre än de nya. Så man kan väl säga att jag är en Linn och Naim fanatiker, fast bara dom gamla grejerna. Tyvärr så är det svårt att hitta beggade naimgrejer i Sverige men Linn finns det gott om. Om jag bara får tag på en nätdel till min nac32a så ska jag testa den med en Lk280, kan bli intressant.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 23, 2005 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är helt säker på att det går att sätta ihop en anläggning med komponenter som det inte står Linn på som låter helt lysande bra. Men man bör nog inte blunda för det faktum att Linn är relativt speciella på vissa punkter. Idag kan man köra med Linn enbart för att det låter bra, men jag vågar påstå att det finns saker i ett Linn-system som gör det speciellt, sånt som vissa bara måste ha och andra inte reagerar lika starkt på. Det gör att prisvärdheten på ett Linnsystem varierar stort från person till person.

En av huvudorsakerna till att jag sitter med ett renodlat Linnsystem är för att Linn tillverkar allt i signalkedjan och att jag vet att prylarna utvecklas ihop. Det ger ett mycket bra resultat som gör att jag kan ägna mig åt sånt som jag tycker är viktigare än att hitta den bästa apparatkombinationen.

/ jajo (som sitter med samma system som han gjorde för ett år sedan, rekord hittills!)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Att tro att Linn är det enda märket som återger musik är lika befäng som att säga att ett bilmärke är överlägset alla andra.
Du har inte testat en Porsche va :wink:
Fast när det gäller musik, gäller två märken; Linn o Naim. Helst skulla jag vilja ha ett komplett Linntopsystem o ett dito Naim i var sitt rum - båda har unika egenskaper :!:

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 12:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag förstår alla som sitter på en komplett Linn rigg.Linns prylar funkar bra ihop och anammar man tune dem och tycker att det är den enda metoden som fungerar att jämföra komponenter så finns det inga andra märken som går att jämföra med Linn i en tunde-dem shoot-out.

Även när jag hade Linn anläggning så var jag inte "renrasig" s.a.s.Jag var/och är fortfarande av den åsikten att högtalaren är den viktigaste komponenten i kedjan,så jag annammade inte source first.

Men det funkade/funkar för mig och är man bara nöjd och njuter av musik över sin anläggning så har märket på komponenterna underordnad betydelse i min åsikt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

u, New Order jag vet att jag frågat dig tidigare men hur var det nu med dina åsikter om Linn och främst då varför du ändrade inriktning så att säga. Ser på annan plats att du är på jakt efter en ny cd-spelare, hur resonerar du där? Vad är det som gör att ingen av Linns spelare är av intresse?

Post subject: lyssning av naim cd
PostPosted: Sat Sep 24, 2005 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte om detta inlägg passar in i denna tråd men får se vad adm säger. idag lördag, sol, höst när den är som vackrast bestämde jag mig för att göra en liten utflykt till en butik som heter hifiart o ligger på östermalm. De är en av de butikerna som säljer naim i sthlm. Jag minns när jag började här på selleri och ställde massa frågor om vad jag skulle köpa var det en eller flera som sa att om jag skulle köpa ny cd var naim ett bra alternativ. Så nu begav jag mig dit för att lyssna. Var en duktig lyssnare och hade med två skivor (peter lemarc och machine head med dp). Jag var kanske inte klädd på det sättet som grejerna kostar i affären men tråkigt när man får det lite ointresserade engagemanget från personalen. Först ursäkta han sig att han inte kunde ngt om naim (de säjer de märket konstig nog). jag bad då att få lyssna på en cd5x som går på typ 19k som kunde vara ett alternativ tänkte jag till en beggad ikemi. Han koppla ihop det med för o slutsteg av märket roksan och golvare av märket totem. Eftersom han hade bestämt att jag inte var en presumtiv kunde sa han, du har väl ingen musik med dig... Jodå, frma ur påsen som jag hade med mig plocka jag fram en cd. Jag var tydlig med att jag inte kune ngt om naim men eftersom han inte heller kunde ngt så prata han inte om produkten vilket kändes värdelöst. Något jag inte riktigt hade tänkt före jag åkte dit var ju att det är svårt att lyssna på naim om de spelar på okända grejer för mig. Vad är det jag lyssnar på då? Vad är bra o dåligt? Det är ju svårt att bedöma. Det var trevligt ljud i denna kombination men jag blev inte klokare på vad naim går för. Kändes som det var bra närvaro i grejerna. Men tycker att min anläggning lät bättre. Sedan när jag gick ut såg jag att de hade utförsäljning av värstingen cdx2 o den kosta lite mer än en ny ikem, typ 35k men vågade inte be honom koppla in den... Men det var dagens musikäventyr. Hemma nu, smuttar på enkel sofiero och lyssnar på en cd med raketerna..... gammal progg/punkband från 79-82.

Post new topic  Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00