selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 13:17 
Site Admin
Site Admin

Tack för att du tar dig tid att skriva ner lite intryck Harry! Sa de något om varför de inte spelade på LP12:a? Inte för att det lär låtit dåligt men att Linn-folk gillar lp-spelare och lirar mera på sådana är väl inte helt ovanligt..? Ljudkompaniet lär väl ha ett par sådana hemma, minst?!

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Sa de något om varför de inte spelade på LP12:a?
Jag blir ALLTID misstänksam när man INTE väljer att dema en "konkurrent".
Mitt stalltips är att de inte vill att en LP12 ska sopa mattan med Uni 1.1 :wink:
Fanns ju enligt uppgift en CD12 där som heller inte spelades på...
Deras "toppprodukt" är ju Unidisk o de vill ju sälja biosystem - resten får ni tänka ut själva.

Var samma sak när Linn demar chakraslutsteg utan att jämföra med 5125/2250 o Twin

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 16:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hos Jögga lirades det då både CD12 och 1.1 .. samt totalmaxad LP12. Ansluter mig därför inte till dina konspirationsteorier :P

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 16:47 
Site Admin
Site Admin

daniel.n wrote:
Hos Jögga lirades det då både CD12 och 1.1 .. samt totalmaxad LP12. Ansluter mig därför inte till dina konspirationsteorier :P
Han kanske inte är med i konspirationen!

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Nu var det ju Linn o deras demo i Uppsala vi snackade om :wink:
Enskilda handlade har en HELT annan "syn" - har aldrig haft problem att dema olika produkter.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 18:04 
Site Admin
Site Admin

Jag tror Artikulat 350A är de ultimata Jan-högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag VET att de är!
Hade ju mer eller mindre bestämt mig för dessa då de presenterades i Las Vegas jan 2004.
INGET slår äkta full range högtalare.
Men sedan väntade.... o väntade... o väntade jag för att slutligen tröttna.
Prisnivån gjorde det beslutet lättare.

Så nu får Linn fila på konceptet o göra dom ännu bättre.
Eller så väntar jag på avknoppningar i framtiden som ju alltid hittills kommit på de andra produkterna.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 19:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Tack för att du tar dig tid att skriva ner lite intryck Harry! Sa de något om varför de inte spelade på LP12:a? Inte för att det lär låtit dåligt men att Linn-folk gillar lp-spelare och lirar mera på sådana är väl inte helt ovanligt..? Ljudkompaniet lär väl ha ett par sådana hemma, minst?!
När det gäller LP12 så vet jag att dom helt enkelt inte hade någon hemma, tyvärr. Huruvida det var ett önskemål från Linn har jag ingen aning om. Någon CD12 tror jag inte dom har tillgänglig just nu, men jag kan ha fel. har iaf inte sett någon på ett bra tag. I det fallet kan man anta att Linn helst inte vill att man spelar på produkter som inte kan leverera längre, det är ju inte så kul.

Ska tillägga också att demon inleddes med tre låtar på en anläggning med Espek, 5125, Klimax Control och Unidisk 1.1. Dessa tre låter kördes både en och två gånger senare på Artikulat.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 19:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Det tror inte jag, efter att ha hört Komri.....visst är Artikulat riktig full-range. Men Komri är top of the line, i synnerhet när det gäller själva fullregistret...

Om man däremot har svårt att få Komri sanktionerat pga formatet, då är nog Artikulat klockren. Man ska väl komma ihåg att det också är en kostnadsfråga. Även om högtalarna inte skiljer sog så jättemycket i pris så är ju allt förstärkeri inbyggt i Artikulat, till Komri behövs ju åtminstone några Klimaxar upp till en hel bunt om det vill sig illa :roll:

Men jag tror att Janne skulle föredra Komri, dom utskåpar verkligen Keltik på just det som Keltik är bra på och till råga på det så är dom fantastiskt bra på allt det andra. Men jösses, vad stora dom är :shock:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är väl förmodligen ute å cyklar.... Jag har bara hört Komri vid ett tillfälle, hos High Fidelity i Stockholm. Det lät jätteimponerande i nästan 5 minuter. Sedan lät det som ett överkolorerat vykort.

Mässan på Sheraton i samma stad, där lät det också kass. Mycket beroende på att det spelades skitmusik av den tillreste skotten.

Alltså, jag tycker nog att Linn & Vänner skulle bemöda sig om att få dessa dyra apparater låta bättre och visa att de har ett mervärde mot "vanliga" hifi-utrustningar.

För vi kan diskutera huruvida en Genki är bättre än en Wonki - om man vänder kabeln rätt. Ärt det värt 40 papp extra för att få lite tightare bas? Osv. Men vi kanske skulle diskutera värdet jämfört med andra tillverkares produkter. Är verkligen Espek bättre än andra högtalare i samma prisklass?

DEN sortens diskussion skulle jag vilja se här på Forumet. Och jag vet att det är möjligt, för de som vänt sig till andra märken har här mötts med respekt - till skillnad från andra forum. Så här finns förutsättningarna för en fruktbar diskussion - vem tar upp tråden?

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 20:12 
Site Admin
Site Admin

Det är en intressant frågeställning! Vi har touchat lite vid det i samband med prat om en del folk utomlands som valt B&W istf Linn-högtalare.

Ta gärna upp ämnet... :)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag måste säga att Komri som jag hörde lät fullständigt lysande och detta då i vetskap om att de var tillfälligt uppställda och ej hundra injusterade. Då låter dom rydligen ännu bättre. Men det jag hörde slår alla hitills byggda högtalare från Linn, även om Artikulat är en lika solklar tvåa. Artikulat är inte långt efter men jag har aldrig hört maken till baskontroll som i Komri. Nu hade jag turen och kunde prova lite egen musik (förberedd!). Jmf med Keltik så kan man sammanfatta det med:
- Större lugn
- Makalös baskontroll där Keltikarna börjar låta "bumliga" och/eller tappar lite av kontrollen
- Mycket bättre höga register vilket självklart kan tillskrivas alla tekniska nymodigheter inom diskantområdet. Samma sak gäller ju även de mindre serierna med de nya diskantkonstruktionerna.
Vissa småsaker som jag hörde på komri har jag aldrig hört förr, nu är det ju svårt att veta om det beror på Unidisken, Klimax Control eller högtalarna men sannolikt är det väl en mix.
Jag har aldrig hört glasen stå och klirra i baren av rent bastryck tidigare...hehe, sanslöst med ös. Därav bedömer jag att dom har hög "Jan-faktor".

Jämfört med Artikulat så är den senare en mycket värdig tvåa och är egentligen inte så mycket sämre utom möjligen på bassidan. men jag har inte haft möjlighet att höra subban ihop med de stora högtalarna. Inte för att jag saknade subban när jag lyssnade på Artikulat på något sätt, men Komri var verkligen glimrande på basen och frågan är om det överhuvudtaget går att få sub-konceptet att låta såå bra.

Jag har svårt att jämföra med andra tillverkares produkter så där tänker jag inbte yttra mig. Jag är nöjd med att ha fått en skala på hur mycket bättre en tokmaxad Linnanläggning av idag kan låta. Det enda jag saknar är just att få chansen att lyssna på lite egna utvalda vinyler på en maxad Lp-12:a ihop med dessa två konfigurationer och möjligen ett Artikulat-system med subba.

Som jag känner det idag, ska jag byta bort mina Keltik så får det nog bli mot ett par Artikulat eller Komri. Med andra ord behåller jag mina Keltik tills vidare....prislappen gör att det känns rätt långt bort och jag har många andra modifieringar som behöver ses till innan jag har kommit till punkten. Men ungefär likadant kände jag när Keltik dök upp, dom var så himla bra då, och man tänkte att en dag ska man nog minnsann greja det, visst det tog några år men det gick. Man får hoppas att det blir likadant med dessa praktpjäser.

Det verkar finnas en del på forumet som verkar tycka att Artikulat och Komri driftat iväg lite väl mycket när det gällde pris. Jag tycker man ska göra ett överslag på vad motsvarande toppanläggning för tio år sedan kostade. Ett par Keltik kostade väl i slutet 95 kkr, sen skulle man väl ha 4 Klout:ar, Kairn, Karik och en maxad LP12. Blev ju en del deg det också. Med lite inflation så kommer vi väl inte så långt ifrån Artikulat och Komri, men visst, lite har dom väl höjt sig i märkesvärlden under dessa år och det kostar ju. Å andra sidan är ju tekniken mer avancerad nu än någonsin.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Sedan lät det som ett överkolorerat vykort.
Är nog så som jag o en del andra vill ha det :wink:
Är det för perfekt tenderar det att bli tråkigt.
Karaktär behövs på en god hustru, sportbil o HIFI!
Är just detta som Naim är bra på (vissa tycker det är en nackdel iof) men faktum är att livemusik oftast INTE är så perfekt, men KUL är det.
Nyare Linnprodukter låter mer HIFI än tidigare.

Jag tänker osökt på vinyl vs. CD diskussionen - samma sak ju...

Åter till Artikulat. Att Linn hävdar att Komri är bättre är ju givet, 400k utan stärkare kostar de ju passiva.
Har snackats om att de ska släppa ett aktivt filter, vissa säger att det redan finns.
Artikulat är billigare o har dessutom inbyggda filter/slutsteg så den SKA vara sämre (enl Linn)

Ni som hört båda - vad är skillnaden i tunedem?
O vilka slutsteg matades Komri med? Var det Klimax så förstår jag om Komri var bättre då de steg som finns i Artikulat antagligen rätt säkert är sämre... (är ju chakrakloner o de får pisk av en Twin)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 23:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Sedan lät det som ett överkolorerat vykort.
Är nog så som jag o en del andra vill ha det :wink:
Är det för perfekt tenderar det att bli tråkigt.
Karaktär behövs på en god hustru, sportbil o HIFI!
Är just detta som Naim är bra på (vissa tycker det är en nackdel iof) men faktum är att livemusik oftast INTE är så perfekt, men KUL är det.
Nyare Linnprodukter låter mer HIFI än tidigare.

Jag tänker osökt på vinyl vs. CD diskussionen - samma sak ju...

Åter till Artikulat. Att Linn hävdar att Komri är bättre är ju givet, 400k utan stärkare kostar de ju passiva.
Har snackats om att de ska släppa ett aktivt filter, vissa säger att det redan finns.
Artikulat är billigare o har dessutom inbyggda filter/slutsteg så den SKA vara sämre (enl Linn)

Ni som hört båda - vad är skillnaden i tunedem?
O vilka slutsteg matades Komri med? Var det Klimax så förstår jag om Komri var bättre då de steg som finns i Artikulat antagligen rätt säkert är sämre... (är ju chakrakloner o de får pisk av en Twin)
Komri som jag lyssnad på matades av varsitt Klimax monosteg. Basen är ju inbyggd i högtalaren. Konceptet med inbyggda slutsteg är nog avsevärt förfinat med Artikulat. Men, precis som ni säger, Komri är #1, i synnerhet när man använder de absolut bästa slutstegen till Komri.

Artikulat låter mycket bra men lite mer åt Hifi-hållet. När man kommer till Komri är det visserligen total kontoll men den högtalaren har även kvalitéer i alla fall tilltalar mig ordentligt, och jag gillar ljudet som ni karaktäreiserar live. Med andra ord, rejäl ösfaktor. Skulle vara intressant att höra andra slutsteg före Komri och höra om dom blir mer åt det senare hållet då och mindre Hifi. Jag misstänker att en del av det hifi-aktiga ljudet kommer från Unidisken eller Klimax. En Lp-12:a först bör ju kunna klargöra det på ett bra sätt.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 22, 2005 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Att Linn hävdar att Komri är bättre är ju givet, 400k utan stärkare kostar de ju passiva.
Jag trodde att Komri, precis som Keltik bara fanns aktiva. Är det inte ens säkert om dom finns i aktivt utförande? Jag är förvirrad.

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00