selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 04, 2024 00:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn Axis - problem
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 16:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Sep 16, 2005 16:26
Posts: 5
Tjena! Första tråden här :-)

Går direkt på problemet:
Polaren köpte en Linn Axis K9 (tonarm - Linn basik plus) i mkt fint skick - som ny. Men... den låter katastrofalt uselt. Där är ingen output, den saknar helt dynamik, även om du vrider volymen i botten. Vi har bytt pick-up, riaa-steg, ja i stort sett allt. Det enda jag kommer fram till, att kablarna i tonarmen är kass.

Jag har sökt men fann ingen tidigare tråd. Är det kablarna, eller har någon annan här varit ute för samma problem? Jag har inte koll på vilken tonarm det är. Ska kolla upp det senare i kväll.

Tacksam för svar och ha en trevlig helg,
Håkan


Last edited by ollekalle on Fri Sep 16, 2005 22:30, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hm jag har inte hört talas om något liknande. har ni kollat att kontakten sitter ordentligt i botten på tonarmen. Att det skulle vara kablarna i tonarmen finner jag som väldigt osannolikt men det skulle kunna vara de externa kablarna vid Phono pluggarna som strular kanske men i så fall borde det bete sig som glapp tycker jag.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 16:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Sep 16, 2005 16:26
Posts: 5
Tjena! Tack för ditt svar. Ja vi har kollat och rengjort det som går att rengöra. Det är helt sinnesjukt... Vi har testat den på tre anläggningar, för jag trodde först det var hans inbyggda riaa som hade "ballat" ur.

/Håkan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Flyttade inlägget då jag tyckte det passade bättre på teknik.

Hm ni får nog lämna in den hos någon Linn handlare för genomgång skulle jag tro.
det verkar helt sjukt ja som du sa om det inte är så att ni kör tillexempel en MC pick up in på en MM ingång. eller att de yttre kablarna är glapp i för det vet jag har hänt. Mycket svårt att säga vad felet är när man inte kan gå igenom den själv.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 17:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Sep 16, 2005 16:26
Posts: 5
Jag trodde först att han kopplat mc på mm, men så var inte fallet. Jo det får nog bli en översyn. Jag blir bara så konfunderad, det är inte så mycket som kan vara fel i en skivspelare i den klassen. I alla fall inte rena ljudproblem.

/Håkan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Är lätt att kolla kablarna med en multimeter.
Sätt på en annan puppa... funkar det då? (för att kolla kablarna utan mätning)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jo jag vet att det är lätt att kolla med en multimeter men själv har jag sett många klanta sig med multimetrar så jag mer eller mindre utgick ifrån att om de hanterade det verktyget så skulle de redan ha kollat med ett kontinuitets test. Puppa har de redan testat med en annan.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 19:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Sep 16, 2005 16:26
Posts: 5
Hej igen! Jo som sagt vi har bytt puppan utan resultat. En sak som jag funderar på, kan det vara nätaggregatet som strular? Jag är ingen tekniker men frågar man inte så får man inte veta :D

mvh Håkan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
ollekalle wrote:
Hej igen! Jo som sagt vi har bytt puppan utan resultat. En sak som jag funderar på, kan det vara nätaggregatet som strular? Jag är ingen tekniker men frågar man inte så får man inte veta :D

mvh Håkan
Om du menar "nätaggregatet" i Axisen så nej det kan det inte dess enda uppgift är att agera motorstyrning. Men det är helt klart rätt att fråga. Känner ni nån som är kan mäta så kan du ju be den personen kolla ledningsförmågan i de olika kablarna om du inte klarar att göra det själv vill säga. Vi är iofs säkert flera här på Selleri som skulle kunna fixa det men det hänger ju på vart spelaren befinner sig.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 22:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Sep 16, 2005 16:26
Posts: 5
Hej!

Fick reda på vilken tonarm det var: Linn basik plus. Skivspelaren finns i Helsingborg. Vore ju helt super om någon i närheten hade kunskapen. Annars snackade vi om att dra till Göterborg och lämna in den.

/Håkan


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited