selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: framtiden för DVD?
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Funderat lite över DVD:n som media till film. När den kom skulle det ju vara så fantastiskt och nu (tycker iaf jag) att digitalt sända tv-kanaler håller samma klass som en DVD-film.

Med HDTV:s intåg (som har högre upplösning än nu varnade DVD-filmer (rätt?) och dagens 90-tummare som projektorer ger och allt sånt... Kommer DVD:n (DVD5 & DVD9) att ersättas med något annat?

Kort och gott - är det lönt att köpa dvd-filmer i dagsläget, eller kommer vi inom bara 1-2 år se ett nytt format? Att alla storfilmer åter igen släpps på det nya formatet och våra "gamla" dvd-filmer får samma värde som vhs, laserdisc och allt sånt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 05:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Formaten finns ju framme redan och som vanligt är det ju två läger, HD-DVD och BlueRay. VHS är ju dömt att dö, våra gamla band får samma status som gamla kassettband. Försöket med DVHS, som har HDTV-upplösning, slog ju inte alls. Men DVD som vi känner det är ju idag etablerat på samma sätt som CD. Det finns en massa skivor där ute och då kommer det helt säkert finnas spelare att köpa som kan spela dom under lång tid framöver. Laserdisc blev ju aldrig etablerat på det viset.

Det är ju bara att jämföra med ljudsidan, CD lever ju vidare trots att SACD och DVD-Audio har funnits rätt länge nu. Grejen är ju att för den stora allmänheten med 28-tums bildrörs-TV så är ju DVD så bra det kan bli om man säger så. Dom såg ju skillnaden mellan VHS och DVD men för att ske skillnad mellan DVD och BlueRay så måste dom ju byta till en bättre TV. Dom kommer nog inte att bry sig så värst mycket mer än dom hittills har brytt sig om SACD. Här får man dock kanske reservera sig lite eftersom allmänheten ändå verkar bry sig mer om bra bild än bra ljud.

Lönt att köpa DVD-skivor ? Ja, lika lönt som att köpa CD-skivor. Om man är nöjd med formatet dvs. Så ser jag det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 06:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
ALLA jag känner skulle inte satsa mer än 6000:- på en ny TV idag, och ang. ljud delen så skulle mina kompisar och nära bekanta inte satsa mer än vad det kostar att få ljud i bilen, dvs kring 1500:-.

Enligt de så är mp3 en gudagåva och dom flesta handlar skivor därefter dvs inte alls.

Så det lider mot en tråkig utveckling, tycker då jag, som det är nu så är det "mp3 åt folket" och "hårddiskbaserat" och "media center" etc.

Så CD,DVD,SACD,DVD-AUDIO och kommande format såsom Blu-Ray etc kommer även de att få sig en match mot hårddiskbaserad musik.

Det enda starka formatet idag som jag ser det är fortfarande CD-DA, även om det har några år på nacken, men det är så pass stort att det skulle klara de flesta smällar.


"bara en tanke"........

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mina tankar snurrade lite runt att vissa DVD-filmer som man snör ut vi projektor inte alls håller så hög kvalitet (andra väldigt hög kvalitet).

Sen nu när vi tycks vara i ett generationsbyte när det gäller video/bild så kanske det inte är lönt att köpa alla klassiker på DVD, då vi bara om 1-2 år kommer att se ytterligare nyutgåvor av samma filmer i något annat format.

Självklart har jag köpt och äger en hel del DVD-filmer (musik och vanlig film), men överväger lite om det är lönt att köpa vissa filmer just nu eller om man ska vänta.

Svensson uppskattar mp3 för att det är enkelt och gratis, men också för att det är "nytt" och inne, ja ni förstår vad jag menar. Samma sak gjorde att DVD:n till slut slog igenom, men frågan är om det inte är perfekt läge för filmbolagen att enas om en ny standard och börja släppa alla filmer på nytt i ett annat format som just är både "nytt och inne". Sälja gammalt material på nytt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
stefan wrote:
Här får man dock kanske reservera sig lite eftersom allmänheten ändå verkar bry sig mer om bra bild än bra ljud.
Classik wrote:
ALLA jag känner skulle inte satsa mer än 6000:- på en ny TV idag, och ang. ljud delen så skulle mina kompisar och nära bekanta inte satsa mer än vad det kostar att få ljud i bilen, dvs kring 1500:-.

Enligt de så är mp3 en gudagåva och dom flesta handlar skivor därefter dvs inte alls.
Det här är så tragiskt. Att folk nöjer sig med att höra mp3-väs i små datahögtalare i grå plast. Dessa människor vet inte vad de missar. Då har man ju banne mig inte HÖRT sina favoritskivor ännu. Eller upplevt. Och skivbranschen går på knäna. Vem blir glad av att det till slut slutar komma bra skivor? Folk är så jäkla egoistiska. Går det att få gratis musik så skall det tas gratis.

En polare sade förresten att han hört att IFPI, som alltid regelbundet redovisat den senaste tidens skivförsäljning, nu när det senast var dags för redovisning helt abrupt, och utan förklaring, vägrade att lämna ut den informationen. Varför kan man undra? Förmodligen har det gått så in i bänken dåligt med försäljningen att prestigen förbjuder.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja tragik ÄR det men bara att inse fakta!

Människor vill ha BEKVÄMLIGHET framför kvalitet - finns hur många exempel som helst på det:
- mat; snabbmat framför "riktigt" lagad mat som smakar överlägset bäst
- bilar; bilar nedlastade med utrustning men skittråkiga att köra. O SUV ska vi inte tala om, astrista o dessutom farlig väghållning
- kläder
- etc...etc..

O varför säljer mobiltfner med inbyggd kamera så bra då en separat kamera gör det SÅ mycket bättre tror ni?

Bara att inse att ljud/bild kvalitet INTE kommer överst på prio-listan :!: (för de flesta) --> lösa media som CD/DVD kommer att dö.

Personligen är jag lite chockad över att se att även forumdeltagare snackar mp3 o HD baserade lösningar.
Det om något är väl det ulimata beviset på hur mycket bekvämlighet betyder :shock:

Jag skiter i om framtidens musik/film endast finns att "ladda ned" - finns SÅ mycket musik&film på CD/DVD så jag håller mig sysselsatt resten av livet ändå :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Ja tragik ÄR det men bara att inse fakta!

Människor vill ha BEKVÄMLIGHET framför kvalitet - finns hur många exempel som helst på det:
- mat; snabbmat framför "riktigt" lagad mat som smakar överlägset bäst
- bilar; bilar nedlastade med utrustning men skittråkiga att köra. O SUV ska vi inte tala om, astrista o dessutom farlig väghållning
- kläder
- etc...etc..

O varför säljer mobiltfner med inbyggd kamera så bra då en separat kamera gör det SÅ mycket bättre tror ni?

Bara att inse att ljud/bild kvalitet INTE kommer överst på prio-listan :!: (för de flesta) --> lösa media som CD/DVD kommer att dö.

Personligen är jag lite chockad över att se att även forumdeltagare snackar mp3 o HD baserade lösningar.
Det om något är väl det ulimata beviset på hur mycket bekvämlighet betyder :shock:

Jag skiter i om framtidens musik/film endast finns att "ladda ned" - finns SÅ mycket musik&film på CD/DVD så jag håller mig sysselsatt resten av livet ändå :!:

Amen Jan håller med i precis allt


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Lysande inlägg, Jan!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Jag skiter i om framtidens musik/film endast finns att "ladda ned" - finns SÅ mycket musik&film på CD/DVD så jag håller mig sysselsatt resten av livet ändå :!:
Jag resonerade länge på samma sätt fast om Lp. Men faktum är att jag börjar bli sjuuukt irriterad över att t ex Damien Rice:s "O" inte finns på vinyl. Jag vill ju ha den (det hjälper liksom inte att det finns 10000 andra skivor som jag också vill ha), jag gillar inte att vara "låst" till en viss tidsepok!

Jag vill dessutom kunna köpa nya skivor i butiken, inte behöva beställa dom från Förenade Konungadömmet (ni vet väl förresten att det inte heter Storbritannien?) eller något. Jag tänkte att lösningen på alla mina problem var att köpa en CD-spelare, men vaddå? Är det inte det...? :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
Jag resonerade länge på samma sätt fast om Lp. Men faktum är att jag börjar bli sjuuukt irriterad över att t ex Damien Rice:s "O" inte finns på vinyl. Jag vill ju ha den (det hjälper liksom inte att det finns 10000 andra skivor som jag också vill ha), jag gillar inte att vara "låst" till en viss tidsepok!
Vissa anser att musiken nådde sin höjdpunkt med Bach/Mozart :wink:
På samma sätt har även hårdrock/jazz/disko etc passerat "peaken".

"tillgänglighet före kvalitet" har ju tveklöst gått ut över kvaliteten på dagens musik samt själva produktionen som numera är anpassad för att låta OK på mp3 återgiven på öronsnäcka INTE via dyr HIFIsystem (överdrivet men ni förstår vart det barkar va :? ).
Kan man bara se sexig ut på video så fixar man till resten i studion.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 16, 2005 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Vissa anser att musiken nådde sin höjdpunkt med Bach/Mozart :wink:
Visst, men dom bästa inspelningarna gjordes knappast på 1700-talet :P


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited