selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 07:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uppgradera diskanter?
PostPosted: Sun Jul 31, 2005 15:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Har fyra st Linn Kan IV och en Centrik (den med 4 små basar) och funderar nu på om det skulle bli bättre om jag uppgraderade mina diskanter till samma som sitter i Katan/Ninka.
Har hört något om att det blir 0,5 db lägre diskant med de nya men att dom sprider mycket bättre, någon som har provat och kan utvärdera?
Upplever nu att det är väldigt noga med att man måste sitta precis i mitten för att höra lika mycket från diskant från hö/vä blir det bättre med de nya diskanterna?
Någon som vet vad det kan kosta om man byter själv?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 02, 2005 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Uppgraderade nyligen diskanterna på mina Keilidh. Den högra diskanten hade dock varit tyst i drygt en månad så bara det faktum att ha fungerande diskanter i båda högtalarna blev ju självklart ett lyft. :D Efter lite mer lyssnande känns de nya diskanterna mindre vassa och mer naturtrogna. Vad gäller spridningen kan det nog stämma. Anders på Tonläget antydde att Ninka/Espek-diskanterna kunde behöva lite nivåjustering (i ett aktivt system), men det är inget jag upplevt än så länge. Har ju dessutom inte den lyxen...

Ett par diskanter kostade tusenlappen hos HF. Fick en lokal talang att montera dem för en hundring, vilket var klart smidigare än att släpa högtalarna till Sthlm!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 02, 2005 15:12 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har låtit uppgradera diskanterna i ett par Keilidh av första versionen med gott resultat. Vid injustering av systemet fick diskantnivån höjas 0.5 dB på delningsfiltret (aktivt). Samma justering krävdes på Keltik med uppdaterade diskanter.

Skillnaderna vid nivåjustering har jag inte upplevt som gigantiska, så förmodligen får man bra resultat även om man inte kan justera nivån.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 12:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Wed Dec 10, 2003 22:05
Posts: 150
Location: Boden
Köpte just ett äldre par keilidh, är det alltså bara att köpa ett par ninka diskanter och stoppa dit dom eller måste man mecka med delningsfiltret?
Jag kör alltså passivt.

EDIT: såg just att pediatrik körde passivt, så min fråga är ju besvarad sorry.

_________________
/Andreas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 15, 2005 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Min rekommendation är att vid byte i passiva högtalare även justera delningsfiltret. Väljer man att inte göra detta låter det ändå rätt bra, men högtalaren blir ett snäpp dovare i klangen. Detta kan funka bra i vissa rum, men i andra blir det väl dovt.

Det enklaste sättet är att löda på ett extra motstånd parallellt med de befintliga dämpningsmotstånden (vanligen 2 st) som redan sitter i serie med diskantfiltret. Man beräknar motståndets värde så att den nya dämpningen blir runt 0,5 dB lägre.

Vitsen med att löda parallellt (och helst inte direkt på de gamla lödningarna utan mot de gamla motståndens ben) är att man då inte på något sätt försämrar de passiva filtren. Även om de nya motstånden inte är de mest välljudande och lödningen inte blir så bra. Skulle man inte bli nöjd så tar man bara bort det nya motståndet och allt är som förut.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited