selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 12:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Är det någon av et som har bytt ut standardsladden mot något annat med gott resultat. Det verkar inte som LINN lägger ner särskillt mkt krut på den detaljen.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 14:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Det är väl för att den sladd som följer med apparaterna är den som låter bäst...

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 15:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
...och att den switchade nätdelen gör att nätsladden är av mindre betydelse (man kan iofs även diskutera hur stor betydelse olika nätsladdar har i allmänhet).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ayn wrote:
...och att den switchade nätdelen gör att nätsladden är av mindre betydelse
Håller inte med. Både Unidiskar och Ikemi lyfter betydligt mer än exempelvis slutsteg med konventionella nätdelar vid byte av nätsladd. Om man inte tycker att nätsladden har så stor inverkan så rekommenderar jag att byta alla nätsladdar i systemet till en annan sort. Då hör man verkligen tydligt vad det handlar om.

Och märkligt nog vill alla apparater ha samma typ av nätsladd för att låta optimalt. Man tycker ju att det skulle kunna vara olika modeller som är bäst till olika apparater, men så är det inte.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 23:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Kan du rekommendera någon nätsladd till Ikemi?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 09:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Ett problem som jag har är att separera nätsladdar och siknalkablar från varandra och detta blev inte lättare när jag gick aktivt i vintras och ställde dit ytterligare tre slutsteg.

Supra tillverkar skärmade nätkablar, är det någon som har testat dessa eller liknande produkter.

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Gospodin wrote:
Kan du rekommendera någon nätsladd till Ikemi?
Nej, inte ännu men snart hoppas jag. :wink: :D

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 14:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
spheniscus wrote:
Ett problem som jag har är att separera nätsladdar och siknalkablar från varandra och detta blev inte lättare när jag gick aktivt i vintras och ställde dit ytterligare tre slutsteg.
Kul att detta ämne kom upp. Jag började organisera om bland sladdar och kablar. Tänkte gömma så mycket som möjligt bakom möbeln.

Image

Aktiva system resulterar i vansinnigt många sladdar. :evil: Resultatet med ovan sladdragning blev inte bra! Allt i återgivningen blev sämre med denna dragning än en gles härva med alla sladdar framme i rummet. Musiken ville inte släppa från högtalarna, och det lät inte levande som det brukar göra. Då ingen skiva spelas hörde man ett tydligt nätbrum, även då tv/video/tuner kopplades ut. Brummet hade konstant nivå oavsett inställningen på försteget. Min gissning är att alla signalkablar mellan slutstegen plockar upp störningar från nätkablar och kanske högtalarkablar.

För att komma till rätta med problemen har jag börjat dra om alla sladdar, strukturerat. Alla nätkablar längs golvkanten. Högtalarkablar längre fram under hyllan, och signalkabel ska jag försöka hänga upp ovanför slutstegen i bakkant av hyllan. All kringutrustning är inte inkopplad än, men med denna organisation har inte ovan nämnda problem visat sig. Inget brum (vitt tyst brus om man sätter örat mot högtalaren). Sanslöst mycket bättre sväng! Bättre än tidigare med en slumpvis gles sladdhärva på golvet. Hur kablaget dras verkar ha stor betydelse.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Cool! Jättekul att höra från nån som faktiskt jämfört och itne som jag bara buntar som en galning för att ordningssinnet fått spel :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited