selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bra lunchrestauranger
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Man blir ofta ganska besviken om man kommer till en "ny" ort och ska luncha. Mediokra rätter, sunkig inredning och ignorant personal.

Tänkte att man skulle kunna ge lite tips på de orter man bor.

First out. Malmös centrala delar, de jag brukar gå till.

Any Time på Föreningsgatan. Mycket prisvärd god lunch i trevlig miljö. Rätter mellan 60-65:-. Nästan samma klass som kvällsmenyerna.

Di Penco bakom Stadsteatern. Italiensk hemmalagad pasta med dito bröd. Mycket gott! Italienska delikatesser finns att köpa med. Trevlig italiensk personal och uteservering. 55:-

Krua Thai, gågatan norr. Take away med få sittplatser. Stora portioner som man mixar. Gott och mättande. Ca 60:-

Isakaya Koi, Lilla torg. Trevlig atmosfär med rätter från öst. Små portioner sushi men övriga rätter ok. Uteservering sommar.

Saluhallen. Thairätter för 50:-. Gott för det priset!

Siesta, gamla väster. Lugn kvartersmiljö med fåtal rätter att välja på. Kulturfolk och lokala kändisar. 65:-

Coffee Maniac, stenkast från Siesta. Mest kaffe och fika men även dagens som kan vaar riktiga höjdare. Mkt mysigt att sitta ute. 65:-

V.E:S.P.A. vid G A Torg. Samma ägare som Di Penco men inte hemmalagat. Inge riktigt samma klass men ofta bra pasta och goda pizzor. 65:-

Spot, vid Hansakomapgniet. Delikatesser, buffé, pasta, pizza. trevligt fik med god dagens. Kan vara små portioner men goda! ca 65:-

Får väl återkomma med fler när inte minnet sviker... :P

Jonas

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Oj, vad jag blev sugen på att luncha i Malmö! Long time no see...

Förutom nämnda ställen skulle jag (i Malmö) rekommendera Hai ett smått suveränt ställe på Davidhallstorg (min förra adress) som nuförtiden slår Koi på fingrarna när det gäller sushi!

Lunchställen i Visby då. Givetvis är alla åretrunt-ställen, vilket är en kvalitetsstämpel!

Bakfickan på Stora Torget. Fiskrestaurang och en av stans bästa krogar. Har aldrig blivit besviken vare sig dag- eller kvällstid. Alltid två alternativ för 80 riksdaler. Värt varenda krona!

OiSan på S:t Hansgatan lite utanför de vanliga gångstråken. Asiatisk restaurang med inspiration från bla Vietnam och Thailand. Har två-tre alternativ för 65-80 kr samt en "jobb-meny" som kostar lite mer. Har än så länge lunch enbart "off-season". Om du är av den hungrigare typen, be om x-tra ris!

Vinäger stans "hippaste" café på Hästgatan med en helt underbar utegård. Har en något medioker buffé för 60 kr med bla pasta, men även en mindre lunchmeny som oftast består av någon god sallad och pasta/nudelrätt. Pris ca 70 kr. Har även en stor fikameny med sallader, kalla och varma mackor. Härlig miljö och vacker :D personal!

Brinken Gammal hederlig lunchrestaurang på Södertorg med originalinredning. Flera husmanalternativ för ca 60 kr. Enkelt och gott, men något små portioner för oss storätare.

Borgen Ganska sunkigt ställe vid Österport som matmässigt har lite Finlandsfärja över sig. Har dock en suverän oxburgare som slår allt på McD eller Max med hästlängder. 65 kr (tror jag).

Packhuskällaren på Strandgatan har stans godaste och största (?) nachostallrik. Övriga lunchrätter brukar vara ok, men det är nachostallriken man skall gå hit för! Ca 60 kr.

Over and out från Visby!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Klart Hai är suvve men lite långt från mitt kontor... iof är det längre till några av de andra jag nämnt :wink:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 15:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Göteborg då´ra...

Greken i Saluhallen - det går snabbt; man hinner knappt blinka, det är billigt 40:-, och det smakar oftast rätt bra. Poppis lunchtid, få platser vid bardisk samt några bord.

Swea Hof - skön miljö, långt mellan borden, bra servis & vällagad mat. Förhållandevis dyrt, 125-130:- för en dagens + a la carte. Kan vara aningens
jävig då det är min förra arbetsplats... :wink:

Hamngatan - om jag var jävig innan är jag det än mer nu; jag rekommenderar min egen krog. Men vi är fanemej vassa. 90:- - 125:- för en lunch + affärslunchmeny.

Idag är snickarna där och bygger den nya baren, ny konst på väggarna och nya stolar kommer i veckan. Det kommer bli kanon :D. Nya vinbaren slår upp sina dörrar den 13 september. Välutbildade sommelierer, vinteman, temamenyer och givetvis god mat. Men mest av allt, vin!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 21:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
weezer wrote:
Göteborg då´ra...

Idag är snickarna där och bygger den nya baren, ny konst på väggarna och nya stolar kommer i veckan. Det kommer bli kanon :D. Nya vinbaren slår upp sina dörrar den 13 september. Välutbildade sommelierer, vinteman, temamenyer och givetvis god mat. Men mest av allt, vin!
Då jag har bar druckit ett vin som är i MINA privata smaklökar värdiigt att kallas vin. (Inget som finna att köpa någon stans, det kan jag garrantera) . Så undrar jag om du säljer vanlig hederlig läsk med :wink:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 22:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
weezer wrote:
Hamngatan - om jag var jävig innan är jag det än mer nu; jag rekommenderar min egen krog. Men vi är fanemej vassa. 90:- - 125:- för en lunch + affärslunchmeny.

Idag är snickarna där och bygger den nya baren, ny konst på väggarna och nya stolar kommer i veckan. Det kommer bli kanon :D. Nya vinbaren slår upp sina dörrar den 13 september. Välutbildade sommelierer, vinteman, temamenyer och givetvis god mat. Men mest av allt, vin!
Häftigt! Om jag är i Göteborg framöver ska jag se till att avlägga ett besök. Men den stora frågan är - vad är det för märke på ljudsystemet i restaurangen? :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 05, 2005 10:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Numark & Phonic... :wink: bland annat...vi har väl en tre anläggningar typ. Mest jag som får rodda dem å mina kompanjoner är mindre bevandrade i tekniken...å altid saknas det kablage å DJ:s råkar få med sig div. kablar...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited