selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 21:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej! Jag är ny på detta otroligt informationsrika och användbara forum och hoppas på att få några råd. Har en Linn Classik Movie och har bestämt mig för att göra mig av med mina B&W CMM NT1 och gå över helt och hållet till Linn. Ser nu ut som om jag kommer att skaffa mig ett par Komponent 104 (lilla modellen) + sub och satsa på aktivt (eventuellt väntar jag ett tag med den aktiva uppgraderingen för att kunna kolla hur mycket det gör skillnad, och få njuta av standardhöjningen i två omgångar.

Vad gäller den aktiva delen verkar valet stå mellan en billigare variant där jag skrapar ihop 3 begagnade slutsteg (t.ex. LK 85) och köper Aktiva kort för dessa (ca 3 *4000 kr + 3* 2250 kr =18 750 kr) eller går direkt på ett nytt Chakra C6100 med aktiva kort (ca 40 000 kr totalt). En avsevärt prisskillnad alltså, och min undran är hur ni med mer erfarenhet skulle resonera här? Är det motiverat att satsa så mycket mer pengar på Chakra-alternativet? Lönar det sig i längden? Hur mycket skillnad kan det göra ljudmässigt? (För mig är poängen en låda istället för tre också ett reellt argument!).

Jag är förstås medveten om att min Classik blir den svaga länken efter det här, men känner man behovet kan man ju alltid sen börja spara för en Unidisk SC...och kanske, kanske lyckas man en gång i framtiden få ihop tillräckligt med stålar även för denna (begagnad?).

Har förstås noggrannt följt diskussionerna om Komponent här på forumet vilket bara bekräftar det första intryck jag fick vid en snabb lyssning på Ljudkompaniet. Om någon har ytterligare information om eller intryck av högtalarna är jag förstås nyfiken på detta också!

Tacksam för funderingar och råd!

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag sitter själv med CMDI som källa till ett par Katan och kan bara rekommendera att gå aktivt. Själv valde jag ett 5125. Visserligen får du en kanal över men kan vara bra om du vill köra en center för bio?
Tex säljer ju Lejonklou ett av honom moddat 5125 mkt billigt just nu!

Jo, sen finns ju i bakhuvet att man kan hamna med en Unidisc nån dag - då får väl CMDI'n bli en onödigt bra musikmaskin på jobbet...

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag sitter själv med CMDI som källa till ett par Katan och kan bara rekommendera att gå aktivt. Själv valde jag ett 5125. Visserligen får du en kanal över men kan vara bra om du vill köra en center för bio?
Tex säljer ju Lejonklou ett av honom moddat 5125 mkt billigt just nu!

Jo, sen finns ju i bakhuvet att man kan hamna med en Unidisc nån dag - då får väl CMDI'n bli en onödigt bra musikmaskin på jobbet...

Ursäkta dubbelpostningen - nåt mysko felmeddelande dök upp..

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En sak att tänka på är att aktiva kort till chakran kommer innan de kommer till LK85 - så koll upp det.
Linn har ett massivt jobb att utveckla/producera filter till nya högtalare som passar nya/äldre slutsteg.
Ja menar...trist att sitta där med 3*LK85 slutsteg o sakna filter!

Varför ska du satsa på lilla Komponent + sub?
Vore kul att höra din åsikt. Är inte de stora värda merpriset?
Eller är det för att spara in ett slutsteg (de stora kräver 4 slutsteg=8 kanaler)

Om du redan NU är inne på att köpa en SC, välj chakra direkt. Tveklöst Då borde filtren dessutom finnas.

OBS - din Classik Movie har i princip 5*LK140 inbyggda så LK85 känns inte riktigt rätt väg...
O tyvärr saknar 5125 en kanal för att passa.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tillhör väl de som anser att aktivt inte alltid är bättre, givet en fast budget. Om du har en budget på en bit över 50 tkr för slutsteg och högtalare inkl sub, har du funderat på andra kombinationer? Ett paket med beg Espek med tillhörande aktiva slutsteg. Eller kanske en beg Klimax twin skulle kunna ge mer än lite billigare aktiva slutsteg?

Problemet är väl att det blir rätt många tänkbara kombinationer att överväga, men å andra sidan är det rätt mycket pengar och du har förmodligen tänkt behålla systemet ett bra tag så det är värt att lägga lite tid på att verkligen tänka till.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är verkligen dom små + sub en bra lösning? Dom verkar mer vara avsedda som rena bakhögtalare, typ Unik. Jag inbillar mig att det blir ett glapp i frekvensen mellan dom och subben, men jag vet ju inte. Jag skulle nog titta på 2250 + den stora komponent passivt + sub i första hand. Om jag hade din budget alltså ;)

Hur som heslt så skulle jag inte satsa så mycket på slutsteg och högtalare om jag var i din situation. har du råd att lägga 40 så spar tills du kan köpa SC, sälj CMS och köp slutsteg + högtalare för dom pengarna istället. Tycker jag

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
OBS - din Classik Movie har i princip 5*LK140 inbyggda
På vilket sätt är de i princip 5*LK140? Jag skulle vilja säga i princip 5 st LK85-kanaler, med switchad nätdel.

Last edited by Lejonklou on Fri Aug 19, 2005 13:55, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har fått för mig att LK 140 och Lk 85 har ungefär samma elektronik, men att strömförsörjningen/nätdelen är starkare på LK 140. Stämmer inte det?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nätdelen är större men utgångstegen är även dubblerade på LK140.

Classik-serien och LK85 har enkla utgångssteg, LK140 och 5125 dubbla, 2250 tredubbla.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
OBS - din Classik Movie har i princip 5*LK140 inbyggda
På vilket sätt är de i princip 5*LK140? Jag skulle vilja säga i princip 5 st LK85-kanaler, med switchad nätdel.
Jag utgår utifrån hur de låter :wink:
Låter nästan lika bra som LK140 alltså

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 18:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för synpunkter. Jag tänker mig de små Komponenet dels för att undvika att mina små barn välter högtalarna, dels för att det funkar bra med vägghängning, men är knepigare med golvplacering med tanke på hur rummet ser ut, och dels för att undvika en fjärde slutstegsdel och filter. Killarna på Ljudkompaniet som lyssnat en hel del på både den lilla och den stora Komponenten (med subben) verkade mena att det inte skulle betyda någon större skillnad. Med, det är klart, man vill ju höra själv innan man bestämmer sig.

Det är förresten en vanlig Classik Movie, inte en Di som jag har. Är det stor skillnad ni som lyssnat på båda?

Verkar inte vara så många som lyssnat ordentligt på Komponent än?

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 08:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tigger wrote:
Det är förresten en vanlig Classik Movie, inte en Di som jag har. Är det stor skillnad ni som lyssnat på båda?
Ja, När jag skulle köpa min CMS Di så hade T&T kopplat in en CMS R2, och efter en stunds lyssnade så kändes basen ovanligt bumlig och diskanten lite spretig och eftersom jag hade hört CMS Di förut, gick jag å snackade med Peter och visst hade dom kopplat in en vanlig CMS, kom även på att det ska ju stå "classik movie di" i fronten på spelaren.

Efter några minuters ursäktande så fick jag en Di inkopplad.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00