selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssna på komponent (alltså: missa INTE det). Dom är grymma! Jag har hört dom med just SC och 2250 och det var verkligen asbra (dock med subben). På HF sa dom att dom är bättre än Espek och jag tror dom direkt, utan att själv ha jämfört. Har du dessutom råd med subben (den kostar 10' tror jag) så skulle iaf inte jag tveka om jag var i dina kläder.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 21:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om det är som du säger Henrik att Komponent ligger i klass med Espek är inte prissättningen skev då?
Ninka och Komponent kostar ju lika mycket. Jag har inte lyssnat så mycket på Espek (vill inte riskera att förstöra mitt "business case".
Låter som jag måste lyssna på Komponent snarast.
Är de bi/tri wire. Kan de köras på 2 kanals förstärkare ?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Om det är som du säger Henrik att Komponent ligger i klass med Espek är inte prissättningen skev då?
Ninka och Komponent kostar ju lika mycket. Jag har inte lyssnat så mycket på Espek (vill inte riskera att förstöra mitt "business case".
Låter som jag måste lyssna på Komponent snarast.
Är de bi/tri wire. Kan de köras på 2 kanals förstärkare ?
Den stora (som är den man vill ha, den lilla är väldigt tunn) är en fyrvägskonstruktion så för att köra den aktivt behövs åtta kanaler, men man kan ju driva den passivt också (och då kommer 2250 att låta bättre än passivt bi-ampad 5125, därav "merkostnaden" på ett par tusen i mitt förslag).

Prissättningen är väl kanske "skev", men det är inte första gången Linn har det på det sättet och Komponent är ju till skillnad från Ninka väldigt ny. Dessutom så har ju komponent sämre frekvensomfång och är en lite annorlunda produkt såtillvida att Komponent är någon slags "lifestyle" - grej och Ninka en "vanlig" högtalare. Man kunde ju vänta sig att Linn snart ersätter Ninka och Katan med en liknande konstruktion som Komponent, men vis av tidigare erfarenheter tror jag att alla här kan skriva under på att det inte är någon idé att spekulera. Det kommer såklart en ersättare till Ninka någon gång, men det kan lika gärna dröja en månad som fem år.

Och det var inte "i klass med" Espek. Utan bättre! Men tunnare och sämre på att spela högt. Som alltid är det bara du som kan bestämma vad du gillar bäst. Men som sagt: Bestäm dig inte förrän du iaf lyssnat!

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 17, 2005 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Visst inte, nyare Linnprodukter brukar ha bättre kvalitet o vara billigare. En sund utveckling!
O som Henrik skriver, Espek har andra kvaliteter. Fysikt omfång tex.

Du kan köra singlewired upp till fyra högtalarkablar... samt med ett till fyra slutsteg passivt. (o alla kombinationer av dessa)

Aktivt endast med fyra slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 03:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det låter som om man får sticka iväg till affären då. Kollade på Linns hemsida och där stod så klart de mesta av svaren på mina frågor. Men det är trevligare att hålla diskussionen här.
Komponent ser ju rätt snygg ut också (Ninka ÄR snygg), lite "life style" som någon sagt. Kan nog passa i många rum.
Om ljudet är bara nästan in nivå med Espek men man den inte tål hög volym verkar det väldig lovande. Inte många gånger man kan kräma på ordentligt.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag har förstått det så är Komponent också avsedd att användas i en hembio. Det kan ju vara så att man på Linn tycker att för att kunna sälja hembiohögtalare så måste man dra ner priset lite. En komplett uppsättning Komponent hamnar ju ändå runt 45 000, vilket ju är ganska mycket för instegsnivån. Och så kommer ju kostnaden för en Classik till, då är man uppe nästan 100 000 kr för en hembio (+ tv'n), så det är nog smart av Linn att hålla igen lite på priserna.

När man lägger ihop högtalarkostnaden för ett uppsättning Artikulat blir det ju nästan löjligt dyrt. Bara de små bakhögtalarna kostar ju 177 000 kr!

Det postiva för oss 2 kanalsentusiaster är att kanske hembiotrenden överlag kommer att driva ner högtalarpriserna? Tillverkarna kommer ju definitivt att få sälja fler högtalare, vilket innebär större volymer att slå ut utvecklingskostnaderna på.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det postiva för oss 2 kanalsentusiaster är att kanske hembiotrenden överlag kommer att driva ner högtalarpriserna?
SKitbra, har inte tänkt i de banorna men du har tveklöst rätt.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det postiva för oss 2 kanalsentusiaster är att kanske hembiotrenden överlag kommer att driva ner högtalarpriserna?
SKitbra, har inte tänkt i de banorna men du har tveklöst rätt.
Jag hoppas det i alla fall. Det borde ju också kunna kompensera för att man förmodligen i framtiden när man ska köpa nästa cd-spelare och försteg "tvingas" köpa bioprylar. Jag är egentligen (ännu så länge i alla fall) bara intresserad av 2 kanaler, men kan man få hembio på köpet för bara en lite extra kostnad så är det ju väldigt trevligt. Dessutom blir det ju lättre att motivera för frugan också.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 04:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Försökte provlyssna Komponent idag men det gick inte alls, affären visste inte när de skulle få in dem.
Tråkigt när jag hört så mycket gott om dem och när man dessutom var sugen på att till slut köpa.
Jag återgick till den ursprungliga planen. Unidisk SC, 5125 samt ett par Ninka. Leverans tid 2 veckor. Tråkigt! Men den som väntar på något gott!!

Det som var en trevlig överaskning var att, om jag vill får jag prova Komponent när de dyker upp. Då har jag 100% (100% av priset får tillgodoräknas) inbytes garanti inom ett år på mina Ninka. Service!!

Är det någon som vet hur Linns kablar står sig?
Säljaren påstod att de var rena skräpet
Rekomenderade Transparent till på Högtalare och Signal

2 veckor går fort får man hoppas

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 07:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

vad jag vet så får du ett annat sound med andra kablar, inte det riktiga "Linn- soundet".

Jag har provat andra nätkablar som Jorma Design, men då Classik har switchad nätdel så gör det mindre skillnad.

Har även provat Kimber högtalarkablage, och det vart då ingen förbättring, så jag kör med Linn K600. Jag tycker det blir bäst ljud med dom.

Enligt Linn så ska man inte behöva tweaka upp systemet med kablar av andra märken, dämpfötter, shakti stones, wibe-eaters etc etc.

Däremot en stadig och avvägd bänk att ställa elektroniken på.

Men det finns ingen konfiguration som är Rätt, så länge DU tycker det låter bra så är det bra.
:)

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Det som var en trevlig överaskning var att, om jag vill får jag prova Komponent när de dyker upp. Då har jag 100% (100% av priset får tillgodoräknas) inbytes garanti inom ett år på mina Ninka. Service!!
Snacka om ett klockrent exempel på hederlig LINN service!
HEDER :!:
Skulle du hellre få ett par % rabatt :wink:

Fast det där med kablarna låter konstigt... se till att få samma chans att ångra dig på dessa.
obs, satsa på Linn silver signalkabel istället, värd varje spänn :shock:

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ett par procent i rabatt står sig slätt mot att ha möjlighet att uppgradera med fullt inbytespris. Funkar bara när man byter uppåt, men det är väl inte många som funderar på Linn som byter neråt. Mycket vill ha mer heter det ju. Är det en sjukdom eller intresse?

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 21, 2005 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men hur blir det med Ninkorna, ska du köra dom aktivt eller inte? Det ska hur som helst bli spännande att höra vad du tycker om Komponent i jämförelse. Inget går upp mot att lyssna hemma.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 22, 2005 01:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kommer att köra passivt för att kunna jämföra. Antar att det inte är samma filter för Ninka som för Komponent. Ninka är väl 3 vägs och Komponent 4vägs?

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 23, 2005 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ninka är tvåvägs (annars hade ju inte 5125:s fem kanaler räckt). Den stora komponent är mycket riktigt fyrvägs, den lilla tre.

/Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00