selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 00:32 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag var inne på en fin hemmabiobutik i Lund här om dagen. De hade ett Meridiansystem som består av DVD, processor och fullt aktiva högtalare med inbyggda digitala delningsfilter och DA-omvandlare uppkopplat.

http://www.meridian-audio.com/p_d7k.htm

Det är ett ganska intressant koncept. Signalen behålls digital, till precis innan slutsteget till respektive förstärkare. Genom att försteg och delningsfilter i detta koncept bara är ett program i en DSP får man mycket kraftfulla möjligheter att skräddarsy alla funktioner. Meridian använder också ett eget digitalt gränssnitt med högre bandbredd än SP/DIF, vilket ger en bättre digital överföring mellan de olika enheterna. Högtalarna ser lite egna ut, men faktiskt ganska läckra i Ferrariröd klarlack.

Var det bra? Ja, det tyckte jag! Dom skivor jag lyssnade på, några CD, och någon DVD-audio kändes intressanta. Fleetwood Mac bland annat, på DVD-audio, vilket var lite kul eftersom vi använde den när vi ställde in mitt system hemma tidigare. Jämfört med Karik/Numerik/Keltik kändes Meridian tunnare, mer kliniskt och väldigt annorlunda. Rummet var nog tyvärr inte så bra, femtioelva andra demohögtalare överallt, vilket gör att man blir lite osäker. Sen vet jag inte om de varit överambitiösa med alla inställningsmöjligheter och kalibreringar som står till buds med digitaltekniken. Prislappen? 489 000 om jag inte minns fel. :shock:

Någon mer som lyssnat på Meridian med detta koncept? Det skulle vara intressant att dema mot Linnprodukter. Jag tror inte det är omöjligt att Linn i framtiden konstruerar högtalare och system efter denna princip.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag hörde det största digitala Meridiansystemet i London på mässa för ett par år sedan och har även hört Meridian vid ett antal andra tillfällen och det har aldrig berört. Kliniskt och tunnt tycker jag beskriver det bra.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har också hört deras värsta system (somras i Göteborg); front/center/bak...på plasma med filmen sagan om ringen.

Mitt betyg; ganska bra.
Meridan är mer imponerande är kul...o en Classik Movie/Katan/trikan mm -system är mer engagerande för av en bråkdel av Meridanpengarna.
Har sagt det tidigare - Movie är ett supersystem!

Som jämförelse kan man ta B&O bio/musik-system som både är dyyyrt o KASS :(
(de gör skitbra TV's, har en)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Funderar själv på en Classic Movie, mest för att slippa alla lådor och sladdar. Någon som vet om apparaten kommer med DAB-radio? FM-radion lever nog inte så länge till i det här landet....

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited