selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 06:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Besök på Luleåkalaset
PostPosted: Sat Aug 06, 2005 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Då vaknar man så här på morgonkvisten efter gårdagens Luleåkalas. Blev en näst intill nykter tillställning där mestadels av tiden tillbringades framför någon scen. Tänkte skriva lite av mina intryck.

Vid 21.30 se vi lite på Norrbotten Big Band/Katarina Fallholm vilket var ett rätt skönt framträdande. Lugnt och mysigt och ibland svängde det på lite mer. Inte precis så att publiken gick i taket, men helt klart lyssningsvärt.

Vi fick dock lämna ganska tidigt för 22.00 skulle Backyard Babies gå på scen. Lite hårdare musik skadar ju inte att se live! Deras framträdande var dock lite av en besvikelse. Tamt framträdande utan scenshow då dom bara körde sina låtar i följd. Detta i kombination med att ljudet var under all kritik. Lät verkligen skit.

Vi gav Backyard Babies 25 minuter, innan vi promenerade tillbaka till Norra hamnen för att se Norrbotten Big Band/Lisa Nilsson/Blacknuss Allstar. En blandning jag i förväg trodde skulle likna Nils Landgrens Funk Unit och deras senaste skiva "Funky Abba". Mina gissningar var ganska bra och att se denna kombination av artister live var en riktig upplevelse.

Unga som gamla tycktes uppskatta den varierande musiken, som bjöd på många olika musikstilar. Hade inte skadat om NBB och Lisa hade fått lite mer utrymme, då Blacknuss tog stora delar av showen (vilket iofs inte var dåligt på något sätt).

Helt klart en av de bättre liveframträdanden jag sett och ljudet var ruggigt bra - så inget att klaga på egentligen. Stannade hela framträdandet och missade starten av Di Leva som var på scenen i Södra hamn klockan 24.00.

Fick tränga oss framåt i publikmassan framför Di Leva och väl där var det bara att låta sin inre "flummighet" träda fram. Di Leva showar inte mycket, förutom då med sin vattenkanna och några frukter, men han har ett mellansnack som verkligen fungerar på publiken. Bara att tillåta sig själv att vara flummig och usch vilken stämning det blev. Allsång, dans och många leenden. Di Leva kanske inte är sveriges bästa inom musik/sång, men vilken artist han är. Helt klart godkänt framträdande, även om jag inte skulle betala en massa för att se honom igen. Kul att ha sett han en gång iaf.

Ikväll blir det dag 2 av Luleåkalaset och då är det väl främst Anna Ternheim och Europe som lockar. Kommer nog nån rapport på detta imorgonkväll.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 06, 2005 13:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kul att läsa om evenemanget! Verkar som att det är ganska mixat med olika artister, det gillar jag. Hur ska Ternheim spela? Såg henne här i Umeå i våras och då var hon riktigt bra i en pub, mer personligt. Kanske hennes låtar passar bättre på mindre tillställningar än på festival. Men man vet aldrig.

Kan tänka mig att Lisa Nilsson/Norrbottens Big band var bra, skulle ha varit kul att höra/se live!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 06, 2005 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag bor 10m från ett av Karaoketälten så det går inte att undvika oljudet. Jag HATAR karaoke och människors fantasi då det är samma återkommande hemskheter hela tiden.

Backyard Babies- för högt och hemskt ljud förstörde totalt, lämnade efter 30 min.
Lisa Nilson tycker jag fungerar bättre med mer lågstämd jass och vissa låtar blåstes sönder men dåligt var det inte.
DiLeva-Kvällens behållning. Det är fascinerande att den approachen och musiken fungerar så brett i Sverige. Kul och bra och många bra funderingar i mellansnacket om man ser bortom showens yta.

Ikväll är det Slade, Sweet, Anna Ternheim och Europe samt hyffsat väder så det är bara att bita ihop.
:D
/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 06, 2005 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Slade blir kul!! är ju bara för sköna. Men en helikoptertur kommer ju inte bli helt fel heller...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 07, 2005 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
vissa låtar blåstes sönder
..det törs jag inte hålla med om. Gillade skarpt NBBs insats och tyckte soloprestationerna på blås lyfte showen och skapade en bra konstrast mot de andra musikstilarna och gjorde samtidigt då främst Blacknuss musik bättre.

Dag 2 är nu avverkad. Missade Anna Ternheim pga sena förfest-deltagare och istället blev det att smutta på lite Highland Park & Dalwhinnie... Kom in rätt sen och hann endast sitta i Bluestältet ett tag, vilket svängde rätt bra. Nästan direkt upptäckte jag att klockan var 23.40.. så det var bara att börja tränga sig lite närmare scenen där Europe skulle spela. Fick en lagomt bra plats mitt mellan scenen och ljudkillarna.

Tyckte ljudet var kasst, även om det blev lite bättre (tills dom började spela för högt). Varför ska man stå och spela en massa instrument som inte går att höra? Ett monotont muller fanns genom hela framträdandet och snacka om lyssningströtthet.

Inget direkt dåligt framträdande av Europe, även om dom var väldigt tama och tråkiga... men med det trista ljudet så var det lite av en lidelse att stå hela framträdandet. Fast vad gör man inte för att höra "Final Countdown" live? :roll:

Efter detta spektakel så blev det en sväng till jazz-tältet.. där det lät mindre jazzigt och mer folk/rockigt. Fungerade bra, men vi var lite less och började tänka på refrängen :wink:


Last edited by equi2 on Sun Aug 07, 2005 21:03, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 07, 2005 11:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Europe hade jag gärna sett. Gillar deras tidiga material som t.ex. seven doors hotel. Sweet hade också varit kul. Första skivan som inhandlades i min familj av ena storebrorsan var den med låten "action".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 07, 2005 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
naimerik wrote:
Ikväll är det Slade
Slade?! Å tusan! Inte hela bandet väl? Trodde inte Holder och Lea höll på längre?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited