selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 18:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, PF har sjunkit som en rymdfärja utan vämeskydds-plåtar för att använda en aktuell liknelse. Pink Floyd har genomgått många plastikoperationer - det PF som finns i dag är så fundamentalt olikt ursprunget, jag tycker det är enklast att dela upp de olika epokerna efter "ledarskapet".

Syd Barrets Pink Floyd: Absolut suveränt, briljant band
Roger Waters Pink Floyd: Kanon-bra, något sämre på slutet (te x skräpet Final Cut)
David Gilmores Pink Floyd: Rena skiten, undantaget några få låtar. Exakt lika "spännande" som te x Phil Collins är nu jämfört med tidiga Genesis, eller Sting jämfört med Police. Mainstream, intetsägande och oengerande jämfört med det nyskapande bandet PF var en gång i tiden.

För hardcore Floyders är detta mumma: http://www.brain-damage.co.uk/reviews/lon66rev.html
Någon som köpt den?

Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 29, 2005 21:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Ja, PF har sjunkit som en rymdfärja utan vämeskydds-plåtar för att använda en aktuell liknelse. Pink Floyd har genomgått många plastikoperationer - det PF som finns i dag är så fundamentalt olikt ursprunget, jag tycker det är enklast att dela upp de olika epokerna efter "ledarskapet".

Syd Barrets Pink Floyd: Absolut suveränt, briljant band
Roger Waters Pink Floyd: Kanon-bra, något sämre på slutet (te x skräpet Final Cut)
David Gilmores Pink Floyd: Rena skiten, undantaget några få låtar. Exakt lika "spännande" som te x Phil Collins är nu jämfört med tidiga Genesis, eller Sting jämfört med Police. Mainstream, intetsägande och oengerande jämfört med det nyskapande bandet PF var en gång i tiden.

För hardcore Floyders är detta mumma: http://www.brain-damage.co.uk/reviews/lon66rev.html
Någon som köpt den?

Carl
Dina åsikter stämmer bra överens med mina egna, verkar det som. Gilmour är inte "dålig", jag vill inte yttra mig om den saken förrän jag hört allt han gjort / allt hans ledarskap har gjort.

Men det jag har hört tyder på att det inte är samma Pink Floyd längre. Det, i sig, är tragiskt.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 18, 2005 22:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK, ikväll gjorde jag en liten "special PF dem" genom att faktiskt lyssna igenom hela The Wall på både CD och vinyl. Intressant. Den låter faktiskt hyfsat på CD, men när det blir lite mer dynamik blandat med akustiska delarna så har inte CD.en en chans.

Visst är The Wall mycket bra, men jag gillar även en hel del andra PF också, framför allt de äldre. Det framför allt för musikens skull vilket också är behållningen i de senare plattorna. Personligen är jag så insnöad på David Gilmour´s gitarrlir att jag bara kan lyssna på det...han har en helt otrolig kontroll på att få det att låta exakt precis så där som PF ska låta. Ett otroligt sound.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Waters OCH Gilmore är de två som får tidiga (men efter Syd Barret) PF att vara så bra. Här kan man prata om synergieffekt! När Waters får styra för mycket blir det gärna lite för snällt, men dock MYCKET bättre än om Gilmore styr. Men Gilmores gitarrslingor är bara sååå rätt, vad vore The Wall utan dessa?

Men som svar på trådens rubrik. Javisst! Dagens PF kan man inte ens jämföra med ursprunget. The Final Cut känns mer som en Waters soloplatta, men allt innan denna är bra mycket bättre än allt som kommit därefter. Till skillnad från andra här i tråden tycker jag inte att TFC är så dålig, men jag har å andra sidan bara hört den på vinyl :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

var på en begravning idag. De spelade I wish you were here med PF. Det symptomatiska vara att han föll ihop och dog till den låten.. .så vacker låt, men ack så sorgligt. Han var för frisk och ung för att dö... Men musik skapar minne... spelar pink nu.. med en grogg.. och några tårar....

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00