selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Bästa Lundellskivorna
PostPosted: Sun May 22, 2005 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter många års lyssnande på Lundell tycker jag att följande skivor är de bästa:

Vargmåne - Debut 1975. Jag har aldrig hört en skiva som svänger så mycket som denna. Otroliga texter. Måste vara en av de bästa svenska plattorna genom tiderna. Alla låtar håller mästarklass. Låten "Bente" och "När duellen är över" tröttnar jag aldrig på.

Törst - 1976. Andra skivan Lundell spelade in. Var tveksam om jag ville ha denna eller Ripp Rapp på andra plats. Lite svårare att ta till sig än Vargmåne men denna skiva växer ju mer man lyssnar. Texter i mästarklass som vanligt.

Ripp Rapp - 1979. Rom i regnet och (Oh la la) jag vill ha dig stora hitar från denna skiva.

Måne över haväng - 1993. Otroligt svår att rangordna, på något sätt vill jag ha denna skiva på förstaplatsen också. Mästarklass rakt igenom, inte lika svängigt som i början på karriären men så skiljer det också många år. "Katt i fönstret", "Silver och guld" och "Siddhartha" personliga favoriter.

Utanför murarna - 1989. Har lyssnat mig less på denna tyvärr. Håller mycket hög klass rakt igenom. Stilen på denna skiva skiljer sig en del från övriga. Här finns också en jazzlåt som håller hög klass.

Det finns också ett antal skivor till som är mycket bra, men jag tycker personligen inte att de håller lika hög klass som dessa ovanstående. I mitt tycke är det mesta som spelats in efter måne över haväng -93 inte värt att lägga ut pengar på. Stilbytet som skett på senare år är enbart negativt.

Post subject:
PostPosted: Mon May 23, 2005 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med fler Lundelldiggare!
Som helt insnöad, tycker jag alla skivor har kvaliteter.
Näst senaste (dubbeln) är verkligen bra.

Ripp Rapp som du nämner bara SKA ingå i en komplett svenk musik samling.
Men hans bästa är Längre inåt landet - tveklöst!

Kär o galen - fy på dig Lundell, kommersiellt ju. Ingen för en riktig rebell ju :wink: (o inge vidare bra heller - inget djup..) Undvik

Den vassa äggen lämnar ingen oberörd. En STARK platta :!:

Evangeline är underbar

Maria kom tillbaka är en av de bättre liveskivorna. Visar sicket drag grabben har! Ev krävs Keltik för att uppskatta fullt ut :wink:

Skulle säga att alla är bra utom Slugger, för mycket röj utan mening.
Lundell är bäst med en gitarr/munspel.
Faktiskt har ofta hans demoinspelningar MER nerv än slutresultatet!

Om "The King" är Elvis... "The Boss" är Springsteen... "The Man" äv Van M...så konkurerar Lundell med Bellman o Taube nej föresten stryk Taube om att kallas sveriges nationalskald :!:
Det mina vänner är stort :shock:
Se honom live är röj, fest, liv, död, förvtvivlan - något jag ska berätta om för mina barnbarn.

Post subject:
PostPosted: Mon May 23, 2005 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lundell WEB http://www.geocities.com/stackars_jack/lundell.html
Inte hans egen, som rebell har väl han ingen...

Post subject:
PostPosted: Mon May 23, 2005 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

denna är sida och uppdaterad men inte officiella.

http://www.alltomuffe.nu/

ed

Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

Kär o galen - fy på dig Lundell, kommersiellt ju. Ingen för en riktig rebell ju :wink:
Jag förstår inte vad du menar Janne, på vilket sätt är Kär o Galen "kommersiell" (alternativt de andra plattorna "ickekommersiella")?

Carl
Som tycker Vassa Eggen är den bästa men Törst betytt mest av hans plattor. "Vååååååren, närmar sig city" på farsans Technics på full volym. Oförglömligt.

Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen mer än jag som hatar Lundell värre än pesten?

Fast jag har ändrat mig förr om artister så jag kanske ger honom en chans.

Klart konst är det ju om man inte minns nått av hela 80-talet han överdrivde säkert i den kommentaren men en och annan minneslucka lär det finnas :D

Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Ingen mer än jag som hatar Lundell värre än pesten?

Fast jag har ändrat mig förr om artister så jag kanske ger honom en chans.

Klart konst är det ju om man inte minns nått av hela 80-talet han överdrivde säkert i den kommentaren men en och annan minneslucka lär det finnas :D
Jag gillar hans böcker, de tre-fyra första i alla fall. Tycker han kunde hållit sig till skrivandet och struntat i musiken... :twisted:

Post subject:
PostPosted: Tue May 24, 2005 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Jag förstår inte vad du menar Janne, på vilket sätt är Kär o Galen "kommersiell" (alternativt de andra plattorna "ickekommersiella")?
Lättsmält o överproducerat.
Var är insikten o texterna som borrar sig in djupare o djupare för varje spelning...
Uffe själv talar om plattan som hans kommersiella (400 000 sålda eller nåt = 3-4 ggr mer än de andra storsäljarna) o att skivbolaget tjatade som tusan för att han skulle göra en uppföljare.
Är det någon slump att de två plattor efter K&G är diametralt olik succeplattan?
En rebell följer inte marknadskrafterna :D

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag gillar verkligen Kär o Galen. En (av kärlek?) berusad knäppskalle som sjunger en del grymma texter, kolla in första 2 styckena på titellåten, Laglös eller När jag kysser havet. Kanoters. Med "inspiration" från Dylan och Springsteen känns det logiskt (och en liten smula förutsägbart) med Lundells variation på plattorna - som om han måste ha sin egen Nebraska eller John Wesley Harding, Born in USA eller Hw 61 Revisited. Ok då, om komersiell betyder att en platta säljer mer (än de som säljer mindre) så låt gå för det. Öppna landskap kan säkert tillskrivas den enskilt största (enda?) anledningen till försäljningsframgången.

VH, C

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som vanligt för Lundell "blandade betyg"
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 88,00.html
Undra vad för anläggning de använder...
Ja menar på en Linn rigg låter det mesta super.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har varit helt ointresserad av Lundell under hela min uppväxt och mer eller mindre undvikit denna artist :?

Hur som helst så gick jag och lånade en samlings cd på biblan och brände ner den till påsksemestern i år. Lyssnade igenom den ett par gånger via en billig freestyle på kvällstid efter dagens skidpass!

Jag har nu ändrat uppfattningen totalt när det gäller Ulf Lundell!
Han är en stor poet och skriver fantastiska texter... och han sjunger trots avsaknaden av en riktig sångröst med en sjujäkla inlevelse av den grad att man får den uppfattningen att allt i texterna är självupplevt :!:

Med hjälp av tipsen ovan i denna tråd startar jag nu min jakt efter dessa i form av vinyl!

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

senaste skivan Högtryck är ett mycket bra tillskott.. lyssna på den.. Han har väl inte producerat så många guldkorn på de sista skivorna.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kär och galen har ett par bra spår, allt annat jag hört med honom är mest bara jobbigt och tråkigt.
Tyvärr kan jag inte ta till mej Lundell, trots att jag ofta gillar den typen av musik men tyvärr, Lundell är inte bra i mina öron :D

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 26, 2005 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Har varit helt ointresserad av Lundell under hela min uppväxt och mer eller mindre undvikit denna artist :?

Hur som helst så gick jag och lånade en samlings cd på biblan och brände ner den till påsksemestern i år. Lyssnade igenom den ett par gånger via en billig freestyle på kvällstid efter dagens skidpass!

Jag har nu ändrat uppfattningen totalt när det gäller Ulf Lundell!
Han är en stor poet och skriver fantastiska texter... och han sjunger trots avsaknaden av en riktig sångröst med en sjujäkla inlevelse av den grad att man får den uppfattningen att allt i texterna är självupplevt :!:

Med hjälp av tipsen ovan i denna tråd startar jag nu min jakt efter dessa i form av vinyl!
Det brukar inte vara så svårt att hitta Lundellskivor på vinyl, han har ju sålt mycket skivor. Första skivan Vargmåne kan däremot tyvärr vara svår att hitta i bra skick. Gissar att den spelats mycket på dåliga skivspelare. Låten "67" kan man väl kanske kalla en klassiker på fester dessutom. Jag har ett exemplar som är i kanonskick men jag har köpt och lämnat tillbaka ett par stycken som sett ut att vara i nyskick men som haft någon konstig dist i spåren. De har låtit väldigt skumt. Dessutom brukar denna skiva kosta en del, mellan 150 och 200 kronor får man räkna med. Men hittar man ett fint exemplar är det värt det eftersom inspelningen är riktigt bra på vinylutgåvan.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 27, 2005 01:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
senaste skivan Högtryck är ett mycket bra tillskott.. lyssna på den.. Han har väl inte producerat så många guldkorn på de sista skivorna.
Instämmer 100% med första meningen men inte alls avseende den andra... :wink:
De två senaste (=dubbeln o en vanlig) är m bra, men Högtryck ÄR en av de vassare på många många år.
Grymt bra!

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00