selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 07:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Framtidens format
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 07:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Feb 26, 2004 06:23
Posts: 14
Vilket medium tror ni att vi kommer att använda för bärare av musik om säg 5, 10, 20+ år ?

Flashminnen ?
Kommer Internet att finnas med i bilden ?

Bill Gates lär tex ha sagt att cd skivor är löjliga, vem vill gå omkring med små skivor som lätt kan bli repiga och tappas bort ! Jag är faktiskt böjd att hålla med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Ja det är en komplicerad fråga att besvara. Men förresten en perfekt liten uppgift att ge till mina elever i mediekunskap. Man kan väl se en allmän riktigning från det analoga till digitala, plus att de digitala sakerna har lagratas på fysiska saker som cd eller dvd. Jag tror att det digitala formatet kommer att forsätta men att finnas endast virituellt. Men självklart har väl industrin börjat förstå att det är ett problem. Ju mer ofysiskt själva formatet är, desot lättare blir det att kopiera vilket i sin tur betyder att det blir svårare för industrin att tjäna pengar. Men att sia om framtiden är svårt och kanske naivt men samtidgit kul, man får leka expert.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 08:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Rimligtvis borde det innebära ett ickefysiskt format. Frågan är kanske felställd, kanske är frågan vilket fil(format) som kommer att vara bärare av musik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Vilka filformat som kommer att användas är nog lite svårt att sia om men att det kommer att finnas highend hårdisk baserade system gissar jag på..
Möjligen minneskretsar som klarar massor med Gigabyte!

Tvivlar starkt på att man kommer att handla musik i butik om 20 år :?
Nedladdning från internet är väl det troligaste senariet.

Finns ju hifi tillverkare som kikar på detta redan i dag och Linn funderar säkerligen en hel del på detta också!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 19, 2005 21:10 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tror att relativt snart kommer datorn ta en plats i vardagsrummet som kärnan i hemunderhållningsanläggningen. Den relevanta frågan är nog vilket filformat som kommer dominera vid distribution av musik. Personligen hoppas jag på ett som inte använder förstörande komprimering, samt är flexibelt då det gäller vilken upplösning samt samplingsfrekvens som väljs.

Den relevanta frågan blir kanske vilken kommunikationsstandard som branschen enas kring. Dagens SP/DIF har ju varken nog hög bandbredd eller jitterfri överföring.

För min del får det jättegärna stå Intel och Seagate på den del som hanterar innehåll, bara det går att plocka digitalt in i en LINN-låda som sköter D/A-omvandling och övrig signalbehandling.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 10:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Feb 26, 2004 06:23
Posts: 14
Tänk om allt kunde ligga på internet. Slippa skivor hårddiskar och även flashminnen. Alla spel, applikationer, låtar och filmer ligger på min användare på nätet och "streamas" ner när jag vill göra något.

Datorerna försvinner, vi sitter med terminaler direkt mot tvn.

Små bärbara enheter synkas trådlöst när man kommer hem tex musikspelare, kameror, e-kalendrar mm.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
911 wrote:
Tänk om allt kunde ligga på internet. Slippa skivor hårddiskar och även flashminnen. Alla spel, applikationer, låtar och filmer ligger på min användare på nätet och "streamas" ner när jag vill göra något.

Datorerna försvinner, vi sitter med terminaler direkt mot tvn.

Små bärbara enheter synkas trådlöst när man kommer hem tex musikspelare, kameror, e-kalendrar mm.
Visst finns alltid sådana postmodernistiska drömmar, men själv tycker jag att när det gäller musik, att jag hellre tar fram en lp-skiva och kikar lite på omslaget för att sedan sätta på den på skivspelaren. Glädjen att leva försvinner lätt i det digitalavärlden. Det blir ett liv som inte riktigt är på riktigt. Men ska väl inte kasta glas i stenhus, sitter själv väldigt många timmar vid datorn.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited