selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Springbank 21 är en superwhirre! Även Bowmore har en del i sitt sortiment som inte går av för hackor: 21 yrs och Voyage. En personlig favorit är även Linkwood Raw cask 1989 (Blackadder). Mycket rökig, oljig med "bottensats" av fatrester :)

Däremot är Brora överskattad tycker jag. Vi testade en 24-årig i klubben senast och den var en besvikelse trots sitt höga pris och årtal. Även 19-årig smakade tunnt.

Som kuriosa kan jag nämna att vi i vår lilla privata whiskyklubb en gång bjöd in Ulf Buxrud, Sveriges och tillika en av världens främste whiskykännare http://www.buxrud.se/whisky.htm

Han prisade Brora för att den hade potential... vi själva avgör vad det i flaskan smakar just vid provningen. :twisted: Tyvärr tyckte vi den provningen var för seriös också. Vi vill sitta ett gott gäng, dricka whisky, ljuga och bli på kanelen om man vill :wink:

Kika gärna in på vår testsida: http://www.xantus.se/whisky/

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 15, 2005 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spännande testsida! Sparar den till framtida inköp, rätt mycket jag inte smakat där.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nämnas kan ju att de tidigare testen var inte blindtester. Det är faktiskt ganska stor skillnad även om man inte vill inse det. Att se etiketten gör mycket mentalt. OCH en gång var det tjejer med. De hade inte alls samma smak som oss övriga. Fast om alla är överens så är det inte så kul heller :wink:

Observera Tullamore lååångt ner på listan. Då testade vi mycket bra sorter samtidigt och jämförelsevis så hamnade den way down. Vi blev alla förvånade...

I stort så kan man kanske gå efter listan men den är inte så rättvis alla gånger...

Numera har vi alltid en Springbank som "referens".

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Har provat några andra Springbank, men de kommer inte i närheten av 21-åringen. Sista fina flaskorna som tog slut (det var ett tag sen :( ) var Springbank 15 och Ardbeg 17. Väldigt olika men av samma klass, tycker jag.
Ok, Springbank 21 o 15 samt Ardbeg 17 är slutsålda.

Nybörjarfråga igen...antar att det "handlas" med utgångna flaskor.
Hur är prisutvecklingen o vad ska man köpa som har potensial?

Anta att man köper en 6 lord of the Isles...dricker upp 3 o säljer de andra 3 efter X år dubbelt så dyrt.

Nu är exemplet extremt men ni fattar iden va :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 13:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Glenfarclas håller riktigt hög klass. Deras 21 årgia är enorm. Välbalanserad och fulländad med toner från alla tårtbitar.
Godaste whiskyn jag druckit.

Ardbeg är lite överskattad här tycker jag 8)
Visst, den är bra, men inte i samma klass som varken Laga eller Laphroaig. Samma gäller bowmore, när det handlar om Islay whisky vill man ju att den ska sticka ut från mängden. Det gör inte bowmore på samma sätt som de andra från Islay enligt min mening.

Aberlour a'bunadh är en cask strength som är destillerad helt enligt 1800 talets metoder utan tillsatser eller modifieringar. Tex så grumlar den när man tillsätter vatten. Ser kanske inte så trevligt ut men smakar jävligt bra.

Ardbeg 1975 tycker jag dock är helt otrolig, tyvärr har jag smakat för lite av den för att verkligen hinna bilda mig en bra uppfattning om den.

Glengoyne är en prisvärd bjudwhisky som är lite mjukare i karaktären...funkar alltid.

Andra favvosar är självklart, Highland Park, Macallan, The Glenlivet, Springbank.

Tycker generellt att man får betala så mycket extra när man köper specialutgåvor att det inte är värt det med tanke på kvaliten. Tycker att 10-20yo lagring brukar vara fullt tillräcklig och bland de bättre av de flesta större leverantörer. Efter 25y lagring börjar whiskyn bli sämre hur man än lagrar, tänk på det :wink:

Fyfan va kul de hade vart att fa till högländerna på lite provningar..

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 13:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportis, det funkar inte så.
smakerna utvecklas inte på samma sätt när nånting buteljeras. Enda gången du skulle kunna tjäna pengar på att sitta inne på flaskor är om tillgången sinar.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men Sportis... du som reser en del borde väl inte ha svårt att hitta godbitar till bra pris?

Jag tycker jag slår frivolter varenda gång jag reser :shock:

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:
Men Sportis... du som reser en del borde väl inte ha svårt att hitta godbitar till bra pris?
Nu brukar jag inte hinna med så mycket mer än jobb, man vill ju inte vara borta från sin anlägg... *harkel* ja menar min familj för länge :wink:

Men här i Frasseland har de hyllvis med dricka i storköpen. Ska pallra mig bort o kolla on de har nåt från "ön".
Stänger 22 varje dag, stängt Söndag.
Vin säljs överallt, svårare att få tag i mjölk faktiskt.
Öl däremot är hopplöst. Finns bara de vanlig man ser överallt = Carlsberg export typ...
Dricker rätt lite vin. Wirre o öl är det som gäller. Lite av det med faktsikt.
Lite men BRA grejjer är min paroll.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 16, 2005 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ok, Springbank 21 o 15 samt Ardbeg 17 är slutsålda.
Nej, jag uttryckte mig lite oklart. Springbank 21 är utsåld. Kommer igen om ett antal år (minns inte vad de sa, men det var kanske 2008 eller nåt sånt). Har sett en flaska utomlands som affären skulle ha ett antal tusen för... Den senaste jag köpte gick på dryga 600 kr tror jag.

Springbank 15 och Ardbeg 17 tog slut hemma hos mig. Därav min ledsna smilie. De finns båda att köpa, vad jag vet. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 17, 2005 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I Frasseland har dom ofta mindre specialbutiker med vin/whisky. Kolla upp en sådan! Dom har ofta riktigt kul grejjer men en del är tyvärr dyrare än hemma på systemet...

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 21, 2005 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Glenfarclas håller riktigt hög klass. Deras 21 årgia är enorm. Välbalanserad och fulländad med toner från alla tårtbitar.
Godaste whiskyn jag druckit.
Låter ju trevligt då jag precis fått en sådan av mina jobbarkompisar då jag fyllde gubbe för 2 veckor sedan!

Den är fortfarande orörd och jag tänkte att den kanske kan komma till användning nu när jag skall tuna in min nya aktiva 5125:a :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 22, 2005 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en sådan som är 10-12 år men den är ganska medioker tyvärr... Men det kan ju vara enorm skillnad mellan årgångarna :D
Ska hålla utkik. Vad ligger den på i pris?

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 24, 2005 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

whiskeyöl!!!!!!

Jag kan rekommendera att testa Innis & Gunn som är en ale som är lagrad i 77 dagar på whiskeyfat. Ger en intressant smak, det är mer än finsmakaröl än ngt man vill dricka i mängder av.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 25, 2005 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
whiskeyöl!!!!!!

Jag kan rekommendera att testa Innis & Gunn som är en ale som är lagrad i 77 dagar på whiskeyfat. Ger en intressant smak, det är mer än finsmakaröl än ngt man vill dricka i mängder av.
en flaska är kul, men sen längtar man till den vanliga inns n gunns som
inte systemet verkar ta in i sverige men som jag drack mängder av i skottland i höstas. :)
ales regerar just nu.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är vi ett gäng som beställt ett fat från ett nytt destilleri http://www.kilchomandistillery.com/

Ska bli kul och spännande att vara delägare :D

Post new topic  Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next

All times are UTC+02:00