selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 03:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Feb 20, 2004 22:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Feb 15, 2004 00:00
Posts: 7
Location: Kiruna
Jag postade detta inlägg på Hififorum
Ni Linn-kunniga kanske kan hjälpa mig...läs hela diskussionen via länken ovan.
--------
Är det någon som vet något om en skivspelartillverkare som har startats av en f.d. Linn-konstruktör(tror han var konstruktör - kan ha varit en f.d. delägare el. liknande)

Jag träffade en som säljer några skivspelare, och jag ska antagligen köpa en av dem. Det var två eller tre Thorens i original(en TD160 samt två av annan modell tror jag) samt denna som är byggd av någon som varit knuten till Linn på något sätt. Han har alltså startat ett eget företag efter sin tid på Linn.

Jag vet ingenting om den, och kan inte hitta något på nätet heller!

Behöver hjälp! Vad kan det vara för tillverkare? Vilka modeller finns? Vad kostar de begagnat? Vilken ljudkvalitet? Bilder?

Han kom inte ihåg namnet på spelaren, och han kunde inte kolla upp det heller just nu, eftersom han har dem magasinerade, och själv jobbar han på annan ort.

någon här borde ju ha koll på detta


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 20, 2004 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Den enda jag känner till är från det sammarbetet med Hamish Robertson rån Ariston . som resulterade i RD11 sedan kom Hamish Robertson från Ariston ibråk på nått sätt så de gick skilda vägar han från Hamish Robertson behöll namnet och Ivor spelaren. han från ariston gjorde sedan en billigare spelare som hette RD11s medan Ivor förfinade spelaren och gjorde LP12an.

Såg din andra fråga om delar skulle tro att en hel del linn delar passar om inte allt utan tonarmsplatta precis som med Thorens TD150.
men ska du satsa på linn delar så kan du nästan satsa på en begagnad LP12a. Linnen är en förfinad ariston RD11 som är en förfinad Thorens TD150 som är en Förfinad Acoustic research (AR) kan man ungefär säga.
Och dagens LP12a är en mycket förfinad LP12a.

Någon annan skivspelare från någon tidigare Linn konstruktör känner jag inte till men däremot högtalarkonstruktör.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 00:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Feb 15, 2004 00:00
Posts: 7
Location: Kiruna
Tack för det :)

Då kan det vara den enklare Ariston RD11s som han säljer...

Det kanske blir en Thorens TD160/165/166 istället beroende på vilka modeller han har till salu, vilket skick de är i, och vilka versioner, tonarmar de har mm.

En LP12 är lite för dyr för mig just nu. Kanske om något år...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 02:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Citat från hififorum:
"På samma sätt som A.G Bell inte uppfann telefonen, men var en j*vel på att marknadsföra och driva idén framåt(efter att han mutat sig till patentet), så kanske dagens kultspelare kanske bara varit en parantes i HiFi historien om inte Ivor varit framme"

-Jag förstår inte varför alla Idioter sammlas på hififorum. Men det är väll kanske tur, för då slipper vi dom här. :roll:



Anars finns ju Linn Basic, om man vill ha en billigare Lp spelare.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 03:35 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Feb 15, 2004 00:00
Posts: 7
Location: Kiruna
Siffernisse:
Jag förstår inte vad du menar, vad är det för idiotiskt med citatet du klistrade in ovan??? Han har ju helt rätt - om det har gått till så som det beskrivs i tråden på hififorum. Vi lär väl aldrig få veta vilken historia som är 100% korrekt.

LP12:ans konstruktion är i alla fall inte Linn's egen från början. Sen kan man ju tvista om den är stulen eller helt ärligt framtagen i samarbete med Hamish Robertson och att de fick "behålla" konstruktionen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 07:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det där inlägget är ju ändå relativt positivt. Det är ju sant att oavsett om LP12:an var Ivors helt egna idé eller om det var helt någon annans idé och han bara snodde konceptet, så var det Ivor som gjorde den till en succé. Det tror jag ingen kan säga emot.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det är svårt att veta vilken av historierna som är sann. Åh ena sidan har vi Ivor som säger att det var ett sammarbete och att det mesta av arbetet var hans och andra sidan har vi en före detta Linn anställd som säger vad han anser vara sant, då får man nog tänka på att Ivor har lätt för att göra sig ovän med folk runt omkring (det står till och med i annonserna när de söker folk att de som söker måste klara av att hanskas med en sur och grinig chef något åt det hållet.)
De enda som med säkerhet vet sanningen är ju Hamish Robertsson Och Ivor och kanske några mer som var med i starten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 13:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Babar wrote:
Siffernisse:
Jag förstår inte vad du menar, vad är det för idiotiskt med citatet du klistrade in ovan??? Han har ju helt rätt - om det har gått till så som det beskrivs i tråden på hififorum. Vi lär väl aldrig få veta vilken historia som är 100% korrekt.

LP12:ans konstruktion är i alla fall inte Linn's egen från början. Sen kan man ju tvista om den är stulen eller helt ärligt framtagen i samarbete med Hamish Robertson och att de fick "behålla" konstruktionen.
--LP12 an förändrats/ förfinats under mer än 25år av Ivor( och Linn), och prestandan har legat i absolut världsklass under denna tid. Det är därför den är en "kultspelare", Inte för att dessa två typer byggde en föregångare till LP12 typ 1975, eller för att Linn har någon speciell marknadsföring.....kanske det han menar i sitt inlägg???

... kanske jag tolkade inlägget lite fel igår kväll(natt), :shock: vilket gör att det kanske är jag som är "idioten" :oops: :oops: :lol:

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited