selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun May 15, 2005 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag testade att ta bort plastringen som sitter runt baselementet på mina Katan. Det blev en klar uppgradering, framförallt i basen men jag upplever även övriga register som renare.

Testa, det tar 1 sekund att ta bort dem och högtalarna är faktiskt inte fula utan dessa plastringar. Jag kommer definitivt att köra utan dessa framöver.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 16, 2005 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ah.. kanske samma på Tukan. Upptäckte förra veckan att det var en plastring där dom gick att ta bort. Den satt nämligen lite snett och när jag började pilla så upptäckte jag det.

Får väl lova att prova när alla prylar har kommit till rätta (slutsteg, bänk etc).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 16, 2005 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Detta fungerar säkert på fler modeller än Katan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 16, 2005 20:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Provade idag på mina Espek, hörde ingen skillnad, men det gjorde jag iofs inte på Ninka heller...

hoppas vi talar om samma sak...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 16, 2005 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har hört ryktesvägen att en snubbe från Linn rekommenderat detta på en demo av Espek, men det har inte blivit av att testa detta förren nu. Hemma hos mig är det i allafall inget snack om saken. Det blir klart lättare att följa basgångar utan plus att mellanregistret blir renare. Hur det fungerar kan jag däremot inte förstå eftersom ringen sitter vid sidan om elementet. Men låter det bättre så är det bättre. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Hur det fungerar kan jag däremot inte förstå eftersom ringen sitter vid sidan om elementet. Men låter det bättre så är det bättre.
Någon mer som har positiva erfarenheter runt detta?
Jag har ju inte ens plockat bort gallrena på mina Ninka av den anledningen att jag tycker att det är snyggare med dom på plats!
Men det kanske är värt att plocka bort dom? :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vissa högtalare låter bättre med galler (alt front-tyg) på sägs det.
Bara att testa.
Otroligt lite skillnad dock, jag har alltid kört med skydd.
Mycket större skillnad att efterdra elementen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 07, 2005 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Någon mer som har positiva erfarenheter runt detta?
Jag har ju inte ens plockat bort gallrena på mina Ninka av den anledningen att jag tycker att det är snyggare med dom på plats!
Jag håller med om att Ninka är mycket snyggare med galler på. Dustcapen i mitten är för liten för att baselemten ska vara riktigt estetiska. :)

Själv har jag kört utan galler sedan jag köpte mina nuvarande Katan för ett par år sedan. Provade just att ta bort ringen också. Tja, det blev lite bättre. Väldigt lite, tycker jag. Låter som att någon väldigt svag resonans i mellanregistret försvinner, kanske skallrar gummiringen mot lådan? Att sätta små bitar dubbelhäftande skumtejp mellan ring och element verkar minska skillnaden mellan av och på.

Jag kan utan problem leva med galler och ringar på, den här typen av skillnader tycker jag är som finputs. Riktiga skillnader är såna där jag sitter vid datorn ett rum bort och bara inte kan fatta att det svänger så bra.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 07, 2005 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Då lämnar jag nog galler och ring på plats och nöjer mig med min slutstegsuppgradering...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 10, 2005 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Lejonklou wrote:
Själv har jag kört utan galler sedan jag köpte mina nuvarande Katan för ett par år sedan. Provade just att ta bort ringen också. Tja, det blev lite bättre. Väldigt lite, tycker jag. Låter som att någon väldigt svag resonans i mellanregistret försvinner, kanske skallrar gummiringen mot lådan? Att sätta små bitar dubbelhäftande skumtejp mellan ring och element verkar minska skillnaden mellan av och på.
Ja du har helt rätt, testade att trycka dit plastringen noggrant så att den satt så bra som möjligt. Nu är skillnaderna mycket små. Hade nog satt fast ringen lite för slarvigt tidigare. Men nu vet man i allafall det.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited