selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue May 31, 2005 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Fick frågan igår vad ett monoblock var och jag kunde inte ge ett bra svar... Man kan ju ha stereofiter och monofilter i slutstegen - eller?. Är det så att stereo ger passivt och mono aktivt eller hur fasen är det? :? Jag är smått förvirrad på begreppen... :oops:

Det är ju bra att veta vad man har för grejer själv. Vad kallar jag mina aktiva LK100? Monoblock?

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 09:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ett monoblock är ett slutsteg som bara förstärker en kanal, helt enkelt.

Kör du aktivt förstärker dina slutsteg både höger och vänster kanal. Däremot på olika frekvenser, beroende på vad för aktivt kort du satt i (bas eller diskant).

Monokorten kallas monokort eftersom det används ett per kanal i slutsteget, dvs du behöver trycka i två monokort i ett steg när du ska köra aktivt. Stereokort behövs det bara ett av per steg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Ett monoblock är en förstärkare som förstärker en signal. Ett exempel på ett sådant är LK240.
En stereoförstärkare förstärker två signaler i ett par. Ett exempel på ett sådant är LK140
Ibland använder man en monoförstärkarkonstruktion för att bygga stereo (eller multi) förstärkare, dvs man lägger i två (eller fler) identiska monoförstärkarkort* i lådan. Ett exempel på ett sådant är Klout (som då är en "dual-mono" förstärkare. )

Om man tänker på hur förstärkaren man ska aktivera är konstruerad går det lätt att förstå vilka aktiva kort man behöver, "mono" eller "stereo".

Exemplen igen:
LK240 - monokonstruktion - 1 aktivt monokort i varje burk
LK140 - stereokonstruktion - 1 aktivt stereokort i varje burk
Klout - 2x monokonstruktion - 2 aktiva monokort i varje burk


VH,Carl

*alternativt att man routar 2 monoförstärkare på samma PCB


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Aha... still confused... but perhaps on a higher level.
Nä, jag fattar :wink:

Mina LK100 är stereokonstruktioner och jag kör då aktiva sterokort i dom... Hepp!

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 11:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Edit:

5105, Majik, LK100, Klout tar två monokort.

LK240 tar ett monokort.

LK85, LK140, 2250 tar ett stereokort.

5125 tar två stereokort och ett monokort.

Chakra Cx100, Cx200 tar nya chakrakorten (vet inte detaljerna här)

Klimax-serien tar inga kort alls, extern låda behövs.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
En lättare begreppsförvirring uppstår med din LK100. LK100 är ett stereo slutsteg, dvs den förstärker två kanaler. Ett LK100 kan driva två högtalare, en högtalare per kanal alltså. (Hade du haft monoblock, ex. LK240 eller klimax solo hade du behövt två slutsteg för två högtalare.)

Namnen på korten förvirrar lite, men som Ayn sa är ett monokort bara ämnat för att aktivera en kanal medans ett stereokort är konstruerat för att aktivera både höger och vänster högtalare.

LK100 är alltså ett stereo slutsteg men av en äldre konstruktion och kräver de äldre monokorten, i en LK100 som körs aktivt sitter det två monokort, ex. två diskant kort. LK140 är en nyare konstruktion och i ett aktiverat LK140 sitter det ett stereokort.

Hoppas jag fick till det rätt nu, och på ett pedagogiskt sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Förvirringen sitter kanske i att ett "stereoslutsteg" inte nödvändigtvis behöver förstärka en stereo-signal. Det betyder bara att steget har två kanaler. Ett monoblock har en kanal.

Ett stereoslutsteg kan användas för ..
-) fullregisterförstärkning åt två högtalare (normal passiv drift)
-) åt att förstärka samma register aktivt för två högtalare (normal aktiv drift = "horisontell" aktiv biamping)), eller att
-) förstärka två olika register i samma högtalare ("vertikal" aktiv biamping), eller rentav
-) två fullregisterförstärkningar till samma högtalare! ("vertikal" passiv biamping)

Så .. enkelt exempel dubbla LK100+Ninka aktivt, antingen diskantmonofilter+basmonofilter i varje = en LK100 per högtalare, eller en LK100 för två diskantmonofilter och den andra för två basmonofilter = en LK100 per register.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Då hade jag rätt fast fel egentligen... :roll:

Verkar varit en "bra" fråga för det var ju inte så enkelt svar som jag trodde...

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Din fråga om vad monoblock är är enkel - det är en förstärkare för en signal.

Var rätt säker på att LK100 är 2 x en monokonstruktion på samma PCB - Lejonklou, var är du?

Att den tar monokort är solklart, stereokorten fanns inte förrän LK85/LK140 introdcuerades

Mono eller stereo, bra låter dem i alla fall :)

VH,Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 21:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
daniel.n wrote:
-) åt att förstärka samma register aktivt för två högtalare (normal aktiv drift = "horisontell" aktiv biamping)), eller att
-) förstärka två olika register i samma högtalare ("vertikal" aktiv biamping), eller rentav

...

Så .. enkelt exempel dubbla LK100+Ninka aktivt, antingen diskantmonofilter+basmonofilter i varje = en LK100 per högtalare, eller en LK100 för två diskantmonofilter och den andra för två basmonofilter = en LK100 per register.
Fråga som ungefär har med tråden att göra: Någon som testat och jämfört de olika alternativen att köra biampad/aktivt som Daniel skriver om ovan, dvs ett slutsteg/högtalare eller ett slutsteg/register?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hej, här är jag! :)

Det där med monokonstruktion på samma PCB är ett lurigt begrepp, tycker jag... Med "monokonstruktion" brukar man mena att oavsett hur många kanaler som finns i förstärkaren så är alla kanalerna strikt åtskilda. Av Linns förstärkare är bara LK240 och - vad jag minns - LK280+Spark det. Klout har gemensam trafo för kanalerna = inte strikt monouppbyggd. Dock är de 2 PCB:na på Klout åtskilda och identiska. Nästan monokonstruktion, alltså.

Sedan är LK100 en helt vanlig stereoförstärkare. En trafo, ett kretskort och två kanaler. Finns ingen riktig anledning att kalla den för monokontruktion på samma PCB, för i så fall är i stort sett alla vanliga förstärkare det.

Linn började med monokort, sedan började de göra stereokort och behöll även monokorten. Sen uppgraderades de och det blev nya och gamla kort, som ej bör blandas i samma system. Vanligtvis är det ett register med två kanaler på stereokorten (t.ex. diskant hö+diskant vä) men till centerkanalerna gjordes speciella bas/diskantkort. En riktigt soppa, tycker jag.

Med Chakrastegen går de tillbaka till monokort, vilket är klart smidigare. Fördelen är att man kan koppla registren precis som man vill.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Lejonklou wrote:
Med Chakrastegen går de tillbaka till monokort, vilket är klart smidigare. Fördelen är att man kan koppla registren precis som man vill.
Hurra! :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Lejonklou wrote:
Med Chakrastegen går de tillbaka till monokort, vilket är klart smidigare. Fördelen är att man kan koppla registren precis som man vill.
Härligt Fredrik, då funderar jag på att skaffa Akurater och bara köra baskort i alla förstärkarna. Kommer nog låta blytungt! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Och då är alltså PCB....??? :oops:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Kretskort. Eller som det heter här, "mammaplank". Står väl för Printed Circuit Board antar jag. Plattan som allt (utom oftast nätdelen) sitter fast på.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited