selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 20:31 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag hittade installationsmanualen för Aktiv-moduler. Det är detta som gjort mig lite fundersam:

Image

Men på nästa sida finns följande fortsättning som ger lite klarhet i ämnet:

Image

Kan inte se några problem med att använda slutsteget i Majik självständigt med Aktiv-moduler installerade.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 16, 2005 23:20 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har inte hunnit koppla in Kolektorn än, annat i ett helt fristående system som står i sovrummet för närvarande.

Men jag tog några bilder på insidan. Inte mycket innehåll i en Kolektor egentligen:

Image

Image

Image

Men jag har en fråga. Vad är det för nätdel som sitter där? Enligt Daniels revisionssida skall detta vara den första varianten av Kolektor, utan switchad nätdel. Volymskalan går från 0-60 också. Men inte ser det här ut som en ringkärnetrafo? Finns det någon ytterligare sorts transformator?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 17, 2005 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
per wrote:
Vad är det för nätdel som sitter där?
Konventionell nätdel med en s.k. kretskortstransformator. Brukar vara vacuumgjutna i epoxiharts och ha en EI-kärna av staplad plåt. Det finns ringkärnor för kretskortsmontage också, vilka vanligtvis ger mindre störfält.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 27, 2005 13:40 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag provade att koppla Kolektor->LK100->Power in på Majik, men detta verkar inte vara någon lysande ide. Då jag slog på enheterna hördes en hiskelig störning i högtalarna, jag skulle gissa att det är en variant av en 50 Hz-störning. Någon musik gick inte att spela.

Det som kändes märkligt sedan var att om jag stängde av Majiken helt, så var störningen borta, men någon musik i diskantregistret gick ändå inte att spela. Svagt svagt hördes det i och för sig. (Kanske var jag som inte vågade vrida på volymen ordentligt. Musik genom endsast diskanter låter ju inte så hälsosamt.) Jag tvivlar på att Majiken verkligen är konstruerad för att routa en inkommande lågnivåsignal genom de aktiva korten.

Jag blev faktiskt lite nojig med tanke på att det i manualen talades om ”BANG” om man gjorde på fel sätt, men tillbaka i sin ursprungliga konfiguration svängde allt fint igen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited