selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Om Hebbe
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 14:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jan 11, 2005 22:53
Posts: 12
Location: Halmstad
Tillhör den skaran som under sina studieår i Luleå (Maskin) fastnade i Takt & Tons garn (tack Per och Peter som på den tiden visade mig den rätta vägen...) när jag i själva verket var fast bestämt att införskaffa Hifi&Musiks 25 KSEK-paket. Efter att först ha hört lilla Creek lira skjortan av Rotel, och sedan Intek snäppet över Creek var första steget taget. Ut gick man med en stor kartong och fönöjt leende, snart hittade jag också mina första Nexusar. Steget upp från Ljudbutikens lilla audiofilpaket var STORT (Dual förstärkare, Goodmans korvkioskburkar och en Dual 505-3 som har fått göra lång och trogen tjänst, finns fortfarande inom familjen).

Några år och ett antal besök hos T&T senare tog jag efterhand steget upp till mina nuvarande burkar; Mimik och Basik/K9 som källor, Majik-IP som stärkeri samt Keilidh, allt i passiv mode. Jag upplevde att jag nu nått den nivå där jag skulle vara nöjd, varje snäpp uppåt skulle kosta så mycket mer än det var värt. Kairn/Klout/Keltik m.m. fanns inte ens i sinnevärlden att kunna nå.

Åren har gått sen dess, flyttar har gjorts från norr till söder, via Kongl. Hufvudstaden, barn finns runt benen och farsan upptäckte återigen LJUDET. Min fru har också, efter att jag låtit henne ta del av bra ljud, stor förståelse för den sjuka jag nu drabbats av. Detta har resulterat i att jag till stor del kommer att kunna låta stereoljudet återta sin rättmätiga plats i rummet. Dock får detta kombineras i ngn form av hemmabiolösning (krav från ungarna vid förhandlingen för att acceptera havregrynsgröt och böngryta som baskost samt ansjovis med vaniljsås för den lyxiga touchen varje fredagkväll). Det roligaste av allt är att den som mest uppskattar bra ljud är vår lilla 3-åring, som njuter för fullt. Grabbarna däremot tycker att mp3-inspelningar i mobiltfn gjorda från TV-högtalarna är höjden av lycka... :roll: ...kan väl konstatera att jag inte nått fram där än...

Nåväl, nu har jag påbörjat sökandet efter olika vägar att uppgradera mitt system och, ärligt talat, även lyssnat på maskiner utanför Linn-familjen (dock inga referenstester). Ett problem är att jag inte vet själv hur "framtidssäker" jag ska vara i uppgraderingen, eller om jag ska gå vägen mot tidigare Linn-generationers toppburkar. Misstänker att det i slutändan blir tillfälligheterna som styr valet (då rätt burk och rätt plånboksinnehåll möts i en smäktande vals...), inom rimliga ramar, dvs Unidisk, Klimax och Komri får nog vänta ett litet tag, ganska många såna små tag faktiskt...

Bilder är inte aktuella, då jag i dagsläget inte har mer än en hög med leksaker där ngt svart och körsbärsfärgat tittar fram baköver.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 21, 2005 17:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Välkommen till forumet!

Som källa kan jag rekommendera Classik Movie Di. En komplett biomaskin som även spelar musik cd väldigt bra, (har en själv).

Köper man en ny så kan man välja mellan Europeisk eller Amerikansk version, dvs med Scart eller Component utgång. Jag tog US version pga att man kanske vill ha en Projektor i framtiden om man nu skulle fortsätta bygga på "bio-delen". :)

_________________
man får det man betalar för


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited