selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 14:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: uppgrad.råd
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 23:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Feb 12, 2004 23:11
Posts: 36
Location: uppsala
hej NY här..har en fråga...sitter med keilidh+majik+karikIV+lp12,,och funderar på o lägga ca. 6000kr på uppgradering...ska jag välja
1.Gå aktivt(lk100+kort) eller
2. kanske byta ut keilidharna mot ett par bagagnade Kaber (säljer jag mina keilidh+lägger 6000kr i mellanskillnad),vad skulle ni ha gjort,,båda vägarna verkar lika intressanta enligt mig...
Mvh
Henrik Mattsson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
För 6000+sälja Keilidh kan du få ett par begagnade Ninka. Om dina Keilidh inte är för gamla. Jag skulle inte tveka själv i det valet. Alternativt kan du lyssna på Katan, en otroligt bra högtalare men som tyvärr kräver betydligt starkare förstärkare än den du har.

Av de alternativ du själv angett skulle jag välja att köra Keilidh aktivt. Att köra en Majik på Kaber tror jag inte på. Men detta är ingen kombination jag lyssnat på. Däremot är Keilidh aktivt med Majik + LK100 en trevlig kombination, dessutom kan du då byta till Ninka och köra de aktiva på en gång utan att behöva byta de aktiva korten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 23:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Feb 12, 2004 23:11
Posts: 36
Location: uppsala
hej tackar för snabb respons,,hör till saken att jag gillar de lite äldre apparaterna mer,skulle därför utan att ha lyssnat iofs,välja kaber hellre än nyare högtalare tex. ninka,tycker redan att det lät tillräckligt bra på den tiden(ca 1995)kanske en ngt ovanlig åsikt ,,men så tycker jag.

tacksam för flera åsikter
/henrik mattsson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 12, 2004 23:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Jag skulle, som gammal Keilidhägare, helt klart gå aktivt! Körde mina med tre LK100 och jag tycker att det blev en otrolig skillnad (kontrollen ökade avsevärt samt att de små basarna/mellanregistrena gick en bra bit djupare) till en väldigt låg kostnad jämfört med passiv drift. Kaber är ett alternativ, men då krävs det betydligt mycket mer att driva dem med än en Majik, vilket innebär en hyfsad utgift då du åtminstone behöver ett LK140 (alt gå på en Klout), vilket innebär att en ev framtida uppgradering till aktiv drift blir ganska kostsam.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
ett alternativ skulle ju även vara ett par begagnade Kaber och ett begagnat LK280 så länge. håller med om att majiken inte räcker till för Kaber annars är det en fantastisk högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 10:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
hepcat wrote:
ett alternativ skulle ju även vara ett par begagnade Kaber och ett begagnat LK280 så länge. håller med om att majiken inte räcker till för Kaber annars är det en fantastisk högtalare.

Jag har kört Kaber passivt med LK280+Spark. Min rekommendation är att inte fundera på Kaber utan aktivt filter och rejäla slutsteg. Lk100 är för klent. Men med rätt förstärkeri är Kaber en fantastisk högtalare.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 11:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
ring runt bland affärerna! jag tror att du kan hitta lk100+plus kort för mindre än 6000. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 13, 2004 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag tycker att du ska byta majiken mot en Kolektor eller Wakonda och köpa ett slutsteg (eller två LK 100 + kort, men det landar väl snarare på 8-9000) för pengarna. Jag kommer ihåg när jag bytte min majik mot Kolektor + LK 100, det var en jätteuppgradering.

Men det beror ju också på din 12:a, om den är gammal så skulle jag lägga pengarna på den

Henrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited