selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: The Wall - USA vs. UK
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har alltid tyckt det låtit löjligt att påstå att det ska skilja sig i olika pressar av skivor (CD). Visst håller jag med om att många nyutgåvor och samlingsskivor inte riktigt håller måttet, men inte ska det vara nån skillnad mellan en europe-release och en USA-release som släpps samtidigt?

Var på stan med en kompis och vi hittade Pink Floyd - The Wall i en beggat affär. Eftersom jag nyligen köpt mig ett exemplar så fick han köpa detta ex.

På kvällen gjorde vi en liten jämförelse med låten Hey You. Vi tre som gjorde jämförelsen uppfattade liknande skillnader. Ska försöka beskriva hur jag upplevde det, även om det är svårt att sätta namn på lyssningsintryck.

Version 1: Kallare, mer detaljer och lite avskalat. Kändes som att det fanns mer nyanser i alla toner.

Version 2: Varmare, lättlyssnad, mindre nyanser än version 1.

Skillnaden på dessa upplevde jag som att version 1 spelade i ett bredare "omfång". En ton lät "AaaCcdE" eller "aaDdEeE", medan version 2 lät "AAACCDE" eller "aaDDeee" om ni förstår vad jag menar. Det gick att uppfatta mer nyanser i varje ton på version 1.

Sen var det som att version 1 spelade ett steg ljusare än version 2, vilket jag tror medför att version 1 lättare medför lyssningströtthet.

Vilken version som lät "bäst" är nog mycket av en smaksak. Version 1 är nog mer hifi-korrekt, medan jag tror många skulle föredra version 2 på grund av drivet, att den är lättlyssnat och har ett varmare ljud.

Version 1 var USA-pressen och version 2 var UK-pressen. En annan upptäckt var att spårindelningen skiljer sig lite och Comfortably Numb börjar på olika sätt. Den ena versionen börjar med ett intro, medan den andra skivan börjar med låten och introt återfinns i slutet på föregående spår.

Tror att båda skivorna är de tidiga utgåvorna, de är hur som helst inte nå nya utgåvor. Kanske denna information räcker för att identifiera vilka utgåvor det är, om någon är intresserad.

USA: Columbia, C2K 36183
UK: Harvest, CDS 7460368


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Intressant, trodde att detta med att olika pressningar låter olika inte i så stor utsträckning gällde cd utan mest vinyl.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 15:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Intressant jämförelse. Har själv jämfört en del vinyler hit och dit där det ibland är jättestor och ibland jätteliten skillnad, men aldrig lyssnat på olika pressningar av cd-skivor.

Kan någon som vet säga vari skillnaderna mellan cd-pressningar ligger. Har det göra med mastringen/mastertapens kvalitet, själva pressningen och/eller något annat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 794
Location: Förenade Arabemiraten
Klanters wrote:
Kan någon som vet säga vari skillnaderna mellan cd-pressningar ligger. Har det göra med mastringen/mastertapens kvalitet, själva pressningen och/eller något annat?
Det finns så många steg som kan försämra ljudet och tipset är att musiken låter bäst ifrån landet som artisten kommer ifrån.

:)

Debatten kan liknas vid varför samlingsskivor "alltid" låter sämre än orginalet.

Jag har exempel på CD-skivor som är "trasiga" i europa men bra i USA.

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Klanters wrote:
Kan någon som vet säga vari skillnaderna mellan cd-pressningar ligger. Har det göra med mastringen/mastertapens kvalitet, själva pressningen och/eller något annat?
Det finns så många steg som kan försämra ljudet och tipset är att musiken låter bäst ifrån landet som artisten kommer ifrån.

:)

Debatten kan liknas vid varför samlingsskivor "alltid" låter sämre än orginalet.

Jag har exempel på CD-skivor som är "trasiga" i europa men bra i USA.

/mvh
Fredrik
Vad menar du med trasiga?

När det gäller cd-pressningar har jag förstått att kopiering av masterband för att skicka någon annanstans inte alltid görs utan konvertering till annat (digitalt) format. Diverse andra ändringar görs också. I så fall är det inte så underligt om olika pressningar kan låta olika. Eller?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Vet inte vilka skillnader som kan finnas men man kan väl utgå från att det hela utgår från en "mastertape".

Denna skall sedan "överföras" och "pressas" på CD i en fabrik.
Överföringen vet jag inte alls hur den går till, men jag antar att det alltid kan göras förändringar mot den första, riktiga mastern och det kan ju ändra ljudet hur mycket som helst egentligen.

Sen när den ska pressas i fabrik så måste väl utrustningen kunna inverka precis lika mycket som hur en cd-spelare kan påverka ljudet. Olika maskiner - olika ljud.

Nu vet jag inte hur "nära" dessa två versioner är, det enda årtalet jag hittar är 1979.

Jag kan även säga att båda versionerna låter mycket bra och i de flesta fall bättre än den musik som släpps idag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 22:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
Hej allihopa!

Läste på Svalanders hemsida en artikel som förklarade ämnet på ett enkelt och bra sätt så som jag uppfattat att skillnaderna mellan Europa/ USA och Japan uppstår. http://www.svalander.se/cd/usa.htm

Tyvärr går det inte att beställa skivor så billigt längre från andra sidan pölen, då tullverket nu fått fart på sin kontroll - säkert rätt ur ett EU-perspektiv men trist som entusiast och konsument :evil:

Ett tag beställde jag uteslutande från USA och visst är det skillnad. Större och mindre men generellt alltid en skillnad till US-pressens fördel.

Allt ovan gäller CD :!: Jag skulle vilja säga att skillnaderna är minst lika stor som på vinyler

/ Zeedje

_________________
Silent can be violent!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Detta erbjudande har jag skickat ut på Faktiskt.se och gör det här åxå:

Jag har fortfarande kvar 2 stycken japanpressningar av The Wall (vinyl förstås) varav en "sealed"
Eftersom jag har Muren i ett antal versioner (film, Berlin, original vinyl och cd) så kan jag tänka mig att sälja den oöppnade vinylen, om nu någon känner ett behov av en sådan. Synd om den bara ska stå hos mig och skräpa.... Betalade ca 250:- i början på 80-talet när den kom ut. Någon som vill köpa?


/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
jag tänka mig att sälja den oöppnade vinylen, om nu någon känner ett behov av en sådan. Synd om den bara ska stå hos mig och skräpa....
WOW
Detta skulle kunna få mig att köpa en 12:a igen :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
jag tänka mig att sälja den oöppnade vinylen, om nu någon känner ett behov av en sådan. Synd om den bara ska stå hos mig och skräpa....
WOW
Detta skulle kunna få mig att köpa en 12:a igen :!:
En Linnist utan en LP12:a :shock:


/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
En Linnist utan en LP12:a :shock:
Jag vet... tragiskt inte sant :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
En Linnist utan en LP12:a :shock:
Jag vet... tragiskt inte sant :wink:
Tragiskt är bara förnamnet... Knalla nu ner till Anders och beställ ett verk :D Gör så och han ser säkert till att du får några bra vinyler med på köpet....

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited