selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 01:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tjo,

jag är en högljudd jäkel pga av detta intresse och andra (inte alla som har rikt och plan-hyvel i klädkammaren :D). Dessutom kvällsmänniska. Har insett att det matchar dåligt med att bo i samma kåk som offensiv-aktivister med preferens för tysthet. Matchar säkerligen ganska dåligt med folk överlag egentligen, men det har alltid gått bra tidigare, även om nån säkert stört sig i tysthet. Hursomhaver, problemlösning på G: jag funderar på bygga hus! :)

Då uppstår en viktig fråga: jag tror jag fått ner alternativen till två. Av dessa två, vilket vardagsrum har störst potential för überjäkla superljud i både stereo och multikanal månntro? :) Detta är alternativen:
Image
Image

.. och detta är några snabbhafsade möbleringsalternativ jag funderat på (somliga av 2+3-bilderna är det egentligen hörnsoffa jag tänker på, men det fanns ingen hörnsoffemall i Visio) .. :

Image

Ni har nu alla chansen att hjälpa mig göra mitt viktigaste hifi-val någonsin, så snälla, vad tror ni?? Tack på förhand!

Själv lutar jag mot nedersta möbleringsförslaget i mitten, dvs första av dom två färgglada planritningarna. Apparatskåp skulle jag i dom två fallen antingen fälla in i klädkammaren eller köket (då osynligt från köket förstås :) ).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sånt här är ju bäst på tfn men...
Det mer fyrkantiga v-rummet är att föredra; ytterväggar är mer stabila än innerväggar o det andra är rätt långsmalt = svårt.
Se till att ha bra isolerad dörr på rummet o be dom isolera väggar o tak. Normalt är det ingen direkt ljudisolering.
Du ska ju kunna spela sent!!

Be dom rita in jordade eluttag med egen kabel från proppskåpet. Separata uttag/kablar för annat, belysning mm

(även i det tänkta HIFIgarderoben. Titta på om utrymmet under trappen räcker, perfekt)

Se till att ha bra fönster i rummet (skaller mm) Dimmer låter skit, inget sånt i huset.
fundera på om du ska ha rör i väggen/tak för högtalarkablar etc. Blir en del i ett 5.1 system.
El i tak för projje?
Hur är golvet? Betongplatta är stabilt o bra. Annars be dem att förstärka golvet. Ja va tusan be dem göra stabila väggar med!

Ang möblering är ditt förslag det jag skule valt med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 03:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Quote:
Dimmer låter skit, inget sånt i huset.

Vad menar du med det här!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jan, tack för tipsen! Vi tänker rätt lika hör jag :). Vissa grejer går nog bort att ens fundera på, typ grundtyp och fönstertyp, men övriga nämnda förberedelser ska definitivt undersökas. Väggarna är lite jobbiga, dom limspikas på fabrik utan isolering, men enligt andra husbyggare så upplevs dom inte som lyhörda. Det är inte lägenhets-stuket med metallreglar/gips, utan trä+spånplatta. Enkelt tillägg är ju att banka gips ovanpå spånplattorna. Detta gör också att väggarna är extremt jobbiga att "öppna", så elschema för kåket måste betänkas ordentligt redan vid uppförandet.

Kul diskussion detta tycker jag :P, keep the tips coming!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 16:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bland de mest spännande trådarna jag sett även om den knappt satt igång! Måste vara hur häftigt som helst att själv välja exakt storlek på alla rum! Det jag tänkte på är att det ju finns några bra kvoter mellan höjd/bredd/längd för att minimera stora toppar och dalar i ljudet. Har du säkert redan tänkt på men nämner det ändå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tyvärr är det så att jag inte kommer ha råd att bygga en kåk där jag själv sätter planlösningen helt efter eget huvud, utan det kommer bli ett val mellan dom billigaste modulhusen som går att uppbringa. Tanken är lixom att hellre plastmattor och ett till synes inte alls "imponerande" hus, än att inte ha råd alls och därför bo kvar i bostadsrätten. Ett himla lätt val, i mina ögon :), men inte allas.

Hursomhaver, detta har då implikationen att jag får välja mellan dom färdiga planlösningarna för dom modulhus jag anser vara tillräckligt billiga, vilket jag gjort (och då tänkt lite på resten av huset också förstås, haha). Dessa två framstår som dom två trevligaste kandidaterna just nu. Sen har man ju mer makt att pillra i ett hus också, en planlösning är ju inte skriven i sten när man bor i hus...

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 16:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 12, 2004 19:47
Posts: 135
Location: Boden
Har själv precis köpt hus, flyttar i juli. En av dom delar som jag lagt störst vikt vid när vi har tittat på hus har varit att det ska finnas ett storleks och ljudmässigt bra vardagsrum samt ett bra separat musik/bio rum.

Nu längtar man tills det blir flytt så man får sätta igång :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Så underbart det måste kännas, grattis ! !

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
Det jag tänkte på är att det ju finns några bra kvoter mellan höjd/bredd/längd för att minimera stora toppar och dalar i ljudet. Har du säkert redan tänkt på men nämner det ändå.
om jag får lägga ett ord (vilket jag kanske inte borde eftersom här borde du maila svanå för ett definitivt svar) så kan du räkna lite vart resonanserna kommer på denna sida:

http://www.naqref.com/rumsres/rumsreso.html

om jag fick välja på papper så att säga skulle det bli det v-rum som va på 22.4kvm, det verkade va lagomt med gipsväggar...

sen som sagt be dom isolera innerväggarna när dom väl bygger skiten :)

kul iaf :D jag vill också ha hus :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
ALLA får lägga ett ord :). 22.4-rummet har rätt vettiga ratior mellan dimensionerna faktiskt (självklart har jag räknat lite :P)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 20:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
daniel.n wrote:
22.4-rummet har rätt vettiga ratior mellan dimensionerna faktiskt
Precis, det vesäntliga är väl att ena längden inte är en jämn storlek av den andra, 3*6m eller 4*8 är väl inte så bra eftersom båda längderna förstärker vissa frekvenser. Utan alltför mycket rumstestande så tror jag som bla Jan nämt att ju stabilare väggar desto bättre. Fredde fick t.ex till klart bättre ljud i sin förra lägenhet när han flyttade högtalarna från alldeles framför innerväggen som gungade med friskt till bakom en yttervägg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Stämmer med mina erfarenheter också.. inne på mitt andra hus nu och ytterväggarna är bästa bakgrunden till frontarna! Inte fel att bygga på reglarna med extra material och isolera lite mer... det blir så mycket lättare att få en bra basåtergivning som både är tajt och går djupt!
Även om man har fönster mot ytterväggen så brukar det låta bättre med högtalarna mot denna vägg! Treglasfönster som väl är standard i dag bör vara bäst dämpade.

Enligt vad jag hört så skall man undvika fyrkantiga rum(misstänker att stående vågor trivs i dessa..) och sträva efter skokartongsmodellen!

Funderar du på multiroom lösning också? När man bygger huset från början finns ju alla möjligheter :? Nätverk och lite Linn knekt o.s.v. skulle kunna bli ett riktigt Linn hus! Tänk dig att det svänger även i badrumet och sängkammaren :roll: :oops: :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Du har inte funderat på att flytta till ett mindre samhälle norrut efter E4:an? Visst lite pendling blir det ju, men då kan du köpa precis det hus du vill, komplett med biogrotta etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Sambon lägger veto mot att bo o-centralt, hon är av åsikten hellre lägenhet i stan än villa "i bushen". Kompromissen blir att hitta billig kåk i stan.

Jo det finns gott om tankar på hur man ska kunna göra huset till en hi-tech lekstuga :D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited