selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nu är jag köpa-tagen!
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 00:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Hallåj :)
Jag går i uppgraderingstankar. Jag har nu ett surround-system med Yamaha receiver och Wharfedale diamond 8.3 frontare+center.
Men jag tänkte "konvertera" till 2-kanaligt.
Och då har jag varit uppe i Luleå och lyssnat på alla möjliga Linn-kombinationer, och jag fastnade DIREKT för Linn måste jag erkänna :)

Så jag har kikat runt lite. Utan att lägga ut en mindre förmögenhet vill jag ha bra, klart o fint ljud. kort och gott ;)
Skämd åsido, jag har kikat på kombinationen Linn Majik + Linn Mimik.
Men då finns ju Genkin och Kolektorn också. Vilka är prisvärdast/mest välljudande? Jag tänkte ta och uppgradera högtalarna vid ett senare tillfälle då jag inte spelar mina fullt ut riktigt ännu, dom har alltså mer att ge :)

Tack på förhand.
MVH Patrik Sandberg


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
hej och välkommen hit.

Jag skulle nog satsa på Genki och kolektor men där behöver du ett slutsteg till men det vet du väl redan. Annars så skulle du kunna gå på kombinationen Genki och Majik.
Nu känner jag inte till de whaferdalarna i fråga men whaferdale brukar ju ha mycket att ge.

P.s Mimiken är iofs en mycket prisvärd spelare men det kan vara problem att få fram vissa reservdelar om något skulle hända med den.

MVH Mikael


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 10:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Instämmer med Hepcat! Mimik är en ruskigt bra CD-spelare vilken du nu kan få tag i till oförskämt bra pris! Satsa på att ngt billigare Linnslutsteg när du ändå är i farten för Majiken är kanske lite för klen för dina högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 13:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det låter som du skulle kunna få veta en hel del om du frågade nasoferm, som har haft ett nästan identiskt system med det du funderar på...Wharfedale 8.2, Mimik, Majik (om jag minns rätt).

Annars kan jag mest säga att Mimik/Majik är en rätt klassisk kombination, och det finns ju anledningar till att det är så. För de priser jag sett Mimik säljas för de senaste månaderna är det ju ett oförskämt bra köp.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 16:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Tack för alla tips!
Hur är försteget i Majiken då ?
"duger" det så att säga ?
Kanske räcker med att köpa en sån och ett lite större slutsteg?
Ni har nog rätt, jag har sett Genkin beg. för runt 8-lappen.
Men den kanske går att få tag i för ännu bättre pris?
Någon som vet nån bra annonssida ?

MVH Patrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 16:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Ayn wrote:
Det låter som du skulle kunna få veta en hel del om du frågade nasoferm, som har haft ett nästan identiskt system med det du funderar på...Wharfedale 8.2, Mimik, Majik (om jag minns rätt).

Annars kan jag mest säga att Mimik/Majik är en rätt klassisk kombination, och det finns ju anledningar till att det är så. För de priser jag sett Mimik säljas för de senaste månaderna är det ju ett oförskämt bra köp.

Jag måste bara få säga att du är obehagligt lik en kille från Piteå :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 17:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Eller varför inte börja med att lägga allt krut på en bra CD, sedan fortsätta med försteg när ekonomin återhämtat sig. Sedan är det bara slutsteg och högtalare kvar : )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 19:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jepp jag började även jag med yamaha/wharfedale kombo dock 8.3...sålde alltihopa och körde på med Majik/Mimik. Funkar ypperligt vid ansträngd ekonomi, men om du har tålamodet så skulle jag nog lägga slantarna på en bra cd till att börja med.
Betänk att reservdelarna till Mimiken är slut...
Jag tycker att du ska lyssna mera på Genkin och fundera om inte de vore en bra start.
Yamahastärkaren kan du lätt bli av med när du kommer över en trevlig slutsteg/förstegs-kombo.
Går ju alltid att byta in yamman på t&t ifall dom får in några trevliga försteg/slutsteg...

Vad gäller anonnssida där de finns en hel del Linn-prylar, så är nog www.hifimagasinet.com ett bra ställe att starta på. Håll även utkik på de andra Linnåterförsäljarnas hemsidor...

Lycka till och välkommen till forumet!

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 19:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Ny kollektor och ny Lk85:a på Stereokompaniets rea; 5900:- resp 5900:-, nypris 8500:- resp 8000:-; bara där har du "prutat" 4700:-...sen köper du en Genki på beg-privatmarknaden, och kompletterar med lämplig högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 02, 2004 23:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det är ju en del här som inte tycker Genki:n är så himla bra, jag tycker det kan vara värt att fundera på någon annan källa till att börja med, särskilt om du inte har supersystem i övrigt.

När ändå stereokompaniet är i farten så kolla in deras cd-hylla, en arcam cd62:a för 2900 kr :!:

Även om en Genki kan vara hyfsad så är värde/krona skyhögt på den om du frågar mig! :wink:

Ska försöka övertala lillsyrran att köpa den, men har inga förhoppningar...ett litet kliv upp från en sanoy bokhylle-stereo för 900kr....


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited