selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Feb 16, 2005 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Eagles "hell freeze over" är m bra, men min erfarenhet är pinsamt liten- mer eller mindre hos Linn handlarna.

Har ni några tips?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 16, 2005 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Har sett några konserter på DVD och ibland är det roligare med bild, medan det ibland faktiskt är bättre med en vanlig live-CD.

Det är kul att se stora publikhav och grupper som showar. Själv har jag 3 Dream Theater DVDs och dom har ju mindre roliga scenshower, samtidigt som dom är duktiga musiker - lite för mycket i allt, är deras motto. På dessa DVDs är dock kommentatorspåren mycket intressanta och blandningen av musik och spelningar. Jag uppskattar "dokumentärkänslan" i många fall.

Rena konserter på DVD som jag sagt "wow" över är väl att se Maiden spela live på Rock in Rio med den enorma publiken. Annars är det många band som är osedda på DVD, då de tenderar att kosta så jäkla mycket.

Har även Norah Jones första DVD, vilket är en okay DVD... fast inte direkt något extra. Där gör sig en CD minst lika bra.. så länge man inte är intresserad av hennes yttre :oops:

Har även en Marillion DVD som jag inte tyckte höll klass, varken i musikväg, upplägg och ljud-, bildkvalitet.

Mycket med live-musik är väl känslan att vara där och omgivningen. Då jag aldrig riktigt förstått det där med att man vill få det att låta "live" hemma. Har aldrig hört att det låtit bra i en konsertlokal, iaf inte så att jag skulle byte det mot det jag har hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 16, 2005 22:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Är hyfsad novis även jag (tills man har en Unidisk kan man ju ändå inte njuta till fullo ;)), men det verkar finnas ett stort värde av att se konsert-DVD - åtminstone jag har plötsligt fattat vad det handlar om, typ...
  • Peter Gabriel - Growing Up. Fantastisk konsert. Mercy Street ger mig rysningar, långt ifrån enda låten som gör det iofs... :)
  • Underworld - Everything Everything. Innan jag sett den här fattade jag inte riktigt vad det var som var så bra med Underworld. Helt sanslösa folkhav! Inget för den som inte gillar electronica dock...
Fler tips efterlyses även här!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 794
Location: Förenade Arabemiraten
equi2 wrote:
Mycket med live-musik är väl känslan att vara där och omgivningen. Då jag aldrig riktigt förstått det där med att man vill få det att låta "live" hemma. Har aldrig hört att det låtit bra i en konsertlokal, iaf inte så att jag skulle byte det mot det jag har hemma.
Wow inte!? jag kan hålla med att många spelnaingar har kasst ljud men jag har varit med om några undantag som jag verkligen skulle VILJA kunna åtesrskapa hemma.. :)
annars är den nedan nämnda peter gabriel dvd:n ett bra test på en surroundrigg,
den känns välproducerad och stämningsfull.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 17, 2005 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
Stray Cats : Rumble In Brixton
Jädra bra DVD, bra musik och bra bild och ljud sen att dom slängt in en massa extra mateial gör ju saken inte sämre

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Just kollat lite snabbt på halva Crossroads Guitar Festival med bland annat Eric Clapton och ett stort antal andra guitarrister. Olika framträdande med varierande musikstilar. Mestadels är det blues, men går även åt countryhållet ibland. Ibland är det lite för "gubbig" musik för min del, även om det är roligt och inte minst spännande att se lite var dagens musik egentligen kommer ifrån.

Många duktiga musiker, spännande instrument och spelstilar. Framträdandena varvas dessutom med korta kommentarer och presentationer av de olika lirarna. Vad jag förstår är detta ett initiativ av Eric Clapton och han har även med i stora delar av framträdandena.

Jimmie Vaughan, Hubert Sumlin, Buddy Guy, Robert Randolph, Dan Tyminski, Ron Block, James Taylor, Joe Walsh, Vince Gill, Jerry Douglas, B.B. King, John Mayer, Carlos Santana... ... ett gäng kunniga musiker iaf.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 19, 2005 14:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
När man talar om Clapton måste man ju bara nämna "One more car, One more driver". Grymt sjysst konsert med ett alldeles ypperligt DTS-spår.
Sen har vi också "Billy Idol - VH1 storyteller" som är en trevlig spelning (också DTS) att avnjuta på era linnriggar där ute i mörkret...

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Beställde Jean Michel Jarres senaste koncert i Peking på DVD. Tyvärr har jag ingen bra spelare eller TV så jag kan avnjuta detta alster... Bevittnade honom live i DK för några år sedan och den spelningen hade det bästa ljudet jag hört hittills.
Peking-koncerten ska visst vara inspelad i 5.1 technology. Se mer på www.jeanmicheljarre.com

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: David Gilmour In Concert
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
En mycket bra konsert, både bildmässigt och ljudmässigt.

rekommenderas varmt.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
En DVD som jag tycker alla borde ha är The Last Waltz, The Bands avskedkonsert från 1977.
Inte bara en filmad grymt bra konsert utan filmkonst på högsta nivå av Martin Scorse.
Tidernas bästa rockfilm enl många (och mig).

http://www.imdb.com/title/tt0077838/

Tacksamt finns den att hitta för en hundring bl a på Ginza.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 10:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Slayer "War at The Warfield" ...lite taskigt filmad (lider av MTV-syndromet "vilken bildproducent som kan byta mest vinklar")...men ändå så jävla bra!! :-)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited