selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: hmm öhman
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jag satt å läste lite i en musik&ljudteknik tidning från förra året där herr öhman har lite teorier angående aktiv vs passiv drift....nån som är sugen på att läsa det? isf kan jag saxa det ur tidningen så ni får en läsa lite...men om ingen är intresserad så orkar jag inte eftersom det är en hel del text


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 16:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Du kan ju iofs först fråga dig hur mycket det har att göra under sektionen "Diskutera Linn" *hint* ;)

Jag flyttar tråden till Teknik, och påminner om att man gärna skapar trådar under den sektion där de passar bäst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Du kan ju iofs först fråga dig hur mycket det har att göra under sektionen "Diskutera Linn" *hint* ;)

Jag flyttar tråden till Teknik, och påminner om att man gärna skapar trådar under den sektion där de passar bäst.
ja jag vill ju att det ska diskuteras :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
saxa på!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
saxat ur molt #4 2001:

nästa steg är att ta bort det passiva delningsfiltret från högtalarna och ersätta med ett delningsfilter före effektförstärkarna istället.
Här introducerad inte bara nackdelar, utan faktiskt några fördelar också! inte i alla sammanhang dock....
Det nya delningsfiltret kan kretstekniskt vara aktivt eller passivt, men av praxis kallas det alltid aktivt eftersom det inte belastas av högtalarna - det finns alltså alltid ett aktivt steg inblandat som skyddar delningsfiltret från högtalaren. Det kan vara aktiv elektronik i själva delningsfiltret, det kan vara en buffert omedelbart efter filtret, det kan vara förförstärkaren eller själva effektförstärkaren. I högtalarsammanhang kallar man det alltså alltid för aktivt filter när filtret inte belastas av högtalarelementen.

Fördelarna med aktiva filterlösningar:

är att man kan blanda högtalarelement utan hänsyn till deras respektive känslighet och man kan använda olika förstärkare för olika frekvensregister. Man utnyttjar också förstärkarna effektivare än vid passiv filtrering, eftersom spänningarna från olika frekvensregister inte längre staplas lika högt på varandra.
Om man tex vill återge en signal på 35volt RMS vid 200hz samtidigt som det krävs 35volt RMS vid 10khz behöver man en förstärkare som kan svinga 70 volt RMS om man delar passivt. 70volt RMS är alltså 612.5W i 8 ohm! - ganska mycket.
Delar man aktivt emellertid så räcker det med 2st förstärkare som kan svinga 35volt RMS vardera, dvs 2st 153W-förstärkare, en annan fördel är att aktiva filter är mycket billigare samt enklare att konstruera!

Nackdelarna med aktiva delningar:

Är att man förlorar möjligheten att medelst passiva filterlösningar reducera distortion och kompression från högtalarelementen - man har ingen kontakt mellan filter och element längre.
En annan nackdel är ju att det måste finnas nivåinställningsmöjligheter eftersom det blir en "öppen lösning". Användaren kan ju skifta mellan olika förstärkare som kan ha olika ingångskänslighet (egentligen olika gain). Denna nivåinställningsmöjlighet betyder också att nivå kan ställas fel och det i själva verket blir svårt att veta om nivån nånsin står rätt, vilket kan vara lätt frustrerande - man vill ju inte behöva ta fram mätprylarna varje ggn man ska lyssna på musik.!
Om det aktiva filtret samt effektförstärkarna är inbyggda i högtalaren kan man förvisso ha fasta nivåer. men då uppstår en annan nackdel, nämligen att förstärkare och delningsfilter utsätts för vibrationer och höga ljudtryck. Även om småsignalelektronik inte är fullt så känslig som vissa tror så är den typiskt 100ggr känsligare än ett vanligt passivt filter i varje fall.

summa summarum kan man säga att det bara finns en applikation där det aktiva filtret endast uppvisar fördelar å det är i en subwooferapplikation..../end :wink:

orkar inte skriva det med subwoofern nu men det är i stora drag det som jag diskuterat om i tidigare trådar 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 19:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
En annan nackdel är ju att det måste finnas nivåinställningsmöjligheter eftersom det blir en "öppen lösning". Användaren kan ju skifta mellan olika förstärkare som kan ha olika ingångskänslighet (egentligen olika gain). Denna nivåinställningsmöjlighet betyder också att nivå kan ställas fel och det i själva verket blir svårt att veta om nivån nånsin står rätt, vilket kan vara lätt frustrerande - man vill ju inte behöva ta fram mätprylarna varje ggn man ska lyssna på musik.!
Nä, och därför är det ju fullt rimligt att tillverkaren av det aktiva systemet tar på sig ansvaret för att nivåerna är rätt. Om jag skulle börja joxa med nåt aktivt filter från Behringer eller dylikt skulle jag säkerligen behöva krångla hit och dit innan jag fick till en lösning som var någotsånär ens i klass med den passiva lösning jag hade från början innan de aktiva bryderierna. Därför gillar jag Linns aktiva 'paket' i och med att de har gjort allt jobbet åt mig - det är bara att skaffa aktiva kort, i med dem i slutstegen med de nivåer som satts för given kombo, och kör. Mer musiklyssnande, mindre teknikkrångel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
ayn problemet infinner ju sig om du vill byta steg.....hur är det egentligen kan man köra olika steg till olika register....för det e ju då signalstyrkan är svår att ha å göra med...

sen nämns inte behringer i denna skrift...Linn har ju den enda lösningen som finns när man vill köra aktivt...om allt inte ska va inbyggt i talarna...

vad jag menar är ju att det e trist att möjligheten att blanda märken försvinner iom aktiv drift :/

sen tycker jag det va en i överlag positiv förklaring från öhmans sida...han brukar ju va neg mot allt nästan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 21:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Haakan wrote:
ayn problemet infinner ju sig om du vill byta steg.....hur är det egentligen kan man köra olika steg till olika register....för det e ju då signalstyrkan är svår att ha å göra med...
Vad jag vet rekommenderas det inte av Linn iaf, troligen av just den orsaken.
Quote:
sen nämns inte behringer i denna skrift...Linn har ju den enda lösningen som finns när man vill köra aktivt...om allt inte ska va inbyggt i talarna...

vad jag menar är ju att det e trist att möjligheten att blanda märken försvinner iom aktiv drift :/
Nä, Behringer var bara ett exempel på en 'extern' tillverkare av aktiva filtermoduler som jag kom att tänka på just när jag skrev inlägget.
Sen att det blir svårt att blanda märken med aktiv drift är ju inget som i sig gör Linns aktiva lösning sämre. Det är solklart bättre med ett aktivt Linn-system än ett passivt. Många av de som aktiverar sina Linn-system är ju just så insnöade att de/vi har uteslutande Linn i anläggningen sedan länge hursomhelst ;)

Det man KAN göra om man absolut vill experimentera är att skaffa sig en tunebox som man sätter i filter i, sen är det bara att hänga på vilka steg du vill till det. Förslagsvis likadana steg, men det gäller ju oavsett om du kör aktivt eller passivt. Det kan bli lite jox att få till det bra som sagt, men som sagt, omöjligt är det definitivt inte. Har inte testat nåt sånt själv, bristen på berättelser från andra som gjort det tyder kanske på att det inte blir så bra heller...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
behringer är ju en kanongrej för att experimentera fram filter

sen tillverkar man ju bara en liten lådda med filtret...alt gör som linn


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 05, 2005 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Vad jag har sett så brukar linns förstärkare ha lika gain på deras olika förstärkare reserverar mig för att någon kanske skiljer men det rekomenderas ändå likadana förstärkare men om olika så rekomenderas den bästa på diskanten.

Jag begriper inte riktigt vad han menar med att reducera distortion och kompression från högtalar elementen? Förstärkaren får ju bättre kontroll på elementen vid aktiv delning och den låga utimpedansen från försärkaren utnytjas mycket bättre vilket borde leda till lägre distortion.

I övrigt tycker jag det verkar vara vettigt skrivet av I.Ö om än rätt så förenklat tror jag.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 06, 2005 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hepcat wrote:
Jag begriper inte riktigt vad han menar med att reducera distortion och kompression från högtalar elementen? Förstärkaren får ju bättre kontroll på elementen vid aktiv delning och den låga utimpedansen från försärkaren utnytjas mycket bättre vilket borde leda till lägre distortion.

ärligt talat förstår jag inte heller vad han menar :lol: men den mannen är ett mysterium...träffade förresten han idag före highend05 :wink: intressant men lite jobbig människa


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag funderar ibland över varför ingen någonsin kombinerar aktiva och passiva filter. Visserligen görs det ju nästan alltid när man kör passiva frontar och en sub, men jag tänker mer på fallet aktiv två- eller tre-vägare där man förutom att dela aktivt mellan registrena även kanske lägger till notchfilter för plåtkon-breakup elelr dylikt med passiva komponenter efter slutsteget.

Jag brukar även fundera över varför det alltid implementeras så att volymkontroll sker före aktiv delning. Vid låga volymer borde ju dom aktiva filtrena få väldigt låg insignal och därför ha otroligt mycket sämre förutsättningar .. det Bästa[tm] måste ju vara att först dela, sen justera volymen? (Vilket givetvis blir dyrt då man behöver många fler länkade volymkontroller iofs)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 07, 2005 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Jag funderar ibland över varför ingen någonsin kombinerar aktiva och passiva filter. Visserligen görs det ju nästan alltid när man kör passiva frontar och en sub, men jag tänker mer på fallet aktiv två- eller tre-vägare där man förutom att dela aktivt mellan registrena även kanske lägger till notchfilter för plåtkon-breakup elelr dylikt med passiva komponenter efter slutsteget.

Jag brukar även fundera över varför det alltid implementeras så att volymkontroll sker före aktiv delning. Vid låga volymer borde ju dom aktiva filtrena få väldigt låg insignal och därför ha otroligt mycket sämre förutsättningar .. det Bästa[tm] måste ju vara att först dela, sen justera volymen? (Vilket givetvis blir dyrt då man behöver många fler länkade volymkontroller iofs)
Blandning av aktivt/passivt finns i Komri o i Artikulat.
Aktiva filter före volym = problem att synka alla volympottar plus jag skulle inte vilja tvingas köpa 4 st försteg...

Inga problem för aktiva filter att ha olika "gain" att jobba med, skillnaden i spänning är rätt liten.

Bäst hade varit en högtalare med ETT register = aktivt utan filter!!!
Samt en sub till det.
Enkelt o bra :!:
Får ibland en känsla av att LINN vill dela upp i register för att sälja slutsteg o filter :?
5 register i Akurate?!?!?! herregud va komplext.
Från 2/3 register till 5 helt plötsligt. O dessutom behöver man en subb för att få tryck - sjukt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 12, 2005 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Jag begriper inte riktigt vad han menar med att reducera distortion och kompression från högtalar elementen? Förstärkaren får ju bättre kontroll på elementen vid aktiv delning och den låga utimpedansen från försärkaren utnytjas mycket bättre vilket borde leda till lägre distortion.
Om man bortser från själva delningsfunktionen som är effektivare i det aktiva filtret så har vi ofta problemet med att elementen inte beter sig idealt i alla förhållanden -> Leder till sådant som Daniel nämner som konutbrott m.m. Jag tror inte att det är helt enkelt att jobba bort dessa icke önskärda problem utan att blanda in passiva komponenter i form av spolar och kondingar.

Men om man redan från början har ett element utan nämnvärda resonanstbrott och idealt beteende så är aktivt det ultimata!
Jag gissar att Linn fokuserar rätt hårt på att få fram sådana element ..

Medans andra tillverkare som JM-LAB (Focal) Verkar förtjusta i att jobba med så många delningsgilter komponenter som möjligt!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited