selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: ----
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 07:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Roland wrote:
Med risk för OT.
ed wrote:
Menar du verkligen att en bränd skiva låter annorlunda till orginalet?.
Självklart.
sportbilsentusiasten wrote:
Fattar inte varför vi ens diskuterar detta på ett LINNforum...trodde detta var basik.
Trodde jag med. :?


Det är möjligt att det är självklart att en bränd cd låter annorlunda än en orginal cd. Men att säga att det är självklart på ett linnforum känns lite översittar fasoner. Om nu fråga är så himla dum och självklar kan man väl hänvisa till någon tidigare diskussion på forumet eller någon annan plats man kan läsa något. Om någon av mina elever ställer en fråga som jag tycker är självklar, säger jag inte det utan snarare försöker svara på frågan. Om samma elev ställer samma fråga många gånger då blir frågan dum:)

ed


Top
   
 Post subject: Re: ----
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ed wrote:
Roland wrote:
Med risk för OT.
ed wrote:
Menar du verkligen att en bränd skiva låter annorlunda till orginalet?.
Självklart.
sportbilsentusiasten wrote:
Fattar inte varför vi ens diskuterar detta på ett LINNforum...trodde detta var basik.
Trodde jag med. :?


Det är möjligt att det är självklart att en bränd cd låter annorlunda än en orginal cd. Men att säga att det är självklart på ett linnforum känns lite översittar fasoner. Om nu fråga är så himla dum och självklar kan man väl hänvisa till någon tidigare diskussion på forumet eller någon annan plats man kan läsa något. Om någon av mina elever ställer en fråga som jag tycker är självklar, säger jag inte det utan snarare försöker svara på frågan. Om samma elev ställer samma fråga många gånger då blir frågan dum:)

ed
Om du läser hela tråden så ser du att detta inte var mittt första inlägg = jag försökte verkligen förklara... Till slut tyckte jag att det VAR konstigt att diskussionen bara fortsatte o sa det.
Jag har inte kallat någon dum men om det finns någon som tagit anstöt, ber jag om ursäkt.
OK?

För mig är det dock även ur ett logiskt perspektiv så att det är ju inte för att det försvinner information i remastringen som gör att svänget försvinner. (där verkar vi ju vara överens)
Så då måsste det ju vara något annat, eller hur?

Vad tror ni?
Jag tror på mellanlagring - men ge mig alternativa förklaringar. Jag har inga problem att byta åsikt om det skulle behövas :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag tror inte mellan lagringen är ett problem däremot timing problem och skillnaden i hur ittorna och nollorna skrivs på skivan och hur lätt det är att läsa av dem.

Vad gäller remastering så ligger nog problemet hos mastering teknikerna.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
hepcat wrote:
Jag tror inte mellan lagringen är ett problem däremot timing problem och skillnaden i hur ittorna och nollorna skrivs på skivan och hur lätt det är att läsa av dem.

Vad gäller remastering så ligger nog problemet hos mastering teknikerna.
Det första kritiska ögonblicket är ju när mastertapen skall tankas in på den attans hårddisken. Här krävs ju dels bra utrustning, bra kablar, bra ev. försteg, bra ljudkort o A/D-omvandlare - är det inte bra tunedem i prylarna blir det ju inte bra - dels att ljudteknikern är rutinerad och inte lägger på en massa kassa filter och komprimering och equalizers och allt vad de håller på med.

Och sedan mellanlagringen. När ljudet skall "putsas" - huvva, på med mer filter och jäkelskap. Det kanske blir jitterproblem?

Nej, ju mer man läst inläggen i denna tråd och funderar på saken så känns det som en oerhört känslig verksamhet att mastra. Det finns nog lite för många "glada amatörer" där ute som inte har tillräcklig koll på alla ljud/svängförstörande faktorer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
skulle man kunna byta ut Sondek CD12 mot en enkel dator försett med ett ljudkort á 100:- som har "digital audio out" via TOSLINK
Nej det ligger nog nåt i det.. jag var mest inne på att det är vid avläsning (in), bearbetning och vid uppspelning (ut) som det händer saker. Problemet sitter inte direkt i om det är en cd, lp eller hd informationen ligger på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
Jag tror inte mellan lagringen är ett problem däremot timing problem och skillnaden i hur ittorna och nollorna skrivs på skivan och hur lätt det är att läsa av dem.
.
Men vilken skillnad är det mellan att skriva/läsa på HD jämfört med att skriva/läsa på CD då?

Om vi är överens om att skriva/läsa på CD är känsligt o kan sumpa "tunen" - vad är det som gör att ett HD inte sumpar "tunen"?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
hepcat wrote:
Jag tror inte mellan lagringen är ett problem däremot timing problem och skillnaden i hur ittorna och nollorna skrivs på skivan och hur lätt det är att läsa av dem.
.
Men vilken skillnad är det mellan att skriva/läsa på HD jämfört med att skriva/läsa på CD då?

Om vi är överens om att skriva/läsa på CD är känsligt o kan sumpa "tunen" - vad är det som gör att ett HD inte sumpar "tunen"?
Jag tror helt enkelt att det blir mycket mindre avläsningsproblem från hårddisken när den läser in i ramminnet som gör att processorn har mycket mera tid att bearbeta informationen.

Men sedan mistänker jag iofs att om de gör en massa andra saker samtidigt på datorn så kan det bli problem eftersom datorn bara gör en sak i taget iofs via pipelining så att den kan ha i gång fler saker samtidigt men den påbörjar endast en sak i taget.

Men som sagt jag misstänker att avläsningen från hdd blir mer exakt även timing mässigt efter att processorn har bearbetat informationen. Tänker lite på Kisto av någon anledning.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Någon som hört Kivor (Linn's egen lagra musik på HD o spela upp system)?
De gör precis detta o ENDAST det.

De som hört systemet (från opica) klassar det som runt Genki/Ikemi klass...
Dyrt som tusan o inte bättre än så.
Verkar som tom LINN har problem med mellanlagring :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
Någon som hört Kivor (Linn's egen lagra musik på HD o spela upp system)?
De gör precis detta o ENDAST det.

De som hört systemet (från opica) klassar det som runt Genki/Ikemi klass...
Dyrt som tusan o inte bättre än så.
Verkar som tom LINN har problem med mellanlagring :wink:
Kivor var det det hette ja skrev fel har ej hört systemet men om mellanlagringen skulle vara problemet så skulle ju i stort sett all ny musik låta bedrövligt vilket den ju trots allt inte gör även om mycket låter bedrövligt. Fast det som är analogt inspelat från början till skiva fortfarande låter bäst för det mesta.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 08, 2005 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
Fast det som är analogt inspelat från början till skiva fortfarande låter bäst för det mesta.
Det är vi överens om!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited