selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 07:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 23:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Annons på blocket:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=1896

Var ju billigt för silverkabeln, men misstänker att det inte bara är att koppla ihop med clasohlsonkontakter, någon som känner till det? Är till att löda och dona för att fixa dem eller? Annars är det ju väldigt lockande att testa, priset avskräckte ju inte direkt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 23:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
På Blocket? :)

Lödningen sägs vara avgörande, låt en handlare göra det...kontakter är inte farligt dyra heller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 23:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ähum, jaa alltså... :?

:roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 23:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Ja alltså klart det ska till att lödas, det är ren kabel. Läste kanske lite slarvigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 04, 2004 23:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Okej, men hur kommer det sig att man har 10 meter av den "över"?? Trodde inte den fanns oterminerad över huvud taget....vad tror du det kan kosta att få kontakter (och få dem ditlödda) på den hos någon linn-handlare? Det borde ju inte bli billigare än att köpa ett par direkt, känns lite ologiskt.

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 01:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
för de pengarna så är det bara att prova själv!

att löda är inte SÅ svårt,det gäller bara att ha värme på prylarna så man inte får kall-lödningar,och att använda elektroniklödtenn.

när jag varit hos den lokala linn-handlaren så har jag sett både den svarta och silverkabeln på lösmeter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Lödningen på silverkabeln sägs vara väldigt svår att få till bra. På High Fidelity i Stockholm löder de till och med om silverkablarna som kommer fördiglödda från Linn eftersom de inte är tillräckligt bra :!:

Då jag pratade med dem sa de att en silverkabel med tveksam lödning är sämre än vilken annan kabel som helst med en bra lödning...

Utifrån detta tror jag inte att det är någon bra idé att löda själv om man inte är mycket kunnig på att löda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 12:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
Jag har själv hört hur betydande lödningen är för silverkabeln. det är otroligt klantigt om man inte ser till att silverkablen är 100-procentigt fungerande - så stor var skillnaden.

har emellertid inte jämfört med de svarta intercon.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 17:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
I Luleå säger de samma sak att våra lödningar är faktiskt bättre än de från Fabriken. Men återigen lödningen är tydligen svår om man inte är utbildad eller vet att man klarar det skall man låta bli.
Jag skall lämna in mina Silver för omlödning då jag sett den lilla mängd som kommer från den feta kabeln in kontakten.
Apropå kontakter jag tror två stycken kostar över 1000 kr.
Jag räknade på mina 2 aktiva 5125ór sen dess har jag ont i magen.

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag löder allt jag behöver löda själv. :D :D Men jag är väl ingen nOOb på att löda direkt heller. Eller om jag säger så här min handlare löder inget åt mig :D .


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 19:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Evert Westman wrote:
Apropå kontakter jag tror två stycken kostar över 1000 kr.
Jag räknade på mina 2 aktiva 5125ór sen dess har jag ont i magen.
Haha, inte bra för hälsan den här hobbyn, nä det blir väl en slant om du ska köra silverkablar överallt. Om det är 1000 kr för två kontakter så tycker jag det låter dyyrt även om det säkert är sant men är det verkligen så att kontakterna är dyrare än kabeln..?

Hur som haver så tror jag jag skippar den investeringen, Fredde var ju inte odelat entusiastisk över silverkabeln så jag spar nog pengarna till något annat roligt. Dock tufft att se kabeln på lösmeter sådära.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sony wrote:
Evert Westman wrote:
Apropå kontakter jag tror två stycken kostar över 1000 kr.
Jag räknade på mina 2 aktiva 5125ór sen dess har jag ont i magen.
Haha, inte bra för hälsan den här hobbyn, nä det blir väl en slant om du ska köra silverkablar överallt. Om det är 1000 kr för två kontakter så tycker jag det låter dyyrt även om det säkert är sant men är det verkligen så att kontakterna är dyrare än kabeln..?

Hur som haver så tror jag jag skippar den investeringen, Fredde var ju inte odelat entusiastisk över silverkabeln så jag spar nog pengarna till något annat roligt. Dock tufft att se kabeln på lösmeter sådära.
Vad var det för kontakter ok nu vet jag inte om det är andra kontakter på silver kabeln men standard linn kontakterna kostar ju 80:- styck eller däromkring om inte priserna är ändrade.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 05, 2004 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
hepcat wrote:
Sony wrote:
Evert Westman wrote:
Apropå kontakter jag tror två stycken kostar över 1000 kr.
Jag räknade på mina 2 aktiva 5125ór sen dess har jag ont i magen.
Haha, inte bra för hälsan den här hobbyn, nä det blir väl en slant om du ska köra silverkablar överallt. Om det är 1000 kr för två kontakter så tycker jag det låter dyyrt även om det säkert är sant men är det verkligen så att kontakterna är dyrare än kabeln..?

Hur som haver så tror jag jag skippar den investeringen, Fredde var ju inte odelat entusiastisk över silverkabeln så jag spar nog pengarna till något annat roligt. Dock tufft att se kabeln på lösmeter sådära.
Vad var det för kontakter ok nu vet jag inte om det är andra kontakter på silver kabeln men standard linn kontakterna kostar ju 80:- styck eller däromkring om inte priserna är ändrade.
Det är en annan mer avanserad typ av kontakt på silverkabeln. Den påstås ska ge optimalt tryck mot kontakten på apparaten den kopplas in i utan att fastna så man får svettas för att ta bort den. Det är riktigt härlig känsla i den faktiskt!


Top
   
PostPosted: Mon Jan 19, 2004 11:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Hej!

Silverkabeln går alldeles utmärkt att beställa på lösmeter, den kostar 400kr per monometer. (Den svarta ligger på 125kr per monometer).

Observera att det är skillnad på kontakternas ljudkvalitet också! En uppsättning silverkontakter ligger på 1350kr för 4st.

Som det är med alla typer av färdiga kablar så är det kontakterna och termineringen som står för den stora delen av kabelns pris.

Det blir dock bättre att använda silverkabeln med enklare kontakter än att använda den svarta kabeln (förstås!) men lyssna på silverkabeln med silverkontakter och jämför med andra kontakter på samma kabel så förstår ni varför ni ska ha silverkontakterna också...

Det är tydligen ett helsike att löda silverkabeln, det krävs mycket värme, och då är det lätt att kontakterna blir skadade...se till att någon som är bra på att löda fixar det...

/Kinos


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 19, 2004 16:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
En skum sak med annonsen på hifimagasinet är att jag ingenstans på bilderna kan se Linn-loggan eller ens någon tillstymmelse till text. Är tveksam till att man ska göra affärer med killen utan att kolla upp det rejält :?

Som Kinos sade så gör kontakterna stor skillnad, jag skulle till och med drista mig att säga att kontakterna är den kritiska punkten på signalkablar. Vore intressant att testa t.ex. Bullet Plugs med anledning av detta, men det ligger ännu bara på planeringsstadiet.

Personligen upplever jag ingen särskilt stor skillnad alls mellan kablar i största allmänhet faktiskt, huruvida det beror på att jag har en anläggning som inte är så avslöjande eller om det är för att det helt enkelt inte är någon skillnad har jag ingen åsikt om än.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited