selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Akustik och tubetraps.
PostPosted: Wed Mar 10, 2004 22:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Har ägnar en del tid åt att leta sidor på nätet som behandlar ämnet akustik i ett HIFI relaterat perspektiv. Många sidor är allt för tekniska och ägnar sig åt för mig allt för avancerad matematik men en del principer har jag ändå lyckats snappa upp.

Diskant: inga större problem annat än att elementen bör vara riktade mot dina öron för högfrekvent ljud kommer inte tillbaks efter en studs.

Mellanregister: Problem här kan i och för sig vara reflektionen från hårda väggar och golv (själv har jag betong och parkett *suck*) men detta kan lätta fixas med textilier eller egentligen vilka föremål som helst, bokhyllor, blommar etc. Bara det inte är en plan yta så funkar det.

Bas
: Här har vi problemen, när frekvensen är låg så blir ljudvågorna långa och i bas området så är de typ 50cm långa och längre (vill ni ha en exaktare uträkning så får ni fråga nån mattenisse, finns säker nån medlem här som kan det:-) Problemet blir så att man måste ha en matta som är en meter tjock om man skall lyckas dämpa dessa toner. På HiFi Consults hemsida får man rådet att bygga sig en kub av stenull som är 1,5*1,5*1,5 m, vänta till frugan gått ut ett ärende släpa in kuben i vardagsrummet och fästa den i taket mellan dig och stereon. Man behöver nog snickra ihop en bra övertalning oxå :lol:

Nu till en eventuell lösning av problemet som jag tror mig ha hittat och som jag hoppas att någon av er har nån erfarenhet av nämligen något som kallas "tubetraps".
Om jag har fattat det rätt så är detta ett rör med förslutna ändar och ett mtrl i sidorna som släpper igenom luft så där lagom fort, summan av kardemumman är att när en bas ton slår emot rörer uppstår ett övertryck och luft börjar sippra in i röret, när fasen vänder så uppstår istället ett undertryck och lufter sipprar ut igen. Detta stjäl ju energi från ljudet som då dämpas.

Alltså ut med glasfiberkuben och in med ett drygt 1m långt rör i valfri färg.
Detta rör är oxå den hittills av mig känd HIFI pryl som frugan får ställa en blomma på 8)

Är den någon som har provat??

PS kanske man kan använda glasfiberkuben som ett påtryckningsmedel för att få köpa ett par rör?? :mrgreen:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 10, 2004 23:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fysiken har jag inte koll på till fullo trots att jag läser fysik på uni... :oops:

I vilket fall så fick jag ett tips på min lokala icke-linn-butik att ett hyfsat bra sätt att tesat hur en "tubetraps" påverkar ljudet var att tvinna ihop en vanliga maddrass hyfsat hårt och placera i någon hörn....ganska fiffigt och tycker man sen att de gör stor skillnad får man väl försöka hitta en mer estetisk lösning. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 11, 2004 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
skall vi se här våglängden på en 20hz ton är vid beräkning med ljudets hastighet i luft satt till 331m/s enligt formelsamling blir lambda (våglängden)/Frekvensen= 16.55 meter aproximerar man ljudets hastighet till 340 vilket man ofta gör så blir det 17meter. Jag utgår härefter med ljudhastighet 340m/s vilket ger att vid 70hz ger 340m/70hz=4.86 lamda. Lamda är m/Hz vid 100Hz ger det 3.4m vid 1kHz ger det 0.34 metervid 20KHz ger det 17cm. Vid reflektion med ett tätare medium så reflekteras vågen i motfas. Jag går väl inte in djupare på det här just nu. mer än att det gäller att minimera stående vågor och utsläckningar mao noder och bukar men det är väl sådant tror jag som tubetraps ock liknande försöker råda bot på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 17, 2004 21:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Har hittat en sida som säljer tubetraps (www.tubetraps.com) från staterna, detta tilldet fasila priset av $260 st för de billigaste. *suck*
Får nog gå på madrassmetoden istället.....

4000kr +frakt och tull utan att kunna testa först låter inte som en bra idé


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 00:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Svanå akustik är ju svensk försäljare som verkar vara mycket trevlig och hjälpsam. Har inte länk i huvudet men någon kan säkert bidra med det. Är vettiga priser också vad jag har hört (åtminstone i förhållande till vi betalar för en bra stereo..)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 00:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Har hittat en sida som säljer tubetraps (www.tubetraps.com) från staterna, detta tilldet fasila priset av $260 st för de billigaste. *suck*
Får nog gå på madrassmetoden istället.....

4000kr +frakt och tull utan att kunna testa först låter inte som en bra idé
Det låter ju inte så farligt ändå - hur får du $260 till 4000 spänn? ;) Dollarn står väl i lite dryga 7 kronor, så det blir mer nånting i stil med 2000...fast du kanske menade parvis iofs...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 12:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tubetraps är dyra att frakta eftersom de är så stora. Jag skulle absolut undersöka om det finns någon svensk återförsäljare. Svanå finns på

http://www.diffusor.com/

Förmodligen finns fler som sysslar med samma sak.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 20:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Jo, jag menade parvis....
När jag nu tar upp ämnet så hittade jag faktiskt en annons från en firma i Jönköping (Balance, tror jag) Men de har inget på hemsidan om tubetraps. Men får väl maka sig dit nån gång....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 30, 2004 00:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 23, 2004 21:03
Posts: 27
Hej!

Bygg själv och testa!

http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html
http://www.audiophilia.com/hardware/tubetrap.htm
http://www.soundstage.com/revequip/duvall05.htm

Tips:
Svarv
Isover rörskålar
Casco SuperSet
Lutftätt
Väggpapper som skal
Pereforera med hålstans, märk ut hål med hålmasonit
Silvertape
Silvertape som HF-reflektor


Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 09, 2004 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Hur har det gått med att bygga tubetraps?
Svårt, enkelt??
Resultat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 02, 2005 15:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 23, 2004 21:03
Posts: 27
Hej alla!

Antar att Ottos fråga är riktad till mig.

Jo du, det är relativt enkelt att bygga tubes om man har tillgång till antagligen en överhandsfräs med jig eller en svarv. Det kanske går att såga ut runda delar också, men det är inget som jag skulle ge mig in på.

Först måste man ha någon typ av cylinder gjord av komprimerad glasull/stenull. Jag köpte rörskålar från ett företag som arbetar med industriell vvs. Sedan limmar man på galvar och limmar igen glasullscylindern. Flödigt med sättlim, exempelvis Casco Superset fungerar perfekt.

I övrigt så måste man hitta på nåt för att bättra på cylindarnas W.A.F. För min fru räckte det med ett skal av pereforerad väggpapp som jag ämnar klä med svart bommullsjersy. Gavlarna svarvade jag i 16 mm MDF som jag sprutlackerade mattsvarta.

Det ljudmässiga resutatet då? Av att ha tubes i alla hörn i ett betongrum? Jo, som att ha sin anläggning i ett vettigt rum. Tight mellanbas, detaljrikt och "tyst" där det ska vara tyst. Djup och torr djupbas. Det går att spela mycket högre i rummet utan att det blir påfrestande. Mindre "läckage" till grannar och andra rum. Trevligare och lättare att prata och umgås i rummet.

Prova att rulla i hop en eller två madrasser och ställa den i det hörnet där det mullrar mest. Gör det nån skillnad? Blir det bättre? Isåfall blir det mycket bättre med tubes.

Prova! Lite DIY piggar upp!

http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

Mvh
Linntok


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 26, 2005 22:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Hej linntok!

Jag har ett några frågor kring dina tubetraps.

Vilken isover rörskål använder du (AluComfort, Tapelock, Boaflex eller annan)?

Behöll du aluminiumfolieytterskiktet på dom eller tog du bort det?

Hur hög gjorde du dina traps? Rörskålarna är väl 1200 mm, i alla fall enligt isovers hemsida. Tog du en eller två (eller till tak)?

Hur tjockt är materialet (runt 25 - 30mm kanske)?

Vilken diameter valde du? Hur har diametern betydelse?

mvh,
Json


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 23:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 23, 2004 21:03
Posts: 27
Hej json!

Rörskålen är en industriell typ med semitransparent täckpapper och inte alufolie, jag har inte namnet tyvärr.

1200 mm plus fötter och ovandel är höjden på mina tubes. Detta ger en god WAF då de kan användas som piedestaler för blommor etc.

Materialet är 32 mm tjockt, jag använder även ett ytterskikt av tjärimpregnerat papper, sk. väggpapp.

Att behålla alu-skiktet på en rörskål av sådan typ du nämner kan vara en god ide, det borde ge ökad HF-reflektion. Rätt byggd är tubes inte enbart LF-absorbent utan även till viss del HF-diffussor.

Jag valde 12 tums ytterdiameter, för att mina största akustikproblem låg i regionen 90-150 hz. Ytterdiametern är av största betydelse för frekvensomfång. Någonstans på de sidor jag tipsar om ovan förklaras detta och ungefärliga förhållanden frekvens/diameter anges. Minns inte riktigt var dock.

Det är vitalt att gavlarna och skarven på rörskålen görs lufttät, det påverkar effektiviteten markant.

mvh
Linntok


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 28, 2005 09:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Hej igen,

Tack för infot!

Angående diametern: Jo jag insåg, just efter att jag tryckt iväg mina frågor, att jag nog borde läst sidorna du tipsade om lite mer noggrant..... jag hittade en graf på www.tubetrap.com som visar att jag nog bör gå på 16 tums diam eftersom jag har problement runt 60 Hz (5.5 meters rum).

Om rörskålarna: Kollade in isovers hemsida och de har bara varianten med alufolie ser det ut som, men som du säger så kan det kanske till och med vara en fördel.

När jag kollar de lokala återförsäljarnas sidor så ser det dock ut som om jag måste gå på 50 mm tjocklek för att komma upp i diameter (324 mm innerdiameter och 50 mm tjocklek).

Vet inte hur tjockleken påverkar funktionen dock..... jaja, får väl prova. Antar att de inte är så dyra.... :wink:

mvh,
Json


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited