selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Debatton på forumet?
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 09:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Delat från Spec på 5105 och spinner även vidare på sid 3 i tråden om Tunedem. // Sony

Haakan wrote:
jag förstår inte varför alla måste ifrågasätta varför jag undrar sådana saker...jag kanske tycker det är roligt att få saker å ting bekräftade som jag hör...som sagt musiken är inte allt för mig
När du deltar i ett Linn-forum får du nog stå ut med det. ;) Musiken är allt för många Linn-människor skulle jag våga påstå. Annars skulle de/vi fokuserat mer på att jaga prylar från oherrans många olika märken istället för att hålla oss till ett och köpa skivor istället. Det är inget fel i att inte ge musiken all fokus, men bli som sagt inte förvånad över att du inte hittar många likasinnade åtminstone här. Desto roligare då att du skriver här, eftersom det är bra med mångfald :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
På grund av senaste tidens debattutveckling knåpar jag ihop några rader.
Jag är personligen väldigt ointresserad av allt vad teknik heter. Ärligt sagt tycker jag det ser dödens tråkigt ut med inlägg om 0,00001% bla bla bla och så vidare med en massa tekniska begrepp och värden. MEN jag ögnar igenom dessa trådar, läser inte det som verkar ointressant och skulle aldrig komma på tanken att sura över de användare som bevisligen får ut något av dessa trådar.

Visst att jag gärna skulle se att aktiviteten på musikavdelningen skulle vara än mer omfattande. Det är dock meningslöst att gnälla på andra för att dom inte skriver om det jag vill eller tar upp, för mig, ointressanta ämnen. Var och en får på eget initiativ skriva om sådant som berör ens egna intressen och åsikter. Svarar få eller ingen på det man vill ta upp till diskussion så är det bara att acceptera att intresset inte delades av fler. All verksamhet sker på frivillig basis, ingen betalar någon form av medlemsavgift och ingen får lön för något utfört arbete. Således är det svårt att ställa krav på forumets utformning och inriktning. Det jobb administratörer och moderatorer utför vilar, vad jag förstår, helt på ideell grund.

Jag har dock en del åsikter som jag passar på att förmedla. I en tråd jag startade för ett tag sedan blev det en lite infekterad stämning. Det var om Öhmans filosofi och så vidare. Det framfördes en åsikt som i min egen version lyder som följer. På ett Linn forum förväntas medlemmarna dela vissa grundläggande åsikter. En grundläggande åsikt tycker jag är att bedömningen av enskilda apparater sker utifrån en gemensam referensram. Om jag frågar om högtalare X kan göra sig bra hemma hos mig eller om steget Y kan driva Z på ett bra sätt så förväntar jag mig att svaren är grundade på liknande värderingar som mina egna. Annars faller lite meningen med ett specifikt Linnforum. Jag är inte intresserad av att höra om ljust och mörkt, stort och smått eller om nyaste QRLZ023 som Hifi&musik topptestade är bra. Eftersom taket ibland är lågt passar jag på att poängtera att dom som tycker om sådant jättegärna får göra det och diskutera det fast det blir utan min medverkan.

Nu är det dock så att man lär sig efter en stund vars dom som skriver mest står, och kan då modifiera deras uttalanden utifrån den informationen. Jag kan väl förstå om man ifrågasätter inlägg där man tycker att medlemmen i fråga far med vilseledande information, i den meningen att åsikten frångår grundfilosofin som detta forum vilar på. Om någon medlem rekommenderar en viss produkt som exempelvis ger större ljudbild men det sker på bekostnad av rena Tune-dem parametrar så förstår jag att det finns medlemmar som opponerar sig.

Nu postar jag detta inlägg under just denna tråd, ämnet är något helt annat, men antydningar ovan leder in på just detta. Det skulle ha kunnat passa under många andra trådar också så flytta det om ni vill. Vi får se om jag blir tvungen att återkomma och förtydliga något av det ovan skrivna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Haakan wrote:
jag förstår inte varför alla måste ifrågasätta varför jag undrar sådana saker...jag kanske tycker det är roligt att få saker å ting bekräftade som jag hör...som sagt musiken är inte allt för mig
När du deltar i ett Linn-forum får du nog stå ut med det. ;) Musiken är allt för många Linn-människor skulle jag våga påstå. Annars skulle de/vi fokuserat mer på att jaga prylar från oherrans många olika märken istället för att hålla oss till ett och köpa skivor istället. Det är inget fel i att inte ge musiken all fokus, men bli som sagt inte förvånad över att du inte hittar många likasinnade åtminstone här. Desto roligare då att du skriver här, eftersom det är bra med mångfald :)
1. linnfolk uppgraderar lika mycket som andra :wink:
2. ja tror inte så många här köper så mycket mer skivor än jag tex :shock:

3. puss på er alla vem skulle jag annars diskutera med på kvällarna :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Linnfolk uppgraderar lika mycket men inom samma märke :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 19:19 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tjagge wrote:
Jag är personligen väldigt ointresserad av allt vad teknik heter. Ärligt sagt tycker jag det ser dödens tråkigt ut med inlägg om 0,00001% bla bla bla och så vidare med en massa tekniska begrepp och värden. MEN jag ögnar igenom dessa trådar, läser inte det som verkar ointressant och skulle aldrig komma på tanken att sura över de användare som bevisligen får ut något av dessa trådar.
Om alla resonerar så kan jag inte se hur en tråd kan sluta i pajkastning faktist. Bra formulerat och håller med för fullt.
Tjagge wrote:
Således är det svårt att ställa krav på forumets utformning och inriktning. Det jobb administratörer och moderatorer utför vilar, vad jag förstår, helt på ideell grund.
Jo det är ideelt men alla förslag och åsikter välkomnas givetvis. Om ingen föreslår något så är saker förmodligen kvar som de är nu...
Tjagge wrote:
En grundläggande åsikt tycker jag är att bedömningen av enskilda apparater sker utifrån en gemensam referensram. Om jag frågar om högtalare X kan göra sig bra hemma hos mig eller om steget Y kan driva Z på ett bra sätt så förväntar jag mig att svaren är grundade på liknande värderingar som mina egna. Annars faller lite meningen med ett specifikt Linnforum. Jag är inte intresserad av att höra om ljust och mörkt, stort och smått eller om nyaste QRLZ023 som Hifi&musik topptestade är bra. Eftersom taket ibland är lågt passar jag på att poängtera att dom som tycker om sådant jättegärna får göra det och diskutera det fast det blir utan min medverkan.
Men utesluter den ena bedömningsgrunden den andra? Jag tycker att ett omdöme "enligt tune-dem är x bättre än y och med mina övriga komponenter z var det dock ett aningen ljust ljud IMO" är bättre än "bättre enl. tune-dem." Om jag har ett system som är likt recensenten ifråga och tycker att mitt system spelar vasst ibland kan det då vara läge att testa den grundligt själv och inte köpa ohört (inte för att jag tror många gör det men för resonemangets skull). Då ger ju den "subjektiva värderingen" tilläggsinformation som gör svaret bättre för mig än om det bara utgått från ett förutbestämt kriterie (tune-dem).
Tjagge wrote:

Nu är det dock så att man lär sig efter en stund vars dom som skriver mest står, och kan då modifiera deras uttalanden utifrån den informationen. Jag kan väl förstå om man ifrågasätter inlägg där man tycker att medlemmen i fråga far med vilseledande information, i den meningen att åsikten frångår grundfilosofin som detta forum vilar på. Om någon medlem rekommenderar en viss produkt som exempelvis ger större ljudbild men det sker på bekostnad av rena Tune-dem parametrar så förstår jag att det finns medlemmar som opponerar sig.
Fast är det inte lite onödigt att ifrågasätta en annan persons uppfattning då? Att man värdesätter olika saker är väl självklart och olika parameterar är olika viktiga för alla. Jag får väl tycka att Katan spelar bäst om högtalarna står i köket och jag sitter i min garderob så länge jag inte packar på andra att så ska de minsann göra. Att acceptera att man tycker olika är väl det vesäntliga?

med reservation för konstig stavning - är hungrig..

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jag tycker det är rätt lagom nivå på tonen i dom flesta debatter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Så länge dom inblandade tycker det så är det fint så. På senare tid har du Haakan varit med några gånger fast hållit en relativt vettig nivå tycker jag. Bra så, fast det är inte alltid alla som tycker om stämningen tycker jag mig se. Personligen har jag aldrig råkat illa ut, men jag sticker inte ut så mycket. Hur som, inte alla vill ha en smått fjantig nivå på diskussionerna och det får alla respektera. Vidare tjänar alla på att ribban ligger högt och inte lågt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 24, 2005 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
tror inte jag spytt ur mig nåt personangrepp sen MC försvann :lol: saknar han faktiskt, har senast idag bönat (läsa mailat) å bett om att han ska komma tillbaxs å diskutera med mig på den roliga nivån vi hade


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tjagge wrote:
I en tråd jag startade för ett tag sedan blev det en lite infekterad stämning. Det var om Öhmans filosofi och så vidare. Det framfördes en åsikt som i min egen version lyder som följer. På ett Linn forum förväntas medlemmarna dela vissa grundläggande åsikter.
Ja, man bör gilla musik :wink: Hur man vill att den presenteras är upp till var o en.
Om man ska tvinga forumdeltagarna att vara LINN nördar o leva 100% efter Tune dem" vore väl lite ja....snävt
Men det är ju ett Linn forum så man kan ju ana vart sympatierna står :D
Tjagge wrote:

En grundläggande åsikt tycker jag är att bedömningen av enskilda apparater sker utifrån en gemensam referensram. Om jag frågar om högtalare X kan göra sig bra hemma hos mig eller om steget Y kan driva Z på ett bra sätt så förväntar jag mig att svaren är grundade på liknande värderingar som mina egna.
Ja, ganska säkert vill man veta vilket som svänger bäst, men det är ju kul med andra synvinklar med.

Jag tex som ni kanske vet gillar även sk HIFIbög ljud. Sväng är det basala men låter det snyggt dessutom = WOW

Bra om vi kan ha högt i tak, det är bra med debatt!
Om man bara kan ha respekt för att vi alla tycker lite olika.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tjagge wrote:
Visst att jag gärna skulle se att aktiviteten på musikavdelningen skulle vara än mer omfattande.
Tror inte det är så konstigt.
Musiksmak är ju svårare att diskutera.
Om man ÄLSKAR Lundell - vad skulle man diskutera liksom... då har man ju alla plattor redan... ja ni fattar.. O om man vill diskuera detaljer, går man väl in på forum enbart för denne man.


Däremot prylar - vi alla planerar väl nästa steg (n vecka eller 3 års plan).
O iså fall VAD skulle kunna passa?
= Massor att snacka om! Och att drömma om!
Att drömma om att köpa nya U2 är liksom ingenting :wink:

Musiken ÄR det viktigaste för mig men dikutera Linn prylar är en annan sak.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Tjagge wrote:
Visst att jag gärna skulle se att aktiviteten på musikavdelningen skulle vara än mer omfattande.
Tror inte det är så konstigt.
Musiksmak är ju svårare att diskutera.
Om man ÄLSKAR Lundell - vad skulle man diskutera liksom... då har man ju alla plattor redan... ja ni fattar.. O om man vill diskuera detaljer, går man väl in på forum enbart för denne man.


Däremot prylar - vi alla planerar väl nästa steg (n vecka eller 3 års plan).
O iså fall VAD skulle kunna passa?
= Massor att snacka om! Och att drömma om!
Att drömma om att köpa nya U2 är liksom ingenting :wink:

Musiken ÄR det viktigaste för mig men dikutera Linn prylar är en annan sak.

exakt :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited