selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 16:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
daniel.n wrote:
Precis så är det. Den här diskanten är nu "besudlad" :).
I sådana situationer skulle man behöva radera lite information i huvudet så man inte sitter och tänker på det. Känns ju bra att fler har samma åkomma. När jag började fundera på om k400:an kunde störa basreflexröret på mina katan fastnade det på hjärnan och funderade på det istället för att lyssna på skivorna bara. Är tveksam till att jag hörde någon ljudmässig förbättring av att flytta kabeln men hjärnmässigt blev det de..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
daniel.n wrote:
Precis så är det. Den här diskanten är nu "besudlad" :).
I sådana situationer skulle man behöva radera lite information i huvudet så man inte sitter och tänker på det. Känns ju bra att fler har samma åkomma. När jag började fundera på om k400:an kunde störa basreflexröret på mina katan fastnade det på hjärnan och funderade på det istället för att lyssna på skivorna bara. Är tveksam till att jag hörde någon ljudmässig förbättring av att flytta kabeln men hjärnmässigt blev det de..
hehe jag tror inte det går att göra nånting åt en sådan åkomma...jag har levt med den hela livet å lär fortsätta :D

det gäller främst prylar jag själv tillverkat (inte bara hifi)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Sen så har nog min Ekwal-diskant plast-faceplate. Byter jag blir det metall. Även om alla säger att det inte är nån skillnad mellan dom så .. skulle det ändå kännas bra på någe vis :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
Sen så har nog min Ekwal-diskant plast-faceplate. Byter jag blir det metall. Även om alla säger att det inte är nån skillnad mellan dom så .. skulle det ändå kännas bra på någe vis :)
Skulle inte förvåna mig om det är en viss skillnad på dem. Har dock inte jämfört på samma högtalare. Metallen känns mycket mer rejäl, speciellt när man drar åt dem.

En fördel med plast-faceplaten är annars att det på dem är väldigt lätt att ta bort de tre bågarna framför diskanten. Knipsa med en elektroniktång bara :D. Låter bättre. De blir ju lite känsligare för beröring, men de nya softdomarna verkar inte skadas av ett lättare tryck. Du kanske ska testa innan du byter till de nya? Notera att det var så Linn tänkte släppa dem först, innan nån sa stopp och belägg, det måste vara något slags skydd framför.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Är det inte ge gamla 15/03 diskanterna till Keilidh som är av metall med tre metall-ribbor och de nyare diskanterna i plast, eller har de nyaste diskanterna blivit i metall igen??
Är det någon Ljudskillnad?
Jag blev lite besviken när jag bytte från Keilidh till Ninka och (min son 2 år) upptäckte att man kunde böja de tre ribborna hur som helst (det kunde man ej på de gamla diskanterna i metall.

mvh
Steffe

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
De nyaste soft-domarna kom först i plast, sedan i metall. De ser likadana ut med de tre parallella ribborna (som inte fanns med på Linns prototyp).

En bekant som bytt mellan dem tyckte att skillnaden var liten men hörbar. Har inte gjort en direkt jämförelse själv.

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited