selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Högtalare (intryck)
PostPosted: Tue Jan 06, 2004 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Såja, då har man fått lyssna på Classik/Katan (K400 biwire)

I en liten lägenhet med lagomt mycket bokhyllor, en soffa och stenväg bakom högtalarna. Jag var väldigt inne på att köpa mig ett par beggade Katan efter förra forumträffens rekommendationer.

Mina intryck:

Förvåning! Kan dessa små rackare verkligen spela så här mycket? Jag tittade mig omkring i rummet efter nån subwoofer eller så, men hittade ingen :wink:

Vi testkörde några få låtar och visst lät det trevligt. Mycket bas, dock kanske inte så värst snabb och rapp? Diskanten kändes väldigt snäll. Frågan om det är till fördel eller nackdel? Själv gillar jag (och är van vid) en diskant som är rätt så vass och utmärkande i musiken.

Sång och vissa instrument hördes tydligt och naturligt återgivet, dock så anser jag nu efteråt att mycket av musiken hamnade i bakgrunden för den "förvånande" kraftiga basen.

Resonerade inte så mycket med ägaren av systemet, eftersom han var helnöjd. Därför tog jag enbart med mig mina egna upplevelser hem för en utvärdering.

Upplevde basen väldigt "brummig" och det saknades attack, samtidigt som den imponerade vid lågfrekventa svepningar mellan högtalarna. Den "förvånande" basen gjorde först att jag var imponerad av högtalarna, men i efterhand så anser jag att det skulle jobbigt att lyssna på systemet allt för länge, eftersom mycket av musiken försvann bakom den starka basen.

Jag "antar" att Classiken inte kan ge tillräckligt med effekt för att driva högtalarna. Då när jag kom hem så lyssnade jag lite på mitt system hemma (Classik/Infinity Ref61 MkII (K400 single) och det lät faktiskt roligare än Katan.

Vet inte vart jag vill komma med den här tråden, men eftersom jag är ute efter ett par nya högtalare så vill jag gärna ha tips.

Har läst/hört gott om Dynaudio Audience 42 (eller systermodeller) och även Audiovector som har både stativare och golvare i rätt prisklass (max ~10.000).

Många Audiovector-modeller skall även visst ska gå att uppgradera i flera steg.

Så har nån några tips/förslag på lämpliga högtalare att kolla upp så är det välkommet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 06, 2004 17:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Nov 22, 2003 23:20
Posts: 26
Tjenare! har själv ett par katan+karik\numerik V+kairn+lk140+hemmagjordsub(scanspeak) och måste säga att högtalaren kräver mycket av slutstegen. har i ett par månader kört aktivt med ett lk85 i basen och skillnaden är faktiskt väldigt stor. då jag nu lämnat tilbaka lk85an och kör passivt med lk140. en classik är antagligen för svag för att orka med katan, bättre med ett par kan då, låter antagligen svängigare. men har man råd med lite bättre stärkning, lk140 och uppåt är katanen grymt bra, otroligt rappt och luftigt. har sett folk som har cd12 och klimax ha katan som högtalare! samma sak gäller för gamla tukan som också användes i svindyra system. med detta menar jag att katanen klarar ganska många uppgraderingar medans Kan ganska snabbt blir en svag länk. har lyssnat på dynaudio och deras högtalare är bra men inte bättre än linns liknande och har en mer markerad bas. tror dock att dynaudio är en lättare last för stärkaren och därmed kanske bättre med en classik. tycker däremot att linns största styrka är betoningen på musiken vilket gör att man kan lyssna på alls orts musik, även dåliga inspelningar. när jag var och lyssnade på dynaudio var det enda de hade i musik väg superproducerad studio-musik till råga på allt dålig sådan, typ: mariah carrey :x känns inte som man är riktigt intreserad av musiken utan bara av själva tekniken(bara en tanke).
Har själv haft en classik med tukan som högtalare och måste säga att ljudet var lite som du beskriver med katanen hos din kompis. jag tror att detta beror på dålig matchning och inte att prylarna är dåliga var för sig. högtalaren är absolut inte bumlig eller långsam om man har ett bra slutsteg. tvärtom är det otroligt rapp och dynamiskt, särskillt om man har en sub och placerar högtalaren en bit från väggen :D . det jobbiga när man har en classik är att det blir så dyrt att gå över till separata delar, så var det för mig iallafall, men om man ska ha katan är nog det en bra idé.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 06, 2004 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag tror (som många andra här anser) att Katan låter bra - riktigt bra.. men bara om det finns muskler bakom dom (i massor).

Därför kom jag snabbt in på tanken att skaffa en LK140 (eller lik.) först, vilket skulle innebära samma summa som Katan. Fast nja... sen tillkommer högtalare och som student så känns ett så dyrt system lite väl mycket.

Sen kan ju tilläggas att Katan/Classik, som jag hörde, spelades på ett par stativ som jag upplevde som lite låga (inte Katan-stativ) plus att jag inte gillade högtalarnas placering. Placeringen gjorde att ljudet kändes väldigt "smalt" och saknade rymden både i sidled och även tunnt horisontellt. Plus att jag upplevde det, som att ljudet kom nerifrån golvet p.g.a. dom låga stativen.

Rätt inriktning så att man får diskanterna mot öronen, kan möjligen göra så att diskanten känns mer "direkt" och ger en bättre inlevelse.

Dynaudio A42/52 var Dynaudios högtalare som jag sett några talat gott om (dessutom ett bra pris), fast då är det svårt att provlyssna då ingen säljer dom i närheten.

T&T säljer Audiovector så det går ju att provlyssna på. Fast vi får se, man behöver ju inte jäkta


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 02:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
equi2 wrote:
Fast nja... sen tillkommer högtalare och som student så känns ett så dyrt system lite väl mycket.
Vadå som student, Ikemi/Kolektor/Lk140/Katan är precis lagom som student...fast om det slängs in 5125 eller en sizmik kanske det börjar gå överstyr... 8) :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja, har räknat lite på det där och hoppar man över att köpa litteraturen till sina kurser så har man ju snart tillräckligt med pengar för en uppgradering.

Kan tillägga att jag är student och tar enbart studiestöd, vilket medför att det blir lite knapert ibland.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 16:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Off-topic men..Får jag fråga hur du överlever på endast studiebidrag..? Hyra på 2000 kr och sedan lever du på euroshoppers ris då eller? Knappt så resten räcker till den billigaste tonfisken på burk...

Antar att du jobbar extra eller sparat ett tag innan, måste säga att jag är imponerad av såna som dig som klarar det, måste ju helt klart kännas bra att gå ut skolan utan 200 000 kr i studielån när man är klar...

För att återgå till tråden så tycker jag du ska ta en titt på audiovector-högtalarna, de är inte alls tokiga, och angående bättre förstärkeri så kan du ju hålla ögonen öppna på beg-marknaden, dyker ju upp gamla krutsteg emellanåt, nad har ju exempelvis många bra förstärkare/slutsteg i lite billigare prisklasser, min uppfattning om nad är att de också gör grejor som både driver det mesta och håller länge, skulle absolut kunna köpa det begagnat....även om Linn gör många bra grejor så finns ju andra märken som också gör riktigt bra prylar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tror jag har lagt det hela lite på hyllan nu. Tanken är att vänta och se.. har man tur dyker det upp ett par beggade Ninka i närheten, till rätt pris.

Då vet jag vad jag får eftersom jag hört dom otaliga gånger med Classiken som källa.

Slutsteg är ett alternativ och jag hade inte ens gett en tanke åt något annat än Linn. Fast visst finns det ju mycket där ute, dock har jag ingen koll på vad som låter vettigt. Har hört 3 olika NAD-anläggningar med lite olika högtalare och visst lät det okay. Dock ett väldigt annorlunda ljud än Linn.

Fast har man en "ren" källa i form av en Linnprodukt så är det ju mest en fråga hur ett slutsteg färgar ljudet. Borde ju inte bli katastrof i varje fall :wink:

--------------------------------------------------
Beroende på hur jag klarar mig? Ja, jag "jobbar" lite, men det här hemligt så det får du inte berätta för någon! :roll: Fast så mycket pengar blir det ju inte. Man får hålla hårt i pengarna och inte slösa på onödiga saker.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited