selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Dec 29, 2003 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tänkte beställa lite skivor. Eftersom jag inte har några Pink Floyd-skivor (kriminellt?) så tänkta jag köpa nåt exemplar. Frågan är bara var jag ska börja. Samlingsalbumet känns prisvärt, fast kanske inte så roligt. Dock verkar alla skivorna ligga på fullpris vilket betyder att hela samlingen kommer att bli dyr.

Står nu i valet mellan "Wish You Were Here" och "Darkside of the Moon", båda är väl vanliga CD-releasen (129:- styck). Ska man vänta och köpa SACD-version av Darkside? Det kanske är värt det i slutänden även om jag inte har en spelar för SACD just nu? :?:
-------------------------------

Andra skivor som jag funderar över är Anders Widmark & Sara Isakssons skiva från 2002 (99:- på CDON) vilket är en rätt trevlig och soft skiva (lyssnar på mp3:orna nu).

Muse båda första skivor, som kostar 89:- styck på CDON.
-------------------------------
Såja.. tänkta mest höra vad ni har och säga om Pink Floyd skivorna eftersom jag själv inte är så värst insatt på vilken skiva vilken låt finns, eftersom jag är rätt ny med bandet och bara har hört Echoes som CD-version.

Sen är det så klart välkommet med andra "fynd" på CDON. :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 29, 2003 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Dark side är ju en klassiker men jag har bara The Wall själv.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 31, 2003 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja, nu blev jag förbannad på CDON som helt plötsligt höjde priset på två skivor (Muse) jag skulle beställa idag... (från 89:- till 159:-) :evil:

Funderat en hel del över Pink Floyd och det lutar åt Echoes för 159:- hos Ginza. Då får man mycket för pengarna, medan det känns lite onödigt att köpa vissa av deras skivor för fullpris när dom kanske inte är allt för starka, bara för att man vill komma åt en viss låt.

Tror det blir en "liten" beställning på fyra skivor och sen får man väl göra en ny beställning hos ginza senare nån gång.

Beställningen som det ser ut just nu:
* Widmark Anders - Featuring Sara Isaksson 99:-
* Black Sabbath - Tyr 59:-
* Phil Collins - Testify 69:-
* Iron Maiden - Edward The Great 69:- (passande partyplatta)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 31, 2003 02:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Pink Floyd skivorna du nämnde i början är riktigt riktigt bra och de ska absolut finnas i en skivsamling! De är väldigt lättsmälta och passar ruskigt bra att börja med! Om du inte har lyssnat så mycket på dem förut passar The Division Bell alldeles utmärkt och du kanske ska välja den framför The darkside of the moon (som helt klart är en fantastisk skiva, men kanske inte den lättaste).Eller det absolut bästa du kan göra är att hoppa över herr Collins och köpa de skivor du tänkt + The division bell!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 31, 2003 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Farbror Collins var hälften till flickvännen plus att det alltid är bra att ha lite varierande musik i samlingen.

Hmm.. tror ändå jag snålar och köper "Echoes" senare.. fast "Division Bell" är väl annars ett bra komplement, eftersom det bara är två låtar som ingår i "Echoes".

Visst har jag lyssnat en hel del på Pink Floyd och jag har sett "PULSE", "Delicate Sound of Thunder" och "The Wall" som filmer. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 03, 2004 14:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
jag måste rekommendera wish you where here.den är helt enkelt fantastiskt bra.trots att dark side of the moon är en klassiker också,anser jag inte att den når samma höjder som den förstnämnda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 03, 2004 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Överväger fram och tillbaka. Känns lite som att synda om man kör på en samlingsskiva :?

Ska bara bestämma mig om jag ska spara slantarna till nya högtalare, eller lägga det projektet på hyllan ett tag. Provlyssnade på Katan här om dagen och det gjorde valet lite svårare för mig, eftersom jag inte tyckte Katan presterade så värst klockrent med enbart Classiken bakom sig.

Får ta upp det i nån annan tråd senare eftersom jag är un poco upptagen just nu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 13:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har försökt lära mig att uppskatta Pink Floyd lika mycket som många andra gör, men inte lyckats riktigt. The Division Bell tycker jag är en klart trevlig skiva, likaså deras liveskivor (Pulse och The Delicate Sound of Thunder iaf, om det finns fler har jag inte hört dem). Alla de gamla 'klassikerna' har jag svårt att förlika mig med dock, de är för särpräglade av det studioljud från 70-talet som jag har väldigt svårt för. Det är en stor anledning till att samma låtar blir så mycket bättre på liveskivorna, då t.ex. en virveltrumma verkligen låter mäktigt och inte bara "pt" (säg det högt så förstår ni kanske ljudet jag syftar på ;))

Men vem vet, nån dag kanske även jag lär mig.

För övrigt tycker jag absolut du ska köpa Widmark/Isaksson! Köpte den själv för ett tag sen och håller den mycket högt. Sen till sist är dagens tips från mig: Porcupine Tree - In Absentia. Progrock/metall med influenser av Pink Floyd till stor del. Klart angenämt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ayn din rackare... du verkar ha samma musiksmak som mig! :oops:

Visst kom Widmark-skivan hem idag.. På morgonen lyssnade jag på "Images and Words" och Steven Wilson i Porcupine Tree är nästan husgud :wink:

Pink Floyd får nog vänta till nästa beställning, men visst ska det bli nån av deras skivor. Tror jag satsar på att köpa orginalskivorna, eftersom det är så mycket roligare än samlingsalbum.

Sålde BTW min gamla förstärkare igår så nu kommer det in lite extra kosing! :twisted:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 07, 2004 15:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Häftigt!

Alltid kul att hitta folk som tycker om samma musik - då är chansen desto större att man kan lita på tips man får...så jag ska vara extra uppmärksam på tips från din sida framöver verkar det som :)

Jag tror att det är en bra ide att satsa på originalskivorna istället för en samlingsskiva, typ Echoes. Detta pga att Pink Floyd typ uteslutande gjort konceptskivor såvitt jag förstår - helheten blir större än summan av delarna liksom.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited