Evert Westman wrote:
...Men om man nu får med hjul till fötter så
är ju fundamentplacering mycket bättre....
Hur resonerar du då? Tillverkare av tunga högtalare har ofta dem på hjul för att du skall kunna rulla dem till rätt position eller enkelt kunna testa olika placeringar. När du bestämt dig så tar du bort hjulen. Du ändrar ju höjden på subben samt skapar en resonanslåda i fundamentet om du varken har spikes eller hjul. Har du provat knacka på fundamentet när den står mot golvet, det låter ihåligt? Fundamentet är av spånskivor så det är inte direkt ett dött material. Tänk en högtalare som ekade på det viset när du knackar på den. Det skapas missljud i lådan som blir under subben.
Det är som att placera en ihålig trälåda under dina vanliga högtalare. Tänk dig 2 kökslådor, vänd dem uppochner och ställ dina vanliga högtalare på dem...det kan inte vara idealiskt även om du fick högtalarna att stå stabilt på lådorna, eller hur? Det blir resonanser i dessa lådor som inte är önskvärda.
Montera spikes och om du är rädd om golvet så ställ spikesen på Linn Skeet. Prova med dämpfötter, testa olika alternativ, men ha den inte direkt mot golvet

Vill du inte ha spikes så skulle jag i alla fall trycka in en dämpfot typ Sonic Design under varje hörn på den.
Jag har min Melodik på spikes + underlägg. Den rör inte på sig men jag vrider sällan upp volymen särskilt högt men jag kan inte inbilla mig att den kan röra på sig.
edit: hittade detta intressanta tillbehör i en diskussion på hififorum, om du vill ha upp subben ännu mer från golvet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23921